שלוש הזוויות של ה-IT ברפואה

יותר ויותר תהליכים רפואיים מתמחשבים כיום, והופכים את חייהם של הרופאים והמטופלים לקלים יותר ● מבט אל מאחורי הקלעים של אחד התחומים המרתקים ביותר בעולם המיחשוב

היה זה אך סמלי ביותר שמיד עם תחילת כנס Health 2010 נשמעה הקריאה הדחופה: "האם יש רופא בקהל?". זו לא היתה מתיחה, אלא בקשה אמיתית לעזרה. מסתבר שאישה ששהתה במרכז הכנסים אווניו, נזקקה זקוקה לטיפול רפואי דחוף, וכמובן קיבלה אותו במהרה מאחד הרופאים שהשתתפו באירוע. לאישה שלום.

היה זה אחד המאורעות הבולטים של הכנס, שנערך אתמול (ד') בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים, ועסק בטכנולוגיה בה משתמש עולם הרפואה.

תמהיל האנשים שישב בקהל, המחיש את השינוי שעובר הענף – שינוי במסגרתו ניכרת חדירה מסיבית יותר של כלי מיחשוב ומערכות מידע למעוזים הקדושים ביותר של מוסדות הרפואה – בין אם מדובר במרפאות, בתי חולים, מטות קופות החולים ועוד.

כך, יותר ויותר תהליכים רפואיים מתמחשבים והופכים את חייהם של הרופאים והמטופלים לקלים יותר. מערכות מידע בעלות יכולת איסוף מידע וניבוי, מאפשרות לטפל לא רק בחולים – אלא גם בבריאים, כלומר לאתר מחלות עתידיות ולמנוע אותן.

אם ניצמד לדבריו של יחיאל גפנר, מנמ"ר שירותי בריאות כללית, נגלה שהעתיד הרפואי של בני ה-40 פלוס של היום, יהיה טוב יותר בעוד 20 שנה מאשר ההווה של בני ה-60 פלוס של 2010.

המיחשוב במערכת הבריאות מאופיין במעורבות הולכת וגדלה של הרופאים בתפעול המערכות. לא פחות משלושה רופאים דיברו אתמול בכנס – כל אחד נתן את ה-"אני מאמין" שלו לגבי מערכות המיחשוב ברפואה והאופן בו הן מסייעות לשרת טוב יותר את המטרה: הצלת חיים.

בהקשר הזה, אי אפשר היה להישאר אדישים למצגת של סא"ל גדי לוי, ראש ענף מידע ומיחשוב בחיל הרפואה, שהציג לראשונה כיצד התיקשוב סייע להצלת חיים באסון שבהאיטי. המערכות הללו, אמר סא"ל לוי, סיפקו לנו את היכולת לקבל תמונת מצב אמיתית, שאפשרה לנו לבצע את התעדוף הקשה מכל – במי לטפל ובמי לא.

חדר מיון נראה תמיד כמקום טראומתי – הן לחולה והן לקרוביו. ההחלטות שמתקבלות שם הן קריטיות מאין כמוהן, ועל כתפי הרופאים מוטלת אחריות כבדה. הכנסת מערכת מיחשוב שתדע לתת מענה לכל כך הרבה גורמים, היא אתגר לא פשוט. ד"ר שלמה ישראלית, מנהל חדר המיון בבית החולים רמב"ם, סיפר כי בעקבות הכנסת מערכת המיחשוב החדשה לחדר המיון, מונתה פקידת מבצעים שתפקידה הוא לעקוב מקרוב אחר התהליכים שעובר כל חולה, לרבות כמה שעות הוא שוהה בכל תחנה ולאן הוא עובר.

תובנה נוספת שעלתה בכנס היתה בהיבט המטופל. הפתיחות של הרשת, היכולת להגיע כמעט לכל מקום דרך האינטרנט, העבירה את הכוח לידי המטופל. אוקיינוס המידע שזמין כיום לכל אחד, משנה לחלוטין את תפקיד הרופא – שפעם נחשב למי שיודע הכל, וצריך כעת להתמודד עם מבול של שאלות.

השורה התחתונה: מערכות המידע והמיחשוב מוטמעות עמוק בתוך מערכת הבריאות. הן נחלתם של הרופאים, המטופלים ושל מקבלי ההחלטות. כנס Health 2010 העמיד בפני המשתתפים את השאלה: האם המערכות הקיימות יודעות לעכל בצורה נכונה את המידע ולוודא שהמידע הרפואי אכן מהימן? מעניין האם מקבלי החלטות ברמה הממשלתית מודעים למהפך הזה ומקצים לטובתו את המשאבים המתאימים. לפי פרשת בית החולים ברזילי שבאשקלון, התשובה הרבה פחות חיובית מהאווירה ששררה בכנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים