קהילת ההיי-טק מוכיחה: פתח תקווה – לא מה שחשבתם

יש לכם תדמית שלילית על פתח תקווה? אם לשפוט לפי הפעילות של קהילת היזמות The nest, שחוגגת היום (ה') שלוש שנים להיווסדה, אין לתדמית הזאת במה להיאחז ● ראיון עם חן זוהר, המייסד והמנהל

חן זוהר, מייסד ומנהל קהילת היזמות הפתח תקוואית The nest. צילום: דנה תמרי

התדמית של פתח תקווה בשנים האחרונות היא, בלשון המעטה, לא תמיד חיובית. לא אכנס לסיבות למה, אבל ניתן לומר שההיי-טק בעיר בכלל והפעילות של קהילת החדשנות המקומית The nest סותרים את התדמית זאת, ואפילו בגדול. אחרי שלוש שנות פעילות, שאותן חוגגת הקהילה היום (ה'), ניכר שהיא מוכיחה שאין לתדמית הזאת הצדקה.

The nest נוסדה במטרה "ליצור את האקו-סיסטם הכי רחב בעיר", לדברי המייסד שלה, חן זוהר. הקהילה כוללת סטארט-אפים לצד גופים בולטים בעיר ובסביבה – בתחומי ההיי-טק למיניהם ובכלל, כמו אורקל, קיידנס, המרכז הרפואי רבין, אוניברסיטת בר אילן, איגוד האינטרנט, סלברייט ומלם מערכות. לרגל יום ההולדת, תפסתי את זוהר לשיחה על חדשנות באם המושבות.

לזוהר ניסיון של 15 שנים בתעשיית ההיי-טק הישראלית. הוא איש ניהול פרויקטים, ועסק בתחום בסטארט-אפים ובחברות גדולות, בהן טלרד, סלקום, קומברס ואקסס מובייל. הוא נמנה על צאצאי הדור המייסד של פתח תקווה, ומשפחתו נמצאת בה מאז ועד היום.

מה זה The nest? מהן הפעילויות העיקריות שלה?
"הקהילה שלנו כוללת מיזמים במגוון תחומים – כולם היו בראשית הדרך כשהכרתי אותם וכיום הם אחרי השקעה ראשונית. אלה מיזמים בתחומי הטכנולוגיה והספורט, מכשור רפואי, האינטרנט של הדברים, החינוך, הביומטריה, אפליקציות מובייל, תלת ממד, מציאות רבודה ועוד.

אנחנו מבצעים מגוון של פעילויות למען קהילת ההיי-טק והסטארט-אפים בפתח תקווה. אחת מהן היא פורום פתח תקווה לחדשנות, שמקיים מפגש אחת לחודשיים, שבו, בכל פעם, מוצגים שני מיזמים, והיזמים מקבלים פידבק ממנהלים בכירים ויכולים ליצור חיבורים עסקיים. כמו כן, אנחנו מקיימים סדנאות מקצועיות בשיתוף אורקל. המטרה שלנו היא להביא את המיט אפים שמתקיימים בתל אביב גם לפתח תקווה.

לגבי השיתוף עם בר אילן – הקמנו צוות במחלקה הגיאוגרפית, כלכלית ומנהל עסקים של האוניברסיטה על מנת לזהות את הצרכים של פתח תקווה, לטובת היזמים העירוניים. בנוסף, סטודנטים מסין באו לראות יזמות ישראלית אצלנו, בשיתוף האוניברסיטה.

אנחנו גם עובדים עם בני נוער בעיר, עם שלושה תיכונים שמלמדים תכנות, סייבר ושירותי רשת. ערכנו לתלמידים סיור בסייברארק, וגם קיידנס עוזרים לנו. אנחנו גם מתארחים באירוע השנתי בשבוע היזמות העולמי. השנה הבאנו לשם נציג מסודה סטרים ובשנה שעברה – ממובילאיי".

לדברי זוהר, יש להיי-טק בפתח תקווה פוטנציאל רב, אבל העירייה מהססת לשתף פעולה. "בהתחלה ראש העיר מאוד תמך ואמר שזו יוזמה יפה, אבל יש הבדל בין הבטחות לקיום. רציתי להפוך את עיריית פתח תקווה לעיר חדשנית בשיתוף משרד ראש הממשלה – וזה לא הלך. כל הניסיונות העלו חרס", אמר.

למה דווקא פתח תקווה?
"פתח תקווה היא אזור תעסוקת ההיי-טק החמישי בגודלו בארץ ויש תכניות להרחיב אותו. בנוסף, קצב גידול האוכלוסייה הוא בין הגבוהים בארץ, בעיקר צעירים ויזמים, והתחבורה לכאן נוחה. די להזכיר את קו הרכבת הקלה, שיחבר בין פתח תקווה לתל אביב".

האם אתם מסייעים בביסוס החדשנות גם בערים אחרות?
"כן. בשנה שעברה אירחנו אצלנו קורס יזמות של תלמידי בית ספר יסודי מתל אביב. בנוסף, אנחנו עוזרים בהקמה של מרכזי יזמות אחרים בארץ, אני מנטור בתכנית היזמות של סמינר הקיבוצים ובתגלית – שם אני מראה לחבר'ה שמגיעים לארץ לא רק את המקומות הקדושים בארץ הקודש אלא גם את אומת הסטארט-אפ".

מה יש לך לומר על קהילות היזמות בארץ?
"יש בין היזמים וקהילות היזמות בישראל הרבה מאוד עזרה הדדית, אין אצל מנהלי הקהילות עניין של אגו. החל מתחילת הדרך עזרו לי פעילים מרחבי הארץ. זה מייחד את תחום היזמות, הסיוע זה לזה בו הרבה יותר גבוה מבתחומי היי-טק אחרים".

האם זו לא בועה שתתפוצץ?
"יכול להיות, אני לא נביא ולא יודע מה יקרה בעתיד. מה שכן, כמו בכל מקום, מי שעובד קשה – יצליח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים