האבולוציה של הכסף

זוכרים את סניף הבנק הישן והטוב? יכול מאוד להיות שבקרוב הוא יהיה לא יותר מאשר זיכרון ● רשמים מכנס eBanking השנתי

ענף הבנקאות והפיננסים מצוי כיום באחת התקופות הסוערות ביותר שלו – בנקאות דיגיטלית, בנקאות באינטרנט, בנקאות סלולרית, ארנק אלקטרוני (בנק הפועלים) ואפילו אפליקציה ל-iPhone למשיכת מזומנים (בנק לאומי). נדמה שהסניף הישן והמוכר לכולנו הולך ונעלם.

המהפך החל כבר לפני כמה שנים. התפתחות תשתיות התקשורת, השתלטותו של הסלולר על חיינו והמיתון העולמי האחרון, הביאו את הבנקים לשתי תובנות: הראשונה, היא שבכדי להתייעל, לשמר את הלקוחות ולגייס חדשים – עליהם להשקיע בטכנולוגיה בקצב הרבה יותר מהיר משהיו רגילים אליו. השניה היא, שיש קהל הולך וגדל שמתרחק מהם – והוא דווקא הדור הצעיר, שהבנקים כל כך רוצים ביקרו. כרטיסים למופעים, דיסקים ומנויים לעיתון כבר לא "עושים את זה" לבני הנוער. הם מחפשים חוויות. הם רוצים למצוא את הבנק שלהם במקומות בהם הם נמצאים. הם לא לבד. גם עולם העסקים צועד בצעדי ענק לרשתות החברתיות ול-Web 2.0, וכמו הצעירים – גם הוא רוצה שהבנק שלו יבוא אחריו.

המהפכה הזו, כמו רבות אחרות, התנקזה אל שולחנו של המנמ"ר. תקציבים גדלים והולכים מהנהלות הבנקים החלו לזרום למחלקות ה-IT, עם ציפיות תובעניות ביותר. המרוץ נגד הזמן חייב את אגפי ה-IT ליצירתיות, זריזות ושיתוף פעולה הדוק עם נציגי הביזנס של הארגון.

עם המטען הרב הזה הגיעו אתמול (ה') 17 הדוברים לכנס eBanking השנתי. על במה אחת התייצבו ראשי אגפי ה-IT של הבנקים הגדולים בישראל – בנק הפועלים, בנק לאומי ובנק דיסקונט. באולם ישבו בכירים רבים ממערכת הבנקאות הישראלית, שבאו לשמוע על המהפכה הטכנולוגית בה הם לוקחים חלק.

הריצה אחר הטכנולוגיה מעמידה בפני הבנקים אתגרים גדולים בתחום אבטחת המידע. אבי שלום מגרטנר (Gartner) המזה"ת התריע על כך בהרצאת הפתיחה שלו. שלום מכיר את המערכת הפיננסית לפני ולפנים. הוא יושב תכופות עם המנמ"רים מהתחום ורואה מקרוב את האתגרים שעומדים בפניהם.

דוד טוביאס, מנמ"ר בנק ישראל, תיאר את מצבו של המנמ"ר במערכת הפיננסית בצורה קולעת: מצד אחד הוא חבר הנהלה שצריך לקבל החלטות ולתפקד כאיש מטה, ומצד שני עליו להמשיך ולדאוג לתפעול השוטף. טוביאס אמר שמדובר בסוג של סכיזופרניה, אך כזו שמהווה חלק בלתי נפרד מהמקצוע.

המנמ"ר, אמר טוביאס, לעולם יידרש לתת פתרונות תפעוליים, אך בעתיד הוא יהיה מחובר הרבה יותר לביזנס. החיבור הזה פירושו פגישות עם הלקוחות הסופיים של הארגון. כאן הוא משלב את הידע הטכנולוגי שלו עם הכרת העולם העסקי. בשלב זה נכנסת לתמונה המלחמה על הזמן – איזה חלק עליו להשקיע בלקוחות ובאיזה חלק למלא את תפקידו הטכנולוגי?

גם לעולם הביטוח חדר הטרנד המקוון. שלמה שמאי, מנמ"ר הפניקס, לא ניסה לייפות את המציאות וקבע חד משמעית שחברות הביטוח מפגרות בעדכון הטכנולוגי שלהן. לדבריו, הן משקיעות הרבה בבית, אבל רק באחרונה הן הבינו שעליהן להשקיע גם בחוץ ולעלות על עגלת הווב והסלולר (אולי אפליקציה ל-iPhone?).

במערכת הבנקאית אפשר היום כבר להעביר כספים ולנהל פעולות בנקאיות באמצעות הסלולר, אך בעולם הביטוח והפנסיה זה מסובך יותר. יש אינסוף תהליכים שעדיין לא מתבצעים באופן אוטומטי והעבודה עוד רבה. שמאי הציג כיצד הפניקס, החברה שהוא עומד בראש אגף מערכות המידע שלה, מתקדמת לעבר העתיד. היא עושה זאת, אמר, באמצעות תוכנית עבודה מסודרת, גישה ניהולית של הצבת יעדים, שיתוף ההנהלה ומעורבות ה-IT בביזנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים