המהלך של פייסבוק – מיקור-חוץ לאחריות על פייק ניוז

מרק צוקרברג החליט לתת תשובה לסוגיית האחריות של פייסבוק על התכנים המפורסמים בה בדמות מועצה ציבורית, שלא ברור כרגע מה רמת הסמכות של חבריה להוציא לפועל את החלטותיהם * אפליקציית השב"כ שעובדת שעות נוספות בקורונה היא לא הדבר הכי מסוכן, יש סכנות גדולות יותר... למשל, מאגרי מידע ביומטרי מחוררים

במוקד הסרט: הפייק ניוז. אילוסטרציה: BigStock

ההודעה על הקמת המועצה הציבורית שנועדה לפקח על התכנים בפייסבוק לא עוררה גלי שמחה והתפעלות מיוחדים. לאף אחד אין אשליות, שהנה, סוף סוף, נמצאה נוסחת הפלא, שתסיר את הזוהמה מהרשת ששמה פייק ניוז, או שתצמצם משמעותית את השיימינג, את ההסתה הגזענית, הפוליטית ואפילו האנטישמית.

מרק צוקרברג הקים את המועצה, במימון שלו, באמצעות קרן ייעודית, לא מרצונו החופשי, בין היתר כדי לחלץ עצמו מגל של תביעות, צרות עם הממשל האמריקני ואינסוף בעיות במדינות שונות בכל העולם.

הרקע להקמת המועצה היה שאלה עקרונית שעלתה לדיון באינסוף פורומים, דיונים בפרלמנטים, כולל בישראל וברשת החברתית: עד כמה פייסבוק אחראית ומחויבת לפקח על התכנים שלה, ובעיקר – כיצד היא נלחמת בפייק ניוז.

הנזקים כתוצאה מכך הם גדולים, ולא יהיה זה בלתי מדויק לומר שהם אפילו לא ניתנים לכימות. צוקרברג החליט לתת תשובה לסוגיית האחריות של פייסבוק והיא: אנחנו לא אחראים. למה? כי אנחנו, פייסבוק, לא מסוגלים לקבל החלטות אובייקטיביות מה מותר ומה אסור לפרסם. חד וחלק.

על בסיס הלוגיקה הזאת, שכמובן נעטפה בהרבה כסף והרבה יחסי ציבור, הם עברו לשלב של הקמת המועצה. גם כאן שיוו לכך הילה של לפחות בית דין עליון, -על, שמעתה והלאה יעשה סדר אצל הבן הסורר מארק צוקרברג. אמי פלמור, הנציגה הבכירה הישראלית במועצה, סיפרה הבוקר בקול ישראל, כי מבחני הקבלה למועצה, שחברים ראשי מדינות ואח"מים, היו מורכבים וקשים. "הייתי אפילו צריכה להוכיח שסיימתי לימודי משפטים ושעבדתי במשרד המשפטים", אמרה בראיון בבוקר. פלמור, כידוע, הודחה מתפקיד מנכ"לית המשרד על ידי השר אמיר אוחנה.

מובן שיש לברך את כל אלו שהסכימו להיכנס לפורום הזה, כולל את הגברת פלמור. איש לא מטיל ספק ברצינות כוונותיהם, ויש להעריך את זה שהם מוכנים להקדיש לכך מזמנם.

השאלה הגדולה היא עד כמה באמת הם יוכלו לעבוד. עצם הקמת המועצה מייצרת מיידית ים של ציפיות ממיליארדי גולשים, שמוטרדים לא רק מהפייק ניוז, אלא מדברים הרבה יותר פשוטים: שיימינג, השמצות אישיות, פגיעה בפרטיות. נכון להיום, לאף גולש אין כל הגנה או מנגנון אמיתי שיכול נטרל מיד כל פרסום זדוני כזה. אפשר אמנם לפנות לפייסבוק, לדווח על גולש אלים, לציין את זה כספאם ועוד כל מיני אפשרויות, אבל בפועל אין להם שום דרך לאלץ את פייסבוק להסיר את הפרסום הפוגעני, מלבד פנייה לערכאות משפטיות, שרוב הגולשים לא יכולים לעמוד בה. התוצאות של התופעות האלו כבר גבו חיי אדם, הרסו קריירה של אנשים, הרסו משפחות, חברות וכמובן גם הורידו פוליטיקאים מהבמה.

לא ברור כרגע מה רמת הסמכות של חברי המועצה להוציא לפועל את החלטותיהם. הם לא עובדי פייסבוק, הם לא בעלי מניות, או חברי הנהלה שיש להם סמכות על עובדים. הם במעמד של מועצה ציבורית, שיכולה לפרסם את החלטותיה, לגרום במקרה הכרח קיצוני עוד כמה הצקות לבוס, צוקרברג, ואולי לסייע באמת לאחוז לא גדול של גולשים שיבקשו מהם סיוע.

בשורה התחתונה: הקמת המועצה נולדה מאתגר חשוב ומהותי שהרשת החברתית הסירה מעצמה את האחריות לטפל בו: שמירה על ביטחון ופרטיות הגולשים שלה. פייסבוק מודיעה כי אין לה שום קשר למועצה הזאת, אבל היא תשמח, כמובן, לקבל ממנה המלצות. האם המלצות אלו יהפכו את הרשת לרגועה יותר? האם הפייק ניוז ייעלמו או יירדו? דומה שלא צריך להיות מומחה גדול לתקשורת כדי להבין ששום דבר לא ישתנה, ומלכת הרשתות החברתיות תוכל להמשיך לשלוט בעולם ללא שום חשש.

 

לא רק השב"כ מסכן את הפרטיות שלנו

אחד הנושאים שדובר עליהם רבות בעקבות הקורונה, ועדיין לא נאמרה בו המילה האחרונה, הוא האפליקציה שעוקבת אחר נדבקי הקורונה ואלו שצריכים להיות בבידוד – אפליקציה המבוססת על מערכת בשירות השב"כ. ארגונים אזרחיים וגופים ציבוריים התריעו מפני שימוש במערכת רגישה זו והצביעו על חלופות שונות אזרחיות, שיכולות לעשות את העבודה לא פחות טוב. אבל הממשלה צלחה את כל המשוכות בדרך, בג"ץ שלח אותה לחקיקה, והשבוע אושרה בממשלה ההחלטה לחוקק את החוק לשעת חירום, כלומר להמשיך לעקוב.

אבל השבוע קיבלנו מעט פרופורציות לגבי הסוגיה הזאת, כאשר קראנו את דו"ח מבקר המדינה על המאגרים הביומטריים שקיימים בשירות הממשלה. מסתבר שיש שורה של גופים ציבוריים, שמחזיקים במאגרי מידע המכילים פריטי מידע רגישים ביותר על כל אחד ואחד מאיתנו, ומדו"ח המבקר אפשר היה ללמוד, שבחלק מהמאגרים מדובר בלא פחות מאשר רשלנות פושעת. המבקר חשף חורים בהגנה על המידע הזה, דליפת מידע ממקומות שלא אמורים לאפשר זאת ובמיוחד לגורמים שלא אמורים לקבל אותו.

אצל חלק מהקוראים התקבל הרושם, שהמבקר מתייחס למאגר הביומטרי של תעודות הזהות החכמות, השנוי במחלוקת כבר שנים. אך אנו רוצים להבהיר שהוא לא עסק בזה. גם פה, כאשר קוראים את הדו"ח על המאגרים האחרים, מבינים שאותו מאגר ביומטרי של התעודות הוא בעייתי מסיבות רבות, אבל הוא הרבה פחות מחורר מהמאגר הביומטרי המפורסם. אז אפשר "להירגע"… אפליקציית השב"כ שעובדת שעות נוספות בקורונה היא לא הדבר הכי מסוכן, יש סכנות גדולות יותר. ולשאלה מי ישמור עלינו מפני כל זה – אין תשובה, כי פשוט אין גורם כזה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורי גלינבר

    ראיתי אתמול כתבה בערוץ 12 על הנושא של דיפ פייק עם יוטיוב ישראלי "מר שיבולת" שהסביר על הנושא, מאוד חשוב כרגע!

  2. Yossi Preminger

    אני לא מודאג מפייק ניוז, אני מודאג מצנזורה. מה הוועדה הזו תעשה חוץ מלצנזר עוד ועוד ועוד?

אירועים קרובים