חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק י'

שש פלטפורמות מאיצות חדשנות

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

חלק י': הפלטפורמה הרביעית – פלטפורמות תשתיות טכנולוגיות לחדשנות
(Technological Infrastructure Innovation Platforms)

זהו חלקו העשירי של המאמר ובו נציג את הפלטפורמה הרביעית לחדשנות, פלטפורמות שהן בעצם תשתיות טכנולוגיות
קל יחסית להשוות בין הפלטפורמות המוכנות לשימוש שהצגנו בחלק הקודם לבין פלטפורמות המהוות תשתיות טכנולוגיות – אלו הן אוסף של תשתיות שיכולות לשמש למגוון רחב של שימושים כלליים (general purpose). בין פלטפורמות אלו נוכל למנות את מחשוב הענן וטכנולוגיות המובייל. תשתיות אלו יכולות לשמש בסיס משמעותי לחדשנות ופוטנציאל החדשנות שלהן חייב להוות אחד מהשיקולים של המנמ"רים בבואם לבחון אותן.

מחשוב ענן (Cloud Computing)
הערך של מחשוב ענן מבוסס במידה רבה על רעיון הווירטואליזציה. הגרף המוצג בתרשים 6 לקוח מתוך מאמרם של Mann Andi, George Watt and Peter Matthews שכותרתו The Innovative CIO"" ומראה רמות שונות בפוטנציאל בר ההשגה באמצעות הענן – מחסכון בהשקעות, לחיסכון בהוצאות, להשגת גמישות עסקית (היכולת להגיב בקלות לשינויים ודרישות עסקיות) ולבסוף בסיוע בהגדלת המכירות.
שלושת סוגי הענן השונים, תשתית כשירות (IaaS – Infrastructure as a Service), פלטפורמה כשירות (PaaS – Platform as a Service) ותוכנה כשירות (SaaS – Software as a Service) תורמים תרומה שונה לנושא החדשנות.

– תשתית כשירות (IaaS) מאפשרת פריסה מהירה, מגובה וברמת שרידות גבוהה של משאבי מחשוב תוך הענות מהירה לצרכי הארגון.

– פלטפורמה כשירות (PaaS) מאפשרת פיתוח מהיר ויעיל של יישומים חדשים הפועלים בסביבות ענן ונהנות משירותי אבטחת מידע מובנים, שרידות מובנית, זמינות מכל מקום בעולם ותמיכה במגוון מכשירי קצה. לדוגמא force.com היא פלטפורמת פיתוח של SalesForce.com ומאפשרת פיתוח מהיר של יישומים בענן מבלי שהמפתח נחשף לכל המורכבות הטכנולוגית של סביבת הענן. ניתן לפתח ולפרוס יישומים רבי עוצמה מבוססי אינטרנט במהירות כדי לענות לדרישות הארגון. מיקרוסופט (Microsoft) מספקת כיום את חבילת האופיס ( Office) שלה שכשירות בענן (Office 365) ומספקת את סביבת Azure לפיתוח יישומים על גבי השרתים ומערכות ההפעלה שלה.

– תוכנה כשירות (SaaS) מאפשרת פריסה מהירה של יישומים מוכנים מראש. ההשקעה בפיתוח יישום הופכת מהשקעה להוצאה משתנה כאשר החיוב הוא על פי שימוש. העלות על פני מספר שנות השימוש היא בדרך כלל נמוכה לעין ארוך לעומת פיתוח או רכישה עצמית. ניתן להפעיל במהירות את היישום החדש, לבחון את ישימותו ואם הארגון שבע רצון ניתן לצרף משתמשים נוספים. אם אין שבעיות רצון מהיישום, ניתן להפסיק בקלות את השימוש כאשר עלות הטעות קטנה יחסית.

העלות מהווה מימד אחד בלבד לבחינת פתרונות ענן. לדוגמא שימוש בג'ימייל (Gmail)(לעומת מערכת פנימית לדואר אלקטרוני) אינו מחייב הדרכה. המשתמשים לומדים לבד את התכונות והשיפורים בגרסאות חדשות. הפתרון כולל גם תכונות מיוחדות כמו סינון דואר זבל ואחרות. ניתן להתייחס ליישומים אלה כאל מוצרי צריכה (כפי ש Nicholas Carr טען במאמרו המפורסם "IT Doesn't Matter" משנת 2003( על המנמ"רים לבחון פלטפורמות טכנולוגיות אלה ולשקול כיצד ניתן לרתום אותן ליישום מהיר של חדשנות.

תרשים 8 – ההתבגרות של נושא הווירטואליזציה מובילה ל IT דינאמי


טכנולוגיות מובייל (Mobile Technologies)
קיים קשר הדוק בין טכנולוגיית המובייל לחדשנות. עצם הופעת מכשירי הקצה החכמים עם יכולות הרצת יישומים, הייתה ראשיתו של גל עצום של חדשנות. הארגונים למדו במהירות כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיה זו כדי לשפר את הנגישות של הלקוחות לארגון, כיצד לאפשר לו לרכוש מוצרים ולקבל מידע בקלות ונוחיות. גם עובדי הארגון התרגלו למכשירי הקצה החכמים בעלי עצמה הולכת וגדלה ודורשים ממחלקות ה IT לאפשר להם להתחבר לרשת הארגונית (BYOD) להפעלת יישומים ארגוניים מכל מקום. לקוחות, ספקים ושותפים עסקיים מצפים גם כן לתקשר עם הארגון באמצעות מגוון מכשירי הקצה. טכנולוגיות מובנות כגון GPS, מצלמות דיגיטליות, תקשורת Bluetooth או NFC ונוספות מאפשרים לארגון להציע ללקוחותיו שירותים חדשניים. למשל בנקים עוברים במהירות ממצב בו הלקוח קיבל מידע בנקאי למצב המאפשר ביצוע תשלומים והפקדת צ'קים באמצעות מכשיר הסלולר (כמו ביישום של בנק לאומי). דוגמא נוספת היא היישום הסלולרי של שרת התשלומים הממשלתי, gov.il, והאפשרות לשלם אגרות ותשלומים שונים. רשתות קמעונאיות משתמשות בטכנולוגיות SMS כדי לעדכן אותנו במבצעים עדכניים ברגע שאנו מתקרבים לסניף שלהן וארגונים המספקים שירותי בריאות משתמשים במכשירים המצוידים בסנסורים מיוחדים למדידת לחץ הדם ופרמטרים נוספים מרחוק.

חברת הסטארט-אפ הישראלית  GetTaxi שינתה את שוק הזמנת שירותי מוניות. הלקוח יכול להזמין מונית בהתבסס על מיקומו הנוכחי ועל המיקום של מוניות זמינות בקרבת מקום. הלקוח יכול לדרג את הנהג וניתן להשתמש במכשיר גם כדי לשלם עבור הנסיעה. ללא ספק שוק המוניות ותחנות שיגור המוניות עומדים בפני שינוי. הפתרון של חברת GetTaxi מדגים בצורה יפה את העוצמה של הפלטפורמות הטכנולוגיות ותרומתן לחדשנות. לאחרונה נכנסה לשוק הישראלי גם  Uber המתחרה ב GetTaxi ומוסיפה תכונות חדשות. כמו שאומרים – השמים הם הגבול.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים