למה עסקת מלאנוקס מדאיגה את ד"ר איל הורוביץ?

רו"ח ויו"ר בייקרטילי ישראל מסביר בראיון מיוחד למה השמחה מהולה גם בעצב

ד"ר אלי הורוביץ, רו"ח ויו"ר בייקרטילי ישראל,. צילום: יח"צ

בראיונות לתקשורת בשבוע שעבר, חזר ואמר איל ולדמן מנכ"ל ומייסד מלאנוקס כי עסקת המכירה ל-Nvidia תמורת 6.9 מיליארד דולר לא תשפיע על היקף הפעילות של מלאנוקס בישראל והעובדים לא יפגעו. ד"ר איל הורוביץ, רו"ח ויו"ר בייקרטילי ישראל, שהוא שמה המסחרי של פירמת רואי החשבון הורוביץ עידן סבו טבת, שמע את הדברים והחל להיות מודאג.

הורוביץ אמר שהטענה כי הפעילות תגדל והעובדים לא יפגעו נכונה אולי לרגע זה, אבל היא לא יכולה להיות ערובה לכך שזו תהיה המדיניות של הבעלים החדשים לאורך שנים. מכאן הוא מסיק שריבוי עסקאות כמו זו של רכישת מלאנוקס, עלולות לייבש את המאגר הייחודי של ההיי-טק הישראלי, והוא יהיה בשליטת בעלי מניות זרים.

ד"ר הורוביץ מציין כי ברור שאי אפשר למנוע אקזיטים כאלו, אבל לדעתו יש למדינה ולממשלה פעולות אפשריות שונות, שיגרמו לחברות להישאר בארץ ולא לחפש את האקזיט הבא
הורוביץ הוא בעל ניסיון רב בביקורת, מיסוי וביקורת פנימית, ומתמחה בחברות ממשלתיות, ציבוריות, נדל"ן ועסקים. הורוביץ גם מייעץ לחברות בעולם, במסגרת חברותו ברשת הבינלאומית בייקרטילי אליה משתייך משרד רואה החשבון שלו, והיא מעסיקה 34 אלף איש ברחבי העולם.

מלאנוקס

מלאנוקס

ד"ר הורוביץ, מה מדאיג אותך בעסקת מלאנוקס?

"אפשר להסתכל על העסקה כסיפור הצלחה של חברה שעשתה דברים נפלאים בתחום השבבים, אבל כאשר ולדמן אומר שהפעילות שלה לא תיפגע, הוא מדבר מפוזיציה של להגן על העסקה וגם כדי להרגיע אולי את העובדים. אף אחד לא יכול להבטיח שכך זה יהיה לאורך שנים, ויכול להיות מצב שיקרה כמו שקורה במקרים דומים, שבעלי המניות יצמצמו את הפעילות או יעבירו מוחות מחוץ לישראל ואותי זה מדאיג".

יש לך הוכחות או מידע שעל בסיסו אתה מודאג?

"אין לי מידע ספציפי על מלאנוקס ואני בטוח שולדמן מתכוון למה שהוא אמר. אני כמו כולם מברך את ולדמן ואת  החברה. אבל אני מתייחס לדבריו שפעילות החברה בישראל לא תיפגע כאל הודעה לטווח הקצר בלבד, שאינה מחייבת שזו תהיה המציאות בעתיד. דיבורים מסוג זה אופייניים לבעלי חברות שעשו אקזיט, והם מדברים מפוזיציה.
מניסיוני הרב בעולם, יש דינמיקה של רכישת חברות על ידי בעלי מניות אמריקנים, שמסתכלים על התמונה הכוללת, וזה חייב להשפיע על כלל הפעילות של החברה בישראל – לאו דווקא על העובדים ישירות, אלא גם על האקו-סיסטם, ספקים וכדומה. ברור לחלוטין שאלו הם נכסים שישראל מאבדת לאורך זמן".

ממה אתה חושש? הרי החברות האלו מגיעות לכאן, לטענתן, בגלל המוח האנושי. למה שיעזבו?

"לישראל יש שלוש חוזקות בעולם. ביטחון, היי-טק וחקלאות. ביטחון הוא דבר די מוגדר ואין נזילת ידע כמעט. בחקלאות עושים חיל אבל אין ספק שהמותג החזק זה המוח של ההיי-טק הישראלי. ישראל נתפסת כבסיס ידע רחב של הקמת חממות אבל דווקא ריבוי עסקאות אקזיט כמו מלאנוקס, יכול לפגוע בתדמית שלנו מאחר ובעלי המניות האמריקנים יוכיחו למשקיעים אחרים שאפשר לעשות את אותם דברים גם במקומות שונים, עם הוצאת המוחות מישראל. טבע היא דוגמה למה שאני אומר, על אף שהיא נקלעה למשבר ניהולי. אבל זו הייתה חברה שנחשבה לאחת מספינות הדגל של החדשנות הישראלית ולא מעט ישראלים קנו מניות שלה, כי אמרו שהיא לא תקרוס לעולם. אז זה תסריט שצריך לקחת אותו בחשבון".

אז מה לדעתך ניתן לעשות אם בכלל?

"שאלה נכונה. יש שתי אפשרויות. האחת היא לא לעשות בכלל, כי בסופו של דבר גם למימד הגלובאלי של ההיי-טק הישראלי שמלאנוקס היא אחד המייצגים שלו יש יתרונות לא מעטים. אבל מצד שני אני חושב שהמדינה, וגם הכלכלה הישראלית יכולות לעשות הרבה דברים,  כדי ליצור מצב שהאופציה לאקזיט לא תהיה היחידה, ויהיו ליזמים מספיק סיבות להשאיר את החברה בישראל.

תוכל לפרט בבקשה מה ניתן לעשות ולא עשו?

"אני מאמין שיש לנו יתרון לא רק ברמת המוח שלנו אלא גם ברמת הידע. ולכן צריך לייצר מהלכים שיחברו בין ידע אנושי לבין טכנולוגיה. לכן על המדינה לייצר לדעתי עוד הטבות, לתת תמריצים גם ליזמים ישראלים, בעלי הון, שיהיה כדאי להם להשקיע בחברות כמו מלאנוקס, ולתת להם את היכולת להמשיך ולעבוד פה. יש מקום לעוד סלי הטבות מעבר למה שנותנים היום בנוסף יש גופי כלכליים שלא משקיעים בהיי-טק, כי בתרבות הארגונית העסקית של בנקים למשל, היי-טק זה ענף עם סיכון גבוה ולכן הם ממעטים להשקיע בו, אבל אני יכול לומר לך שאני מזהה מגמה לפיה בתוך כמה שנים, הבנקים ישנו כיוון וישקיעו גם בהיי-טק.
אחת הסיבות היא שחלק מבסיסי ההשקעות המסורתיות שלהם, כמו נדל"ן, משתנים, והם חייבים לייצר דברים חדשים. יצירת מציאות כזו, תוסיף עוד מקורות לכסף שמושקע בענף, בסטארט-אפים או בחברות אחרות. המשקיעים מסתכלים על הרבה פרמטרים ואם הם יראו שכדאי להם להשקיע, יש סיכוי שחלק מהכסף, ההון והידע יישאר בישראל ולא יברח אל מעבר לים"

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אביתר

    לא הבנתי למה הדעה שלו על עסקת מלאנוקס היא חשובה

  2. יצחק רכלבסקי

    אני מתקשה להאמין שבארץ שלנו היה נוצר קונסורציום של משקיעים שהיה מוכן לשלם על מלאנוקס אפילו 50% ממה שנבידיה שלמה - כך שלדעתי ד"ר הורוביץ לא מתייחס בכתבתו ספציפית למלאנוקס. מה שכן, אם המוסדות הפיננסים היו מפנים חלק מהשקעותיהם בנתיבי הנדל"ן (בעקר בחו"ל) לכיוון ההיטק הישראלי אז ייתכן וחברות בסדר גודל קטן יותר היו "נשארות " בארץ. דבריו של ד"ר הורוביץ כוונו כנראה לכאלה.

אירועים קרובים