לשלם לספקים ולישון בשקט

Tipalti היא חברה שכשמה כן היא - ממחשבת את התהליכים הידניים המייגעים של תשלומים לספקים ● לתשומת לב העסקים, בעיקר הבינוניים ומעלה

אורן זאב, היזם שמאחורי Tipalti וממקימי החברה

כל מי שיש לו עסק מכיר את התסריט הבא: מגיע סוף החודש וצריך לשלם לספקים. אם מדובר בארגון בסדר גודל בינוני ומעלה, מדובר בלוגיסטיקה לא פשוטה, שמאחוריה תהליכים מורכבים של איסוף חשבוניות, התאמות לחוזים והתחייבויות, העברות לבנקים ולגופים אחרים, תשלומי חובה לפי החוק ועוד. גורם הלחץ העיקרי בו הוא לא רק עומס העבודה אלא גם הזמן. בקיצור, תשאלו כל מנהל כספים מתחיל והוא יגיד לכם שזה אחד הסיוטים הקבועים שלו מדי חודש.

גם תחום זה חשוף לתוכנות מדף ולגיליונות ה-Excel הטובים והישנים, שהרבה מאוד מנהלי כספים כנראה שלא ייפרדו מהם עוד הרבה שנים. האוטומציה כבר נמצאת בתחום זה, אבל היא לא נכנסה לארגונים במלוא הקצב.

עם האתגרים האלה מתמודדת מערכת בשם Tipalti. לא, אתם לא טועים בקריאה של המילה והיא מכוונת בדיוק לפירוש העברי שלה – טיפלתי. היא פותחה על ידי ישראלי בשם חן עמית, ישראלי שמחלק את זמנו בין ישראל וקליפורניה..

מדובר בפתרון מבוסס ענן המאופיין על ידי טכנולוגיה לאיסוף ואישור חשבוניות, שמייעלת את תהליך הניהול של פעולות תשלום לספקים. הפלטפורמה של Tipalti, המיועדת למחלקת החשבונאות (AP), מאופיינת על ידי טכנולוגיה לאוטומציית חשבוניות, המקלה על עיבוד חשבוניות מהיר (Straight through invoice processing). איסוף החשבוניות הוא אלקטרוני וכולל את האפשרות הפשוטה, במסגרתה ספקים ישלחו חשבוניות במייל והן ייקלטו אוטומטית לעיבוד. המנוע של המערכת מאמת 26 אלף כללי תשלום ורגולציה בינלאומיים כדי לנטרל טעויות ותקלות אפשריות בתשלום.

Tipalti, שיצאה לאוויר העולם לפני חמש שנים, היא הפלטפורמה הראשונה שמנהלת את התהליך של תשלום לספקים מקצה לקצה, כולל ביצוע התשלומים עצמם. המערכת שקופה ומתממשקת לכל המערכות הקיימות בארגון, כולל ERP, ואין צורך להחליף או לרכוש מערכות חדשות.

איך כל זה התחיל?

כמו הרבה רעיונות טובים, גם הרעיון להקמתה של Tipalti התגלגל במקרה. יו"ר החברה ואחד המשקיעים בה הוא אורן זאב, יזם ומשקיע ישראלי, שהיה שותף בארץ בשנות ה-90 להקמת קרן אייפקס, היגר לארצות הברית ופועל כבר יותר מ-20 שנים בעמק הסיליקון. בין היתר, הוא משקיע בסטארט-אפים ישראליים שהיזמים שלהם יושבים שם. עמית, שהקים את החברה ופיתח את המערכת, הוא חבר טוב של זאב. מאחורי שניהם היסטוריה של השקעות מוצלחות בעמק הסיליקון ובמקומות אחרים בעולם, כולל בישראל.

זאב מתאר בשיחה עם אנשים ומחשבים כי עמית חיפש השקעות שיביאו לו ריגושים חדשים. באחת השיחות זרק לו זאב רעיון גולמי לחלוטין: לחפש דרך להפוך את התהליכים המורכבים של מערכת התשלומים לספקים לאוטומטית יותר וממוחשבת, כך שתאפשר לארגונים להוריד מעצמם חלק גדול מעול כבד זה.

"הרעיון עלה לי כי זמן קצר לפני שפגשתי את עמית, אחד המנהלים בחברה להוצאה לאור שאני מושקע בה סיפר לי כמה קשה לו ההתעסקות עם ספקים, ואף העלה רעיון להוציא את זה למיקור-חוץ", סיפר זאב, שביקר בשבוע שעבר בישראל, בין היתר כדי לקדם את המערכת הזו בשוק המקומי. "כאשר פגשתי את עמית והוא סיפר לי שהוא מחפש השקעות מעניינות, זרקתי לו את הרעיון. לשנינו לא היה מושג איך עושים זאת ואם זה בכלל אפשרי, אבל הייתה לי תחושה שמדובר במשהו שהשוק צריך אותו, וזה סוג ההשקעות שאני אוהב. הן לא באות משום מקום אלא מתוך צורך".

הם פנו לכמה מנהלי חברות שהם מעורבים בהן. התגובות היו חיוביות אבל אף אחד לא התחייב. ההשקעה הראשונית במיזם הייתה בת 100 אלף דולר, בעיקר מכיסו של זאב. מאחר שעמית הוא גם איש מחשבים שיודע לתכנת, הוא החל לעבוד על הפיתוח, כך שלא היו להם כמעט הוצאות על כוח אדם ולוגיסטיקה. כאשר המוצר היה באוויר החלה החברה לגייס לקוחות, לא לפני שזאב פנה לסיטי בנק (Citi Bank) וגייס ממנו את המשאבים המתאימים כדי שיתחילו לרוץ בשוק.

"שנה אחרי שהיינו באוויר כבר היו מספר לקוחות גדולים ובחשבון הבנק של החברה היו 70 אלף דולר, כלומר – החברה החזירה את מרבית ההשקעה הראשונית שלה", אמר זאב. "בעיניי זה היה די מדהים. האמנתי במוצר אבל לא תיארתי לעצמי שההצלחה שלו תהיה עד כדי כך גדולה".

החברה מבצעת טרנזקציות עבור לקוחות בהיקף של שני מיליארד דולר וזאב משוכנע שהיא תצמח בקצב תלת-ספרתי. כיום יש לה כ-200 לקוחות, חלקם חברות ענק כמו טוויטר (Twitter) וחברות גדולות ממגזרים שונים, לאו דווקא היי-טק. יש ברשימת הלקוחות של Tipalti גם כ-20 חברות ישראליות, שאחת מהן היא חברת המדיה איירון-סורס.

זאב משוכנע שגם בשוק הישראלי יש מספיק ארגונים שהמערכת יכולה לסייע להם, בהם כאלה שמשלמים לספקים רבים סכומים שונים, כולל לספקים מחו"ל. "למדנו עם הזמן שכל נושא הפיננסי, במיוחד בתחום של תשלום לספקים, הוא פחות מטופל אצל ארגונים גדולים", אמר.

השורה התחתונה: אומת הסטארט-אפ הישראלית לא מצויה רק בישראל. יש לה שלוחות של יזמים ישראליים מצליחים בעמק הסיליקון ובמקומות אחרים, שמצליחים משם לפתח פתרונות לתהליכים ביורוקרטיים שמתנהלים במשך שנים בצורה ידנית כמעט לחלוטין.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אודי

    מכירים את הסיפור על אורן והצב? אורן בתפקיד הארנב. לפני שנים רבות פגשתיו לארוחה משפחתית, משפט ראשון שהוא אומר לי לשאלה איפה למדת, ביהירותו שהוא לא מכיר אף אחד שהצליח בהייטק מהאוניברסיטה העברית שם למדתי הנדסת מחשבים. ועכשיו? על מובילאיי שמעת אורן?? תאכל את הלב שלא השקעת שם. הסכום הכי גבוה ששולם איפעם על חברה ישראלית אתה שומע?? מלוס אנג'לס שומעים אאותך אוכל את הלב. יותר מכל ההשקעות שלך ביחד. לך יא יהיר.

אירועים קרובים