IoT: מספיק עם 'עשה זאת בעצמך', בואו נעבור לתיעוש

הגענו לדקה ה-90 בכדי להיכנס לשלב היישום התעשייתי של טכנולוגיית האינטרנט של הדברים, על-מנת לפרוס את המקרים באופן בר קיימא ומאובטח, וכדי לשלב את היתרונות הצפויים

10/12/2017 13:54
אלי שקד, מנהל פעילות VMware ישראל. צילום: יח"צ

יש אינספור דו"חות של אנליסטים אשר מדגישים את הגידול במספר האובייקטים המקושרים לטכנולוגיית האינטרנט של הדברים (IoT) ואת הפוטנציאל הכלכלי המשמעותי שמגולם בגידול זה. בדרכים מסוימות, ה-IoT משלים את הטכנולוגיה הדיגיטלית בכך שהוא מספק לחברה 'תאי עצבים' שיעבירו אליה מידע. זהו יתרון עצום בעבור החברות שיהיו מוכנות לכך. השיגעון הוא לגיטימי, אבל יש להתכונן לאכזבות. בדומה לכל המגמות הטכנולוגיות המשבשות, לאחר שלב האופוריה, מגיע הרגע הטבעי של החזרה למציאות: הקדמה לתיעוש.

האינטרנט של הדברים מעביר את הערך ומגביר אותו. השינוי הוא רציני ובעל השלכות משמעותיות על מודלים עסקיים. חברות יצטרכו לחשב ולהרוויח כסף מכמויות הנתונים העצומות שנוצרות על-ידי מיליארדי אובייקטים מקושרים. חלק מהחברות הבינו זאת היטב דרך GE, אשר הפכה לאחת מחלוצות האינטרנט של הדברים התעשייתי (IIoT). מעבר לתהליכים הקיימים, אשר ישופרו, יצמחו שירותים חדשים רבים המבוססים על ניתוח נתונים. מנהלים מוכרחים להבין את המשמעות הטכנולוגיות, ולצפות את ההשפעה על הארגון ועל התשתית הטכנית. האינטרנט של הדברים מגדיר מחדש את הנוף התחרותי ויוצר מערכות יחסי גומלין חדשות. האתגר בעבור החברה הוא לא רק לשמור על מקומה בשרשרת הערך, אלא גם לעלות. חברות רבות נמצאות עדיין בשלב הוכחת ההיתכנות (POC) או אפילו בשלב המחקר והפיתוח. כבדי לבצע את הצעד, עלינו להתמודד עם המורכבות הטבעית של ה-IoT.

מורכבות היא חלק מהאינטרנט של הדברים

האינטרנט של הדברים מתאפיין במורכבות הארכיטקטונית שלו, שהיא ללא ספק גדולה יותר מאשר זו של הביג דטה (Big Data) והענן. חיישנים מגוונים רבים שנמצאים כבר בתעשייה היום מסוגלים למדוד כמעט הכל, לשלוט ולנווט תהליכים או ציוד תעשייתיים. עם זאת, מערכות אלה נשארו עד עתה מבודדות ללא כל קישור למערכות המחשבים המרכזיות, וכתוצאה מכך, הניצול המוצלב של כל הנתונים שנוצרים בלתי אפשרי. חיבור אובייקטים לאינטרנט מוביל לשילוב של מערכות תעשייתיות ומערכות מחשבים, שבו צוותים מוכרחים ללמוד לשתף פעולה בכדי להתגבר על ההבדלים ועל המנהגים.

השימוש בחיישנים התרחב לכל תחומי הפעילות. הגיוון שלהם מספק בינה לכלי רכב, לחנויות, לערים, לבריאות וגם לתהליכי לוגיסטיקה, פיקוח או תחזוקה. שימוש הולך וגובר זה באובייקטים מקושרים מערער באופן רציני את עקרונות האבטחה. כל אלה מהווים פתחים בחומות הדטה סנטרים. עלינו לשים לב לכך ולשקול מחדש את האבטחה בהתאם. ההתקפות שאירעו לאחרונה הוכיחו כיצד ניתן לפרוץ למצלמות מחוברות כדי ליצור מניעות שירות (DoS) ולחסום את כל הפעילות העסקית.

האינטרנט של הדברים – מערכת עצבים אמיתית

בעזרת האינטרנט של הדברים החברה יוצרת מערכת עצבים אמיתית. היא מעבירה מידע מתא העצב (החיישן) אל המוח (מרכז הנתונים והענן). חלק מהפעולות יהיו רפלקסים (המתבצעים על-ידי הציוד המחובר), ואחרים יהיו השתקפויות (תוצאות של טיפול במרכז הנתונים או בענן). האתגר הוא לחבר בקלות ובבטחה את שפע האובייקטים לרשת החברה, ולהעביר את הנתונים הנכונים אל מרכזי הנתונים. בשלב הזה נכנסים שחקנים רבים למשוואה. בלתי אפשרי לדמיין פעולה נכונה ומאובטחת ללא תיאום מושלם. זה יהיה תפקידן של פלטפורמות IoT. חלק מהן יבצעו זרימות נתונים (מידע המתקבל מהחיישנים) ואת הניתוח שלהם, ופלטפורמות אחרות יתייחסו לתשתיות (מערכות העצבים) ולאבטחה.

בניגוד לפתרונות רבים המבוססים בראש ובראשונה על תוכנה, ה-IoT (ויותר מכך ה-IIoT) כולל רכיבים חשובים שעבורם ההשקעה מתבצעת במחזורים ארוכים. מהרגע שהפתרון נולד, עלינו לצפות את התפתחות הרכיבים הללו ולספק כלים כדי להפוך את עדכון המיקרו-קודים שלהם לאוטומטי.

האינטרנט של הדברים אינו סתם שיגעון חולף והוא כאן כדי להישאר. זוהי הדקה ה-90 בכדי להיכנס לשלב היישום התעשייתי על-מנת לפרוס את המקרים באופן בר קיימא ומאובטח, וכדי לשלב את היתרונות הצפויים.

הכותב, אלי שקד, הוא מנהל פעילות VMware ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים