תחבורה לא חכמה

תושבי אנגליה יוכלו בקרוב לרכוש כרטיסי נסיעה לתחבורה הציבורית בעזרת הטלפון הסלולרי שלהם ● בישראל יתכנסו בשבוע הבא מפעילי התחבורה הציבורית כדי לשמוע האם בשורת הכרטיס החכם תעשה סוף סוף עליה ● מה שהשר ישראל כץ מוזמן ללמוד מעמיתיו באירופה

שערו בנפשכם שאתם ממהרים להגיע לרכבת שתוביל אתכם ליעדכם, אך נתקעתם בלי כסף מזומן, ואת כרטיס האשראי השארתם בבית. מה אתם עושים? אם אתם תושבי אנגליה, עד סוף השנה תוכלו לשלוף את הטלפון הסלולרי שלכם ולרכוש באמצעותו כרטיס לרכבת, לאוטובוס ולכל אמצעי תחבורה ציבורי אחר – ופשוט לנסוע בשלום. לצורך כך, כל שתצטרכו לעשות הוא לצייד את הטלפונים הניידים שלכם בכרטיס חכם ייעודי.

על פי בדיקה שערכה רשות התחבורה הציבורית באנגליה, היישום הסלולרי הזה עשוי להוסיף לקופתה 2.6 מיליארד ליש"ט בשנה, בכך שיגביר את השימוש בתחבורה הציבורית. מהבדיקה עולה, שחסם ההצטיידות בכסף מזומן וכרטיסי אשראי ושימוש במכונות אוטומטיות עדיין מהווים שיקול רציני בהחלטה של נוסעים רבים האם לקחת את הרכב הפרטי או להשתמש בתחבורה הציבורית.

ומה בישראל? אנחנו עדיין נמשיך לרכוש כרטיסים במזומן או באשראי בתחבורה הציבורית. נוסע ישראלי שיוצא מנהריה ורוצה להגיע למרכז תל אביב, יצטרך לקנות כרטיסים שלוש פעמים: פעם אחת בדרך מביתו לתחנת הרכבת, בפעם השנייה לרכבת עצמה ובפעם השלישית מתחנת הרכבת בתל אביב ליעד הסופי שלו.

בישראל מדברים על מהפכת הכרטיס החכם כבר שש שנים. ביוני 2003 יצא שר התחבורה דאז, ד"ר אפרים סנה, בהודעה חגיגית לעיתונות על יוזמה חדשה להפעלת כרטיס חכם בתחבורה הציבורית לשימוש ברכבת ובכל מפעילות האוטובוסים. התוכנית התבססה על שתי זרועות עיקריות: איתור טכנולוגיה שעל בסיסה יפותחו הכרטיסים החכמים, והקמת מסלקה מרכזית שתנפיק מספר סוגים של כרטיסים ותנתב את החיובים בין החברות.

שש שנים לאחר ההכרזה, ולא השתנה הרבה. מאבקים רבים הובילו לכך שכל גורמי התחבורה החליטו סוף-סוף, כי התקן של הכרטיסים יהיה קליפסו. למרות זאת, סלע המחלוקת היה ונשאר עד היום הקמת המסלקה המרכזית. בתוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנת 2008 נכתב בין היתר, כי המשימה מספר אחת היא גיבוש ויישום צעדי מדיניות לעידוד התחבורה הציבורית וביניהם הפעלת כרטיס חכם במתכונת ארצית בתחבורה הציבורית. שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, מפרסם בדף הבית של משרד התחבורה את תוכניות הפעילות העיקרית שלו, שכוללת כמובן גם את השימוש בתחבורה ציבורית, הקמת רשות ארצית שתנהל את התחבורה הציבורית.

ביום ג' הקרוב יתכנס פורום המפעילים של התחבורה הציבורית בישראל, במסגרת כנס WORLD e-Gov Forum. גם השנה יפתח את הכנס אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, ששוב ידבר בווודאי על הכרטיס החכם בתחבורה הציבורית. בשנה שעברה הכריז לנגר, כמו קודמיו, שהמדינה נחושה בדעתה להקים מסלקה מרכזית כדי לאפשר את יציאת פרויקט כרטיס חכם לדרך. לנגר לא יוכל להיות כנראה איש בשורות גם השנה. הניסיון להושיב סביב שולחן אחד את כל המפעילים כדי להגיע להסכמה בנושא המסלקה, נכשל פעם אחר פעם. בתחילת הדרך הפנו אצבע מאשימה כלפי הממונה על ההגבלים העסקיים, שלא ממש "אהב" את הפגישות הלא פורמליות שנערכו בזמנו. אחר כך, כשהממונה הבהיר שאינו מתכוון לפעול אם וכאשר יגיעו המפעילים להסכם, החלו לחפש אחר חברה בינלאומית שתקים את המסלקה. אף אחד לא קם, ואף חברה בינלאומית לא מיהרה לבוא לישראל.

כיום, ממשיכה כל חברה לחפש פתרונות עצמאיים לכרטיסים חכמים. חברת קווים הכריזה בשנה שעברה על יישום של כרטיסים חכמים בכל הקווים שלה. קווים, כידוע, היא אחת הזכייניות שקיבלו רישיון להפעלת אוטובוסים בעקבות מגמת ההפרטה בה החל משרד התחבורה לפני כמה שנים. הכרטיס החכם עובד יפה בכל קווי השירות של קווים, אבל עדיין לא מתקשר עם חברות אחרות. גם חברת דן נמצאת בהליכי פיתוח ויישום של כרטיסים חכמים בקווים שלה, ובאגד יש יוזמות ותוכניות ארוכות טווח ליישום הרעיון, אולם החברה מסרבת לחשוף אותן כרגע. משרד התחבורה לא מצליח לכפות את מרותו על המפעילים, וככול שההפרטה מתרחבת – כך מוטת השליטה של המשרד הולכת ונחלשת.

יכול להיות שהפתרון הוא שראשי המשרד ייקחו לעצמם יום חופש ב-15 בספטמבר ויבואו להשתתף במפגש המפעילים השנתי של כנס e-Gov. הסיבה: לכנס השנה מגיעה משלחת מכובדת מאוד של בכירים ממפעילי תחבורה ציבורית אירופיים, שיש להם קשרים ענפים בשוק הישראלי. בין היתר, הם יוכלו לפגוש בכירים ממדינות כמו ריגה, סרביה, צרפת ואחרים, ולשמוע מהם על פרויקטים בתחבורה הציבורית שנעשו במדינות שלהם, כולל יישום כרטיסים חכמים לתשלום בתחבורה הציבורית. כמו כן, ישמעו באי הכנס את נציגי רכבת ישראל, שיבואו ודאי לתרץ מדוע המכרז שלהם טרם הסתיים. כי אם כרטיסים חכמים לא יהיו לנו, אז לפחות שיהיו פקידים חכמים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    למה לא מקדמים את המסלקה המרכזית באמצעות חקיקה? נראה שעיקר הבעיה נעוצה בחוסר נחישות של משרד התחבורה. לשם השוואה, תראו כמה רפורמות משמעותיות נעשו בשוק התקשורת בשנים האחרונות (חוק ניידות המספרים למשל), למרות התנגדותן הנמרצת של חברות התקשורת. משרד התחבורה צריך למלא את הפקידו כרגולטור ולכפות פיתרון על חברות האוטובוס השונות.

אירועים קרובים