הממשלה תציל?

הציפייה להתאוששות בשנה הבאה בשוק ה-IT הישראלי מבוססת, בין היתר, על כך שהממשלה והמגזר הציבורי יזרימו לשוק פרויקטים רבים שיעזרו לענף לחזור לצמיחה ● על פי המציאות הקודרת של השנה החולפת, והשקט שמגיע מכיוןן האוצר, יש חשש כבד שהממשלה עלולה לקלקל את האופטימיות הזאת

התחזית העולמית האופטימית של גולדמן זאקס לגבי עתידו של שוק ה-IT משתלבת היטב באווירה של סוף המיתון המלווה אותנו בחודשים האחרונים. אמנם, האופק שנראה מעבר למיתון עדיין מעונן משהו, השמיים לא מספיק בהירים, אבל באוויר יש ריח של חזרה לצמיחה או חזרה לשפיות, כפי שאנשי גולדמן זאקס מדגישים.

לא פחות מעודדת היא תחזיתו של ג'ימי שוורצקוף, שטוען, כי 2010 תהיה הרבה יותר טובה. אולם, מרכיב אחד בתחזיתו של שוורצקוף נראה כרגע לא ממש מציאותי, הטענה, כי אחד ממנועי הצמיחה של הענף יהיו פרויקטי המיחשוב של הממשלה, הצבא והתחום הפיננסי.

במיתון הקודם, ב-2003, אכן הממשלה הייתה זו שהצילה את ענף ה-IT מפגיעה חמורה. במיתון הנוכחי, החשיפה של ענף ה-IT למשבר הייתה מוגבלת, והושפעה בעיקר ממה שקרה במגזרים שונים בשוק המקומי. במהלך השנה למדנו גם שבמרבית הארגונים פרויקטי IT גדולים לא נעצרו או בוטלו. לא כך המצב במגזר הממשלתי-ציבורי. המיתון תפס את המגזר הזה עם מינון נמוך ביותר של פרויקטים כתוצאה ממספר גורמים.

האחד, ההקפאה הכמעט מוחלטת של פרויקט המרכבה, שמצוי על סף החלק האחרון שלו, עקב החלטת החשב והכללי וסגנו לעשות בדק בית בפרויקט, שבע שנים לאחר שהחל, ולייצר מפת דרכים חדשה. אלא שהבדיקה הזו נמשכת כבר זמן רב, ובפועל לא שמענו השנה על פרויקטים של עלייה לאוויר במסגרת מרכבה.

גורם נוסף הוא מכרז בתי התוכנה. מנהלי חברות ה-IT הגדולות כוססים ציפורניים ומחכים לראות לאן נושבת הרוח. המידע החלקי הדולף מתוך מסדרונות האוצר אינו מבשר טובות. התחושה בקרב חלק מהמנהלים היא שהמכרז תקוע והוא יסתיים, כרגיל, על ספסלי בית המשפט. המשמעות: דחייה של חודשים נוספים במימוש המכרז. ג'ימי שוורצקוף צודק בטענתו שהמכרז יחולל מהפך של ממש בשוק, אבל לא בטוח שתתממש התחזית לפיה חלקה של הממשלה בפרויקטי IT אכן יגדל.

גורם שלישי בלתי תלוי הוא מערכת הבחירות שעברנו בשנה שעברה. כתוצאה מכך, מכרזים שכבר היו בצנרת הוקפאו כי גם הכנסת לא עבדה. הכנסת חזרה לעבודה לזמן קצר כידוע, בינתיים החלו החגים, והפעילות האמיתית החלה בסוף אוקטובר. כך הלכה לה שנה שלמה של עבודה שיכלה להניב פרויקטים רבים ולשפר את מצבו של ענף ה-IT. מיותר להזכיר את פרויקט מזו"ר, מכרז השכר ועוד שורה של פרויקטים שנמצאים בצנרת ואיש עדיין לא הכריז באופן רשמי שהם אכן יוצאים לפועל.

גם בעת כתיבת שורות אלה, אי אפשר להבין מפרסומים רשמיים של הממשלה והצבא כי אנו צפויים למבול של פרויקטי IT שישנו את התמונה ויהוו את הבסיס לצמיחה. למען האיזון יש לציין, כי למרות הקיפאון והמיתון, התבצעו פרויקטי מיחשוב בשוק, אבל בהיקפים מוגבלים. אלו באו מתוך המשרדים עצמם, בעיקר פרויקטים לשיפור השירות לאזרח וממשל זמין.

מנמ"רים בממשלה, שסובלים לא פחות מהספקים מהיעדר תקציבים למכרזים, נקטו בשיטת "חומה ומגדל" – פרויקט פה, פרויקט שם, בהיקפים קטנים, ובלו"ז קצר. כך, אי אפשר היה להסתבך. ואכן זה הצליח. למשל במשרד התחבורה, במשרד המשפטים, בביטוח הלאומי, במשרד התמ"ת ועוד, אבל גם ראשי אגף החשב הכללי וגם הספקים יודעים היטב כי לא משם תבוא הישועה.

צודק שוורצקוף באומרו, כי קיימת ציפייה בענף למבול של פרויקטים בממשלה. מצד שני קיימת גם ראייה מפוכחת, לפיה אולי זה יקרה ברבעון האחרון של 2010 ועד אז הספקים יצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים על מנת לשרוד ולא לפטר עובדים שאחראים על מכירות למגזר הציבורי. כדאי להם גם להתאפק ולדלג פעם אחת על המסורת שקיימת כאן כבר שנים במסגרתה מוכרע כל מכרז בבית המשפט ולא בוועדת הענ"א העליונה.

שורה תחתונה: האופטימיות לגבי שנת 2010 במקומה. החשש שהמממשלה והמגזר הציבורי יקלקלו את החגיגה קיים גם הוא וכל מה שצריך זה להמתין ולראות, האם הפעם האנליסטים לא טעו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים