עתידה של גוגל טמון בשביעות רצון הגולשים

יונתן קורפל עומד על משמעויות הבירור בנציבות האירופאית

נהרות מלל ולהג נשפכים לאחרונה אודות השאלות שהפנתה הנציבות האירופית, לענקית האינטרנט גוגל (Google). הגוף שמופקד שם על ריסון התנהגותם של מונופולים, קיבל תלונות משלש חברות והחל בבדיקתן. בשלב זה הבירור מקדמי. רק בעקבות תגובת מנהלי מנוע החיפוש המוביל בעולם, יוחלט אם בכלל לפתוח בחקירה. אף על פי כן ראויה ההתרחשות לבחינה מעמיקה בשל השלכותיה האפשריות.

ככר העיר צהלה ושמחה. חובטים בגוגל. הטבע האנושי הקלוקל שמח כאשר המובילים נמצאים בהתגוננות. מידי מהר שוכחים כיצד חברה רעננה זו שינתה את חיי כולנו והעשירה אותם ללא הכר. מלוא הטנא: עיתונות, מחקר אקדמי, תמונות, מפות, ספרים, סרטים, בלוגים וכדומה – הכל מונח ישירות לפתחנו בשירות מעולה ובחינם. להזכירכם, לפני עידן לארי פייג' וסרגיי ברין העולם היה שונה לגמרי.

לאחרונה, טענות ותביעות כנגד אימפריית החיפוש הפכו למגמה מקובלת. מחברים ברחבי העולם נלחמים נגד תכניתה היומרנית של גוגל לדיגיטציה של ספרים ומאמרים. באיטליה פסקו בתי משפט נגד ראשי החברה בסוגיות של חדירה לתחום צנעת הפרט, בעקר בזרוע הווידיאו של החברה: יו-טיוב (YouTube). עיתונים בכמה ארצות ובראשן גרמניה, תקפו השימוש החופשי בתכניהם בשירות Google News.

האיחוד האירופי כבר החל מצידו לתבוע הטלת מגבלות על שירות שמספקת החברה בשם Street View. מדובר בצילום עקבי ואינטנסיבי של רחובות ערים בעולם. המלחמה היא כנגד צנעת הפרט שנחשף לצילומים שמנציחים אותו כנגד רצונו, בשעה שהוא סובב לו ברחובותיה של עיר, או נע במכוניתו. אל כל האתגרים הללו נוסף בימים האחרונים הבירור החדש בו נתמקד הפעם.

שלושה חברו להן יחדיו. מנוע חיפוש משפטי מצרפת – אי-ג'סטיס, אתר בריטי להשוואת מחירים שעונה לשם פאונדם, ואתר לקניות בשם צ'יאו – שהחל דרכו כאתר גרמני ונקנה על ידי מיקרוסופט (Microsoft). התלונות נוגעות בבעיות שונות אולם להן מכנה משותף. הטענה היא לניצול מעמדה הדומיננטי של גוגל. טענה קשה אם זוכרים שרוב מכריע, שממשיך להתעצם, מכלל החיפוש במרחב הקיברנטי, נשען על מנוע יחיד זה.

מי שמנסה להבין מהן הטענות הקונקרטיות שיש לחברות הנ"ל, יתקשה להסיק זאת מרוב רובן של הכתבות ברשת. הרבה סיסמאות וכותרות. כמעט ואין עובדות לאשורן, בטח לא פרטים. כדאי לדעת שהקובלנות הנידונות, מתמקדות בעקר בכל הנוגע לקישורים הממומנים. מקור הפרנסה המשמן את מערכת החיפושים כולה.

המתלוננים קובלים על מיקום לא אובייקטיבי של פרסומותיהם. לכאורה, מעדיף מנוע החיפוש אינטרסים שלו עצמו, מקדים אותם אל מול האתרים שבהם הוא רואה מתחרים. כך הוא דוחק פרסומותיהם למחוזות נידחים. טענה משלימה הנה כי הורדה מלאכותית של דירוג מודעות הפרסום של המתלוננים, מעלה את מחיריהן. הכתבה של מחירי מינימום למודעות מסוימות, מייקרת העלויות ופוגעת בתחרות.

מוקד הטענות אם כך נעוץ בנהלים ובאלגוריתמים של גוגל בכל הכרוך למיקום מודעות הפרסום, כמו גם בחיוב עבורם שאיננו שוויוני. אולם אך טבעי, שנחילי הפרשנים שכבר עטים על המקרה, מרחיבים היריעה ומציבים סימני שאלה גם לגבי האלגוריתמים של דירוג דפים במנוע החיפוש. שהרי שם מונח הכוח העיקרי. שם נחרץ גורלן של חברות לחסד או לשבט. אולי גם בדרוג התוצאות בוחשת יד נעלמה?

האיחוד האירופי זכאי כמובן לבדוק אם הצהרותיה של גוגל, בדבר אובייקטיביות האלגוריתמים שביסוד דירוג תוצאות החיפוש והמודעות, הן נכונות. אפילו חשוב לעשות כך. פרסום אמת ויושר בעסקים הנם כללים עליהם יש להקפיד ביד ברזל. יחד עם זאת, אין שום סיבה שהנציבות היבשתית, תדרוש מגוגל, כמו שמדרבנים אותה כל מיני אינטרסנטים, לחשוף את מרכיבי המנגנונים הללו.

זהו כל סוד קיומה של חברת חיפוש. סוד מסחרי כמוס ואין שום הגיון שהוא יהפוך לנחלת הכלל. יש פרמטרים רבים שקובעים הדירוג, מומחים שונים מעריכים שיתכן כי במקרה של גוגל מדובר כבר בכמאתיים. יתרה מכך, האלגוריתמים הנם דינאמיים וצוברים כמה מאות עדכונים בשנה. זה יתרונה ההוגן של החברה. ממה תחייה גוגל אם כל זב חותם יוכל להעתיק את הנוסחאות בהן השקיעה כסף וחוכמה?

יש להבדיל בין יושר לחשיפה. על כל חברה להקפיד שמוצריה ושירותיה יעמדו בהתחייבויות. מה שמתיימר להיות מנוע אובייקטיבי, צריך להיות כזה ובאדיקות. אם חס וחלילה יחרוג מכך, מי שינטרל אותו יהיו קודם כל הגולשים. כאשר הללו יחושו כי המנוע איננו מספק את התוצאות האופטימאליות עבורם, הם יפסיקו להשתמש בו ובכך יגיע המנוע מידית אל סוף דרכו.

מה שצריכה גוגל להוכיח כעת ובעתיד, כי היא אכן מפעילה מנוע שמביא לנו תוצאות אישיות מרביות. לא רק ברמה המשפטית הפורמלית, אלא גם ברמת הענות לצרכי הפרט. לתרום להרגשתו הטובה של כל כל גולש, כי הוא נהנה מן המיטב, מבלי לשרת אינטרסים נעלמים. אם כך תפעל ותצליח לשכנענו בזאת, גוגל תמשיך להתקיים ולהרוויח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים