התרבות הארגונית וערכי הליבה: גורמי מפתח בפעילות הארגון

ארגונים עסקיים מאמצים כיום ערכים המהווים את המצפן המנווט את התנהגות החברה ועובדיה ● פעמים רבות ערכי היסוד של חברה הינם אחד הגורמים להצלחתה לאורך שנים

02/03/2016 07:45
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

אחד מגורמי ההצלחה הקריטיים (Critical Success Factors) של ארגונים מצליחים, נזקף לזכות התרבות הארגונית שהארגון נסמך עליה ואשר מהווה מכלול של הנחות, ערכים, אמונות, סמלים ומוסכמות חברתיות. תרבות ארגונית היא התשתית הערכית שעליה נשען הארגון. היא מכוונת את היעדים של הארגון, משפיעה על בחירתם של כיווני פעולה ומנחה את ההחלטות של חברי הארגון ושל מנהליו.

התרבות האירגונית היא בבחינת מכשיר ניהולי, בעזרתו ניתן לעצב דפוסי התנהגות רצויים שיגרמו לשיפורים בתוצאות העסקיות. זהו אורח חיים משותף, המתגבש ומתמסד לאיטו, כאשר המנהלים מהווים דמויות מפתח ביצירתה ובטיפוחה של התרבות הארגונית.

ארגונים עסקיים מאמצים כיום ערכים המהווים את המצפן המנווט את התנהגות החברה ועובדיה. פעמים רבות ערכי היסוד של חברה הינם אחד הגורמים להצלחתה לאורך שנים. ג'יימס קולינס וג'רי פוראס, מחברי הספר "לנצח נבנו" הסוקר 18 חברות מובילות, כותבים בספרם כי חברות בעלות חזון אינן משנות את ערכי הליבה שלהן.

החברות הרב-לאומיות של היום נדרשות לטפח ערכים משותפים לעובדיהן ברחבי תבל. ערכים מוסכמים מעודדים את הזדהות העובדים עם החברה כישות גלובלית, ומסייעים להתגבר על הבדלים בין-תרבותיים ולתרום למחויבות העובד ולהצלחת החברה. החברות המצליחות ביותר הן החברות המאמצות ערכים גלובליים ומציגות שינויים בענף שלהן. חברות אלו מהוות דוגמא לחברות אחרות.

לדוגמא, Wipro ההודית הינה חברת שירותים גלובלית, שבה עובדים יחדיו עשרות אלפי אנשים מתרבויות שונות ובעלי הרגלים שונים. מסיבה זו החליטה לאמץ ערכים גלובליים המתאימים לקשת התרבויות הרחבה של החברה.

ב-2005 אימצה Wipro חמישה ערכים המהווים את ערכי היסוד שלה: שותפות, מצוינות, עבודת צוות, חדשנות ו- Win Win Spirit (רוח ה"חייבים לנצח"). ערכים אלו מלווים את החברה בפעילותה היומיומית ומהווים, למעשה, חלק מה-DNA הניהולי-תרבותי שלה, והם מניעים את החברה להישגים יוצאי דופן המשלבים בין ניסיון מוכח, מומחיות רבת תחומים, שימוש בטכנולוגיות חדשניות ושיתופי פעולה אסטרטגיים.

שותפות

שותפות היא בין החברה לבין לקוחותיה ועובדיה, ובין העובדים עצמם. החברה אינה רואה עצמה רק כספקית של שירותי IT, אלא שותפה מלאה בפיתוח ויישום של פתרונות מחשוב מקיפים, על כל שלביהם והיקפיהם. השותפות ההדוקה ורבת השנים הביאה למספר רב ביותר של פרויקטים מוצלחים בשורה ארוכה של חברות וארגונים בעולם, פרויקטים המהווים אות ומופת בתחום ה-IT. שותפות זו סייעה למגזר העסקי, הציבורי והממשלתי במדינות שונות להתייצב בחזית טכנולוגית אחת עם הארגונים המתקדמים ביותר בעולם.

מצוינות

בתחום המצוינות חותרת החברה להשגת מצוינות בכל התחומים. אריסטו אמר כי "האדם הוא תבנית מעשיו. לפיכך מצוינות היא לא מעשה אלא הרגל" . ואכן – בחברה הפכה המצוינות להרגל של כל העובדים. המצוינות היא מידת הרצון, וההצטיינות מבטאת את מידת ההשקעה כשהשמיים הם הגבול. החתירה למצוינות יוצרת סביבת עבודה המביאה לשיפור מתמיד בביצועים של החברה ושל לקוחותיה כאחד. המצוינות היא גם אחד הגורמים המביאים לשביעות רצון גבוהה של הלקוח ולהצלחתם של פרויקטים, שהודות לשאיפה למצוינות מבוצעים ברמה הגבוהה ביותר. פרויקטים מצוינים לא מצליחים בזכות טכנולוגיה מצוינת, אלא בזכות אנשים מצוינים ששואפים למצוינות.

עבודת צוות

הניהול המודרני בנוי יותר על גמישות ועל עבודה בצוותים קרוס-פונקציונליים. מדובר על שיתוף פעולה בין העובדים, ולא על הסתגרות בד' אמותיו של התפקיד. עבודת צוות מעודדת את העובדים לחשיבה ולפיתוח רעיונות, העובדים אינם פועלים רק מכוח הוראות, אלא מכוח רצון אישי, יוזמה ידע וכישורים.

חדשנות

החדשנות אינה הצגת רעיונות חכמים חדשים (זוהי יצירתיות), אלא יישום הרעיונות להשגת ערך. החדשנות היא שינוי הדרך המבוססת והמוכרת לביצוע דברים, היכולת להסב ידע לערך ולחבר טכנולוגיות חדשות עם שווקים חדשים. מהירות היישום היא הגורם המבדל היחיד למעט הרעיון עצמו. במהירות היישום של הרעיון החדש יכולה חברה אחת לבדל עצמה מרעותה. החדשנות הינה דינאמית בשל הצורך של האסטרטגיה הכוללת להתמודד עם שינויים בטכנולוגיה, בתחרות, בתנאים הכלכליים, הדמוגרפיים והתרבותיים וכן בצורך לעתים קרובות להתאים לדרישות רגולציה ממשלתיות מורכבות.

Win Win Spirit

משמעות ערך ה-Win Win Spirit היא המאמץ הנוסף שמשקיע העובד, ה-Extra Mile, בעת התנהלותו בחברה בכלל ומול הלקוח בפרט. זאת באמצעות נקיטת גישה חיובית והעלאה למקסימום של האינטרסים המשותפים של החברה למען לקוחותיה.

ערכים ארגוניים, הקנייתם לציבור העובדים והדבקות בהם, הם אחד המפתחות העיקריים להצלחתו של ארגון. הערכים מסייעים לארגון למצות את הפוטנציאל שלו ולהגשים את החזון העומד בבסיסו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים