ביקור הדוד מייק

הביקור בישראל של אדמירל מייקל רוג'רס, ראש ה-NSA, מלמד על המשך שיתוף פעולה מבצעי ושיתוף הידע שבין גופי המודיעין האמריקנים והישראלים

מייקל רוג'רס, ראש ה-NSA וראש פיקוד הסייבר של צבא ארצות הברית. צילום: ויקיפדיה

בחודש שעבר ביקר בישראל אדמירל מייקל רוג'רס, ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) האמריקנית, האחראית על ביון האותות (Sigint), ההצפנה ועל לוחמת הסייבר של ארצות הברית, והיה אורחו של מפקד היחידה הישראלית המקבילה באמ"ן, יחידה 8200.

רוג'רס, קצין צי ששירת כקצין מערכות נשק בספינות שטח, עשה במהלך שירותו הסבה לתפקידי מודיעין ופיקד על מערכי מודיעין ולוחמת סייבר בצי האמריקני, ממלא למעשה שלושה תפקידים: מפקד פיקוד הסייבר, ראש ה-NSA והאחראי על שירות האבטחה המרכזי (CSS) האמון על האבטחה וההצפנה. על-פי הפרסומים בתקשורת, נועד הביקור לחזק את שיתוף הפעולה עם ישראל בתחום לוחמת הסייבר כנגד חזבאללה ואיראן והתמקד במפגש עם מפקדי הדרג הטכני בלבד.

הביקור של רוג'רס מלמד על המשך שיתוף פעולה מבצעי ושיתוף הידע שבין גופי המודיעין האמריקנים והישראלים. במבט מן הצד דומה שבעוד שהאמריקנים מביאים לשולחן תקציבי עתק ומערך טכנולוגי עצום שמצוי ברשות מעצמת העל היחידה, הישראלים מביאים את כל אותם נכסי צאן ברזל שהפכו את ישראל לאומת הסטארט-אפ (startup nation): חדשנות, חשיבה יצירתית, אלתור וגם (במקרה הזה כיתרון) את אותו בוז לבירוקרטיה וכללים וחיפוש קיצורי דרך שאיפשר ליזמים הישראלים להצליח כל-כך.

מפקדה ראשית הכפופה לרמטכ"ל

שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי על-פי פרסומים זרים במבצע לוחמת סייבר בשם "משחקים אולימפיים", בימי ממשל הנשיא ג'ורג' בוש, שמטרתו היתה לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית. על-פי אותם פרסומים האיץ ממשל הנשיא ברק אובמה את הפעילות כנגד האיראני במרחב הקיברנטי, בשיתוף יחידות לוחמת הסייבר של ישראל. נראה כי שיתופי פעולה דוגמת אלו מתרחשים גם עתה ולא בכדי.

האיום במרחב הקיברנטי גובר. מדינות המערב, ובהן ישראל, מאוימות כיום הן מצד מעצמות המפעילות לוחמת סייבר התקפית דוגמת רוסיה וסין, הן לאיסוף מודיעין אך גם למטרות פגיעה בתשתית קריטית (בעבר הודה רוג'רס כי "לסין היכולת להשבית את רשת החשמל בארצות הברית"), תקיפות סייבר מצד מדינות סוררות דוגמת איראן, וחתירתם של ארגוני טרור בהם דאעש, חזבאללה וחמאס, להשגת יכולת התקפית של ממש במרחב הסייבר.

המאבק בהן מחייב שיתוף פעולה הולך וגובר, כמו גם שיתוף ידע וטכנולוגיות מתקדמות. בצה"ל כאמור עתידה לקום בשנתיים הקרובות זרוע סייבר שתקבל לאחריותה תחומי אחריות המצויים כיום באמ"ן ובאגף התקשוב, ובהם תחומי הגנת הסייבר, לוחמת הרשת, וכן איסוף מודיעין ותכנון מבצעי בזירה הקיברנטית.

בנוסף הוגדר המרחב הקיברנטי במסמך "אסטרטגיית צה"ל" כזירת לחימה נוספת המחייבת בניין כוח מתאים שיאפשר ביצוע פעולות הגנה, איסוף והתקפה. זרוע הסייבר, שתהיה "מפקדה ראשית הכפופה לרמטכ"ל", תהיה אמונה על תכנון ומימוש המערכה במרחב הקיברנטי. ביקורו של האדמירל רוג'רס, בחזקת "הדוד העשיר מאמריקה", מצביע על ההבנה שלצד תהליכים אלו מתחייב שיתוף פעולה בינלאומי בכדי להתמודד עם האיום המתהווה.

DCOI 2016 יתקיים ב 18-19 במאי 2016, וושינגטון.

הכנס יתמקד בחשיפת טכנולוגיות, יוזמה וחדשנות ישראלית לקהל וחברות בארצות הברית, וישתתפו בו חברות בטחון סייבר ולקוחות פוטנציאליים מארצות הברית ואמריקה הלטינית.

הכנס מהווה הזדמנות מצוינת לחברות העוסקות באבטחת סייבר, מודיעין סייבר, הגנת תשתיות קריטיות ועוד. קידום החברות הישראליות ותיאום הפגישות העסקיות מתבצע בסיוע משלחת הסחר של משרד הכלכלה בשגרירות ישראל בוושינגטון.

לאתר הכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים