למה הסטארט-אפים הישראליים לא נוהרים לאירופה?

כמו ישראלים רבים אחרים, הסטארט-אפיסטים שלנו רוצים אמריקה ופחות מסתכלים לעבר שווקים הרבה יותר קרובים ● גילי צגלה מנסה לגרום להם להסיט את המבט לעבר אירופה ומקיים בשבוע הבא כנס בנושא

גילי צגלה, מייסד כנס Europe Days. צילום: יח"צ

במשך שנים מכוונים רבים מהסטארט-אפים הישראליים לארצות הברית. זה שוק גדול ונוצץ מאוד, והמשך לרצון הישראלי הידוע להיות אמריקה. אלא שיש הזדמנויות לא פחות אטרקטיביות במקומות אחרים בעולם, כשגם אירופה בהחלט על המפה.

בשבוע הבא תגענה לארץ משלחות משבעה אקסלרטורים ביבשת, במטרה לחפש השקעות ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים ישראליים. בכיסים העמוקים שלהם יש מאות מיליוני יורו. יותר מ-300 מיליון יורו, ליתר דיוק. הם ישתתפו בכנס Europe Days, שנועד לחשוף את המוחות הישראליים המבריקים להם וליזמים ומשקיעים אירופיים בכלל, ולהפך. יישאו בו דברים 19 בכירים אירופים, שיפרשו בפני היזמים הישראליים את האפשרויות שיש לשוק האירופי עבור החברות הצעירות, בעיקר בשלב הפרה-סיד.

לדברי גילי צגלה, מייסד הכנס, שעוסק מזה שנים רבות בסיוע לסטארט-אפים מהארץ לייצא לאירופה, הפוטנציאל ביבשת לחברות צעירות מישראל גדול מאוד.

למה אירופה?
צגלה: "ראשית, עניין הקרבה. ארצות הברית, בפרט החוף המערבי, שם נמצא עמק הסיליקון, רחוקה מבחינת זמן הטיסה, והשעות שונות מאשר בארץ. אבל הכי חשוב הוא שהאירופים הרבה יותר בשלים לאמץ טכנולוגיות ישראליות. רבים מאוד מהארגונים המובילים שם, במגזרים שונים כמו קמעונות, טלקום ובריאות, הם חלק משווקים גדולים ויציבים, שמשוועים לטכנולוגיות חדשות בתחומי הריטייל, הפוד-טק, הסייבר ועוד. מהצד השני, הריכוז הגדול והאיכותי בישראל של חברות טכנולוגיה צעירות קורץ לאירופים".

המשקיעים האירופים בדרך לארץ, ויש להם לא מעט כסף. צילום אילוסטרציה: BigStock

המשקיעים האירופים בדרך לארץ, ויש להם לא מעט כסף. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה היקף ההשקעות של האירופים בישראל ומה הם מחפשים כאן?
"בשנתיים האחרונות ההשקעות המוערכות הן בסדר גודל של יותר ממיליארד דולר, ועדיין יש פוטנציאל רב שאינו מנוצל. כדי לסבר את האוזן, דויטשה טלקום לבדה השקיעה פה בשש חברות, אליאנס השקיעה בלמונייד ויש עוד לא מעט חברות ישראליות שגייסו מחברות אירופיות. לכנס מגיעים נציגים של חברות כמו מטרו, שהיא חברת הקמעונות הגדולה בתחום המזון באירופה. חברה זו, למשל, מציעה שלוש תכניות בתחומי הפוד-טק, האירוח והקמעונות, שכולן מתנהלות בברלין, בשיתוף Techstars וענקית הקמעונות האמריקנית טרגט. Wexelerate הוא האקסלרטור ומרכז ה-Co-Location הגדול באוסטריה, והוא מחפש חברות בתחומי המדיה, הטלוויזיה, הסלולר והקמעונות. עוד יגיעו בכירים מחברות כמו סימנס וטלפוניקה".

מה מאפיין את השווקים האירופים שיכול להתאים לחברות ישראליות?
"השוק האירופי עובד חזק מאוד במודל SME (עסקים קטנים ובינוניים) והוא די דומה במבנה שלו לשוק הישראלי. לכן, הסטארט-אפים הישראליים יכולים להשתלב בחברות אירופיות כאלה. מדובר בשוק גדול הרבה יותר מזה שבארצות הברית, מה גם ששם המושג SME מתייחס לחברות ענק במונחים ישראליים. מעבר לזה, גם ענקיות הקמעונות האירופיות מזהות את האיום שמגיע מצד אמזון ודומותיה, והן מבינות שהן צריכות להיערך לכך. הטכנולוגיות הישראליות יכולות להיות פתרונות טובים לכך, וזה מה שהם מחפשים פה".

אילו שיקולים צריך סטארט-אפ ישראלי להביא בחשבון בהחלטה האם לפנות לאירופה?
"החברות הצעירות הישראליות צריכות לעשות אופטימיזציה של הפתרונות שלהן ולהכיר את השווקים השונים. בתחום כמו הקמעונות יש הרבה מאוד הזדמנויות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים