בצהרי היום

בשבוע הבא תחליף אל"מ אילה חכים את תא"ל אופיר שוהם בפיקוד יחידת לוט"ם ● שוהם יחל קדנציה כראש מפא"ת ● מי התמודד על התפקיד מול שוהם? מדוע התערב אהוד ברק, שר הביטחון? ומה הקשר של ח"כ שאול מופז לפרשת המינויים? ● הקרבות השקטים שמאחורי דלתות מפקדת אגף התיקשוב

ביום ד' הבא, ה-10 בפברואר, יתקיים במוזיאון תל אביב ערב פרידה מתת-אלוף אופיר שוהם, אשר מסיים את תפקידו כמפקד יחידת לוט"ם, ומתחיל בתפקיד ראש מפא"ת. יום קודם, ביום ג' בשבוע הבא, ה-9 לחודש, ייערך בבסיס לוט"ם טקס רשמי של חילופי מפקדים. שוהם יעביר את הפיקוד לאלוף משנה אילה חכים, שתועלה לדרגת תת-אלוף. חכים היא מפקדת ממר"ם.

בשני הטקסים יהיה נוכח, ככל הנראה, אלוף עמי שפרן, ראש אגף התיקשוב והמפקד של שוהם וחכים. עכשיו מותר כבר לגלות, כי שפרן ראה את עצמו מועמד כמעט ודאי לתפקיד ראש מפא"ת, תפקיד ששוהם, פקודו לשעבר – זכה בו. הבחירה בשוהם התקבלה בחלקים מסויימים במטה הכללי בצה"ל במעט הפתעה. לא חלילה, בגלל ערעור על כישוריו של שוהם לתפקיד, אלא בשל העובדה שהתפקיד יועד, באופן כמעט ודאי, למפקדו הישיר שוהם, אלוף שפרן. כך גם חשב המנכ"ל היוצא של משרד הביטחון, תא"ל (מיל') פנחס בוכריס. אולם מי שהכריע את הכף בהחלטה על המינוי היה אהוד ברק, שר הביטחון. במהלך בלתי שגרתי קבע ברק, כי את התפקיד יקבל תא"ל שוהם, וכפה את החלטתו על רב-אלוף גבי אשכנזי, הרמטכ"ל, ועל בוכריס.

ההחלטה של ברק קשורה, ככל הנראה, בביוגרפיה של שפרן. הוא התגייס לצה"ל בשנת 1972 והחל את שירותו בגולני. לצד תפקידים טכנולוגיים בחיל המודיעין, היה שפרן ראש המטה של שני שרי ביטחון, עמיר פרץ ושאול מופז. הייתה זו הפעם השנייה בה עבד שפרן בצמוד למופז. כמה שנים קודם לכן, כשהיה מופז הרמטכ"ל, היה שפרן עוזרו. יצויין, כי שפרן עבד עם מופז במסגרת שירותו הצבאי, והקשר ביניהם התקיים שלא על בסיס פוליטי או אידיאולוגי כלשהו.

ב-2006 מופז נאלץ לפרוש מתפקידו כשר ביטחון, בגלל פרישתו מהליכוד והמעבר לקדימה. לפני שהעביר את השרביט לעמיר פרץ, פנה מופז לרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, וביקש ממנו לדאוג לעוזרו הנאמן שפרן, לתפקיד הולם. ביוני אותה שנה התפנה תפקיד ראש אגף התיקשוב, בעקבות פרישתו של ראש האגף, אודי שני. המועמד הכמעט ודאי להחליף את שני היה אז תת-אלוף עידו נחושתן, איש חיל האוויר. חלוץ, כמובן, לא אהב את הרעיון של הצנחת שפרן, אולם נעתר לבקשת מופז ומינה לתפקיד את שפרן.

חלפו הימים. חלוץ פרש בעקבות מלחמת לבנון, נחושתן מונה למפקד חיל האוויר, ושפרן יכול היה להמשיך בשקט את תפקידו, וצפוי לסיימו בקיץ הקרוב, בתום ארבע שנות קדנציה. שפרן, כמו קצינים אחרים שמע על התפקיד הנחשק והמתפנה, זה של ראש מפא"ת, המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון. מפא"ת הוא גוף בעל סמכויות רבות ואחראי על המו"פ הביטחוני. מפא"ת מרכז את שיתוף הפעולה בין הגופים הביטחוניים השונים בישראל, ביניהם צה"ל, משרד הביטחון, התעשיות הביטחוניות (רפא"ל, תע"א, תע"ש) ועוד. זהו גוף עתיר ביצועים, בעל קשר עמוק גם לאזרחות.

שוהם החליט להתמודד על תפקיד ראש מפא"ת. גם שפרן החליט להתמודד על התפקיד. הביוגרפיה שלו כוללת, בין היתר, תפקיד של נציג מו"פ של משרד הביטחון בוושינגטון. כאשר חזר ארצה מארה"ב, שפרן אף שימש במשך כמה חודשים כראש היחידה למו"פ במפא"ת. אך טבעי הוא ששפרן ראה את עצמו מועמד לתפקיד ראש מפא"ת. אולם הקשר ההדוק שהיה לו עם מופז, במסגרתו עבד עם מופז כשש שנים בשני תפקידים שונים, הוא זה שככל הנראה הביא את ברק להחלטה שלא למנותו לתפקיד. לברק יש מספיק צרות גם ככה, והוא אינו זקוק לאנשים שמזוהים עם מופז. שר הביטחון לשעבר מופז זומם להחליף את ברק אם וכאשר יחזור לממשלה.

התחרות על תפקיד ראש מפא"ת שהייתה בין האלוף לפקוד שלו, היא נדירה בצה"ל, אומרים גורמי צבא בכירים. "לא סביר שקצין בדרגת אלוף יתמודד על תפקיד מול קצין בדרגת תת-אלוף, בפרט ששניהם אמורים לעבוד ביחד", הסביר לאנשים ומחשבים אותו גורם. באופן טבעי, מערכת היחסים בין השניים לאורך כל הקדנציה, לא הייתה מדהימה והוגדרה כקורקטית ביותר. בשבוע הבא יעמדו שוהם, שפרן וחכים על במה אחת וישתתפו בטקסי הפרידה ומינוי התפקידים החדשים. בכך תגיע לסיומה מיני-דרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים, שבמרכזה קרב בצהרי היום בין אלוף לפיקודו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים