קפה עם מנטור: מה עושה מנמ"רים למנהלים טובים?

כיצד באות לידי ביטוי הפורמאליות והא-פורמאליות במנהיגות ובניהול, ומהו השילוב הנכון ביניהן? ראיון עם עפר כהן, מנמ"ר מבטח סימון מקבוצת מגדל

30/08/2017 12:36
קפה עם גד מרגי (מימין) ועפר כהן, מנמ"ר מבטח סימון מקבוצת מגדל. צילום: יח"צ

"הניהול מתחלק לשניים: החלק הפורמאלי והחלק הא-פורמאלי. שילוב נכון של שניהם, שילוב של מנהיגות וניהול, הוא מה שעושה כל מנהל לטוב יותר, לרבות מנמ"רים", כך אמר עפר כהן, מנמ"ר מבטח סימון מקבוצת מגדל, בראיון שמובא כאן בקיצור. לראיון המלא, במסגרת התוכנית קפה עם מנטורלחצו כאן.

כהן הוא בעל ניסיון ניהולי רב וכיהן במספר תפקידים בכירים כסמנכ"ל מערכות מידע. לאורך הקריירה ניהל, הוביל והנהיג עובדים רבים.

לדבריו, "מנהיג מתקשר יותר לצד הא-פורמאלי, הוא צריך מגע קסם שהופך אותו למי שהולכים אחריו. האם תרזה אמרה: 'אני לבדי לא יכולה לשנות את העולם, אך אני יכולה להשליך אבן על פני המים כדי ליצור אדוות רבות'. זאת מהות המנהיג – הוא הוגה כיוון ומוביל את כולם למימושו. מנהיגות היא דבר שכמעט שלא ניתן ללמוד, אך ניתן ללטשה, להשביחה ולהפכה לכלי עבודה אפקטיבי. מנהיגות מתקשרת לי עם מילים ומושגים כמו הובלה, יצירתיות, הבנה של המשחק הפוליטי וכוח הרשתות החברתיות, תשוקה, חזון, אומץ, הבנת המהות העיסקית, יוזמה ויציאה מאזור נוחות".

"מנהל מתקשר לצד הפורמאלי", ציין. "ניתן ללמוד ניהול ולקבל סט כלים שיהפוך אותך למנהל טוב יותר. ראיתי שינוי לטובה אצל מנהלים שהודרכו. ניהול מתקשר לי עם מילים ומושגים כמו מתודולוגיה, עמידה ביעדים, רציונאליות, נהלים, תהליכים, עבודה לפי הספר, תיעוד, דיווח, ניהול זמן, סדר, ארגון ומשמעת".

כהן אמר כי "במנהיגות קיים נושא הכוח. למנהיג יש כוח עוצמתי להוביל אחריו אחרים, הוא נובע מעצם מנהיגותו ויכול להוביל להישגים או לתהומות. קל להתפתות ולעשות בכוח שימוש קלוקל. לצערי, בשנים האחרונות אנחנו חווים, בישראל בכל התחומים, מקרים רבים של מנהיגים שעשו שימוש לרעה בכוחם. צריך עוצמות על מנת שלא להפוך החלילן מהמלין או מנהיג כת מתאבדים, וצריך יושר אישי כדי שלא להפוך את הכוח לכלי המשרת את האינטרסים האישיים בלבד".

איזה סוג של מנהל/ת את/ה רוצה להיות?

"בידיך היכולת להחליט – האם להיות ווינסטון צ'רצ'יל או אדולף היטלר? אוסאמה בן לאדן או מהאטמה גנדי? ביל גייטס או ברנרד מיינדוף? כולם מנהיגים, חציים שליליים וחציים חיוביים", אמר כהן.

"בנוסף", ציין, "כל עוד אנחנו לא בעידן של אייזק אסימוב ואנחנו אנשים שמנהיגים אנשים ולא רובוטים, אסור לשכוח שאנחנו מנהלים אנשים שיש להם תשוקות, רגשות, בעיות, שאיפות ואופי משלהם, והדרך להוביל אותם להישגים היא שונה".

"אסכם כי מנהיגות וניהול – שניהם חשובים ומה שקובע את טיבך כמנהל ומנהיג הוא השילוב והאיזון ביניהם", אמר.

מה מאפיין מנהל-מנהיג חיובי ואיך אתה מיישם זאת?
"צריך שילוב נכון ומאוזן של מנהיגות וניהול, עטופים באינטליגנציה רגשית ויכולות בין אישיות, מתוגברים במה שהמנהל ינק מהסביבה הביתית שלו ומהסביבה החיצונית שהוא נחשף אליה, ומתובלים בהשכלה שהוא רכש.

באשר אליי, אני עושה כל שביכולתי להיות בחזקת נאה דורש נאה מקיים, שם דגש חזק מאוד על המעטפת הבין אישית, על האינטליגנציה הרגשית ועל הבנת גבולות הכוח, ומנסה להשאיר מורשת אותה ייקחו עובדיי להמשך דרכם.

לפני הכול, אסור לשכוח נושא אחד: לחברה בה אתה עובד יש בעלי שליטה ותפקידך בראש ובראשונה למקסם את רצונם. איך מבצעים זאת? זה כבר תלוי במי שאתה, כמנהל וכמנהיג".

כיצד אתה מעורר מוטיבציה והשראה בעובדים שלך?
"הם שותפיי לחזון, לעשייה ולדרך. דלתי פתוחה בפניהם, גם להעברת ביקורת בונה, השולחן אצלי עגול ונטול מעמדות. העובדים לומדים להעז, להביע עמדה ולחשוב. אני נותן להם במה וכבוד, חולק איתם את הרגעים הקשים, ההתלבטויות, ההצלחות, מעיר להם כשצריך, לומד מהם ומלמד ומעצים אותם ללא חשש. אני אוהב עובדים עם ראש גדול ומנהלים שממנפים את העובדים שלהם. כל אלה מעוררים בהם רצון להיות שותפים לעשייה ויוצרים אצלם מוטיבציה.

בנוסף, אני דואג לחבר אותם למטרות וליעדי החברה. חשוב שהם יקבלו החלטות בעולם המקצועי שלהם מתוך הבנה של מטרות החברה".

מהן בעיניך התכונות החשובות ביותר בעובד?
"שבחלקת האלוהים הקטנה שלו יתנהל כמו מנכ"ל, שיתחבר למטרות החברה. שיתייחס לתפקידו כאילו עליו תלויה הצלחת החברה כולה. אני אוהב עובדים שניתן להטיל עליהם משימות בנוסח 'שגר ושכח', ולדעת שיעשו אותן היטב. שישתלבו במרקם החברתי של החברה.

אני מאמין ביצירה מתוך חדווה ושמחת חיים, בעבודת צוות, בתמיכה הדדית, בעדכון הדדי ובפרגון. הייתה לי הזכות לעבוד בחברה כזאת בעבר וזאת חוויה מעצבת שהשפיעה עליי, כמנהל וכאדם".

מהי המלצתך לאנשים בני 40+ שמחפשים עבודה בתחום ההיי-טק והטכנולוגיה?
"קשה לתת עצה. לצערי, יש חברות רבות שמדלגות על קורות החיים של עובדים מבוגרים. מה שטוב ומספק על מנת להיות ראש ממשלה או שר לא מספק כאן.

ועדיין, איני מאמין באמירה שבגיל 40 נגמרים החיים וממנו והלאה לא ניתן למצוא עבודה. אני טוען שכשרואים בעיניים את התשוקה והרצון שלך ואם אתה משדר מנהיגות וידע, הגיל הופך להיות משני בחשיבותו. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שעובדים מהטובים שיש נקלעו לנסיבות שלא קשורות ליכולותיהם ונפלטו משוק העבודה כשהם בשנות ה-40 לחייהם, ולפתע מוצאים את עצמם בבעיה כבדה כלכלית ונפשית ומתקשים למצוא מקום עבודה חדש.

לכל אורך הראיון אני אומר שאיזון נכון הוא נקודת מפתח, כמעט בכל נושא שדיברנו עליו. גם כאן, לטעמי, החברה הבריאה והמצליחה היא דווקא זאת שיש בה איזון של גילאי העובדים. לתשומת ליבם של מנכ"לי החברות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים