מצוינות אולימפית גם ב-IT

השבוע עמד בסימן מצוינות: בספורט, עם המדליה של ירדן ג'רבי, ובעולם הטכנולוגי, עם בחירתו של דן ירושלמי מבנק לאומי לרשימת 100 המנמ"רים של המגזין CIO ● וגם: על המאגר הביומטרי, ח"כית "סוררת" והאילוף שלה, שלא הצליח

שמים את המצוינות על ראש שמחתנו. אילוסטרציה: BigStock

השבוע האחרון היה רווי כותרות מעולם הספורט, מהאולימפיאדה בריו. אכזבות ודמעות התרגשות התערבבו זה בזה. עקבנו (ועודנו עוקבים) במתח רב אחרי הספורטאים שלנו בענפים השונים, והתפללנו לפחות למדליה אחת, אפילו ארד – מה שבסוף השגנו, הודות לירדן ג'רבי.

השתתפות באולימפיאדה היא פסגת החלומות של כל ספורטאי. כדי להגיע לשם נדרשות שנים רבות של היערכות מראש, מיקוד, פיתוח יכולות מיוחדות שיהוו יתרון נגד היריב, ובעיקר חדשנות ואימון. התחרות בספורט היא במידה רבה אכזרית. טעות של אלפית שנייה והעדר ריכוז עושים את ההבדל בין מדליה לבין הפסד.

בעולמות העסקים והטכנולוגיה מרבים לקחת דוגמאות מעולם הספורט. תחרות היא תחרות, והצטיינות עסקית וטכנולוגית היא תוצאה של השקעה ארוכת טווח ובעיקר מימוש חזון שמישהו תכנן ויודע לבצע אותו.

והנה, הבוקר (ה') פרסמנו את הידיעה המשמחת על כך שמגזין המחשבים היוקרתי CIO, שעורך מדי שנה את רשימת 100 המנמ"רים המובילים בעולם, כלל בה השנה, באופן די חריג, מנמ"ר מישראל: את דן ירושלמי, מנהל החטיבה הטכנולוגית של בנק לאומי.

CIO מכליל ברשימה ארגונים שהצטיינו ביישום טכנולוגיה, בהובלת המנמ"רים שלהם. עורכי התחרות מיקדו אותה השנה סביב חוויית הלקוח וטכנולוגיה שתורמת להצלחה בעסקים. מובייל, Big Data ומדיה חברתית – מילות באזזז שמככבות בשוק מזה זמן רב – התאימו את עצמן לטרנד הכי חם כיום: טרנספורמציה דיגיטלית. כל זה התחבר למגמה נוספת שמנחה בימינו את העוסקים בפיתוח בעולם הדיגיטל: שיפור חוויית הלקוח והעברה מהירה יותר של תהליכים לדיגיטל, שמשמעותם חיסכון כספי.

אחד המנועים שמניע את המעבר לדיגיטל בעולם הפיננסי הוא החשש מחדשנות משבשת. על פי פורסטר (Forrester), עד כה כל השחקנים מבצעים פעולות טקטיות והשיבוש עדיין לא מורגש.

עורכי תחרות CIO 100 ציינו שרבים מהנכללים ברשימה הם חלוצים, שמיישמים את הטכנולוגיה כדי להעצים את היחסים שלהם עם הלקוחות ופותחים ערוצים נוספים להזדמנויות עסקיות. ירושלמי הוא אחד מאלה. הוא מוביל ומיישם את החזון של מנכ"לית הבנק, רקפת רוסק עמינח, שהבינה כבר מהיום הראשון שנכנסה לתפקיד שהדרך היחידה שלה להתמודד עם השינויים הטקטוניים בשווקי הפיננסים, והבנקאות במיוחד, היא בעזרת הטכנולוגיה. הבנקאות הדיגיטלית המיוחצ"נת רבות היא רק נדבך אחד. מאחוריה יש שכבה שלמה של טכנולוגיות מבוססות מערכות מידע ומחשוב, שתפקידן לתמוך בחדשנות הזו. זהו האתגר האמיתי שעומד בפני המנמ"רים בכל הארגונים ובמיוחד בבנקים, שם התלות במחשוב ובטכנולוגיה היא טוטלית.

הכללתו של ירושלמי ברשימה של CIO מצטרפת לזכיותיהם של שורה ארוכה של מנהלי טכנולוגיה בכירים בשוק הישראלי, בהם ירושלמי עצמו, שמקבלים אותות הוקרה בתחרות היוקרתית השנתית של אנשים ומחשבים, IT Awards.

החיבור בין IT לעסקים הוא כבר לא בגדר הצעה, אלא משוואה מדויקת, ששני צדדיה שווים על כף המאזניים: IT=עסקים.

סדקים בקואליציה סביב המאגר הביומטרי?

אתמול פרסמנו שח"כ שרן השכל מהליכוד הודחה מהוועדה הפרלמנטרית שעוקבת אחרי פרויקט המאגר הביומטרי. הוועדה הזו אמורה לקבל בשבוע הבא החלטות לגבי שינויים שהממשלה רוצה להכניס ברמת האבטחה של טביעות האצבעות שיילקחו מאזרחי ישראל בבואם לקבל תעודת זהות חכמה.

השכל, בניגוד כנראה לרבים מחבריה בוועדה, קראה את כל החומרים, נכנסה לעומק הוויכוח על המאגר והציפה את נציגי הממשלה בשאלות מהותיות. היא לא נכנסה לוויכוח הטכני לגבי רמת טביעות האצבעות, כפי שנציגי הממשלה ניסו לתאר את הסיפור. אותה הטרידה שאלה אחת: בתזכיר החוק, שעליו נאבקים כעת, כתוב שהממשלה מתחייבת לרמה מסוימת. הממשלה באה לוועדה, ומבקשת לשנות את ההתחייבות שלה, מבלי בכלל לציין שזה סותר את החוק שהיא בעצמה התחייבה עליו. האם יעלה על הדעת שממשלה תפר את ההחלטות שהיא מקבלת ואת החוקים שהיא יוזמת?

ח"כ שרן השכל. צילום: הדר סלקטר, מתוך ויקיפדיה

ח"כ שרן השכל. צילום: הדר סלקטר, מתוך ויקיפדיה

ליתר חבריה של השכל לקואליציה זה כנראה לא ממש הפריע. הם היו מוכנים להצביע על הבקשה של הממשלה כבר בשבוע שעבר. הם מצביעים על חוקים והחלטות יותר מהותיים שמשפיעים עלינו מבלי שהם בכלל יודעים במה המדובר – העיקר להישמע למשמעת הקואליציונית. ומי שמעז לקלקל את השורה, כמו ח"כ השכל, פשוט נזרק החוצה. סתימת פיות כבר אמרנו?

לא ברור מה יקרה בדיון בשבוע הבא, אם בכלל יתקיים. ח"כ ניסן סלומיאנסקי, יו"ר הוועדה, יכנס אותה רק אחרי שיוודא שיש לו רוב, כדי לא לחזור על התקלה שגרמה לו ח"כ השכל בשבוע שעבר. ח"כ דוד ביטן, יו"ר הקואליציה, נכנס מיד לתמונה ועשה כמו האבא שמחטיף סטירה לבנו עוד לפני שבירר את המקרה. הנה, אפוא, ח"כ השכל בחוץ ובמקומה ייכנס ח"כ אחר, צייתן, שיעול מאוד להיות שיצביע על גורל טביעות האצבע שלנו מבלי שאפילו יהיה לו מושג במה המדובר.

לא יהיה זה ניחוש פרוע לציין שהמחלוקת בקואליציה סביב המאגר הביומטרי היא רק הפרומו למשבר הבא, שיגיע כשוועדת הפנים של הכנסת תתכנס שוב בקרוב כדי להמשיך לדון במחדל תעודות הזהות החכמות. בישיבה הקודמת, שהתקיימה בשבוע שעבר, "הפגיז" יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (יחד עם הח"כים איילת נחמיאס-ורבין ורוברט אילטוב) את מנהלי הרשות הביומטרית, מבלי שהיו להם תשובות מניחות את הדעת. כי עם כל הכבוד, הם הדרג המקצועי. הבעיות והשאלות שמתחילות לצוף סביב תעודות הזהות החכמות והמאגר הביומטרי מכוונות למעלה, לקריית הממשלה ולכנסת. וכשפוליטיקה וטכנולוגיה נפגשים, שום דבר טוב לא ייצא מזה.

נמשיך לעקוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים