איך כותבים טור על Big Data?

לכתוב טור על כמויות המידע הבלתי נדלות נראה דבר פשוט, אבל מתברר כמשימה קשה ● האם כדאי לכתוב על גיבוש צוות עסקי שיעסוק בנושא? המסע לגיבוש האסטרטגיה העסקית? או אולי בכלל אעסוק בשאלה מדוע כדאי להנהלה ולאנשי ה-IT לשתף פעולה בעניין?

דנה פרידמן, ראש ענף BI ופיתוח מודלים בבנק לאומי

תכתבי טור על עולם ה-Big Data – זו הייתה המשימה שקיבלתי. לכאורה, זה דבר ממש טריוויאלי, אבל בפועל – ממש לא.

עובדה: רק תקישו את המונח Big Data בגוגל (Google) ותקבלו יותר משני מיליארד ערכים והקשרים! הרי איזה בן אדם שמבין קצת במחשבים לא שמע על הטרנד החדש? איזה כותב רציני בתחום לא כתב כבר על 5 ה-V'ים הידועים של עולם ה-Big Data? מי לא יודע מה זה Hadoop?

אז על מה אכתוב?, שאלתי את עצמי. אני חייבת למצוא איך למלא את הטור שלי בתוכן. אולי אכתוב טור שיסביר איך מגבשים צוות עסקי למטרה משותפת שמקורה בכלל בעולם טכנולוגי? אם אעשה זאת, כדאי שאספר איך אספנו אנליסטים ומנתחי מידע מכל רחבי בנק לאומי שעד יום לפני כן היו פזורים ביחידות שונות וגיבשנו אותם לסיירת מנצחת. איך הגדרנו להם את משימתם – לבנות עולם עסקי סביב האוצר הכי יקר של הארגון, שהוא המידע. הראינו להם את היקפי המידע העצומים שעוברים בבנק בכל חודש, שבוע, יום ושעה. חשבנו יחד איתם בדיוני שולחן עגול מה אפשר לעשות עם המידע הזה. נתנו להם לקרוא מחקרים, מאמרים וספרים, ולגבש יחד את הבסיס לאסטרטגיה העסקית. הגדרנו מה אנחנו רוצים להשיג, מה לא עובד באופן רציף, איזה מידע חסר ליחידות ואיזה מידע נדרש לשם השגת המטרות העסקיות. למדנו מה עשו ארגונים קמעוניים בעולם וגיבשנו את הצוות מאחורי תוכנית יישום אופרטיבית. החדרנו בהם התלהבות ואמונה שהם באמת יוצרים עולם עסקי אפקטיבי יותר.

אם ככה, נראה לי הרבה יותר מתאים שאכתוב טור לא על הצוות אלא על המסע לגיבוש האסטרטגיה העסקית לנושא ה-Big Data. כדאי שאכתוב בטור על איך הרכבנו פאזל מכלל המידע שלמדנו על העולם החדש הזה. איך הבנו שהכול מתחיל ממקורות מידע רחבים וממידע מובנה ומתרחב למידע לא מובנה. איך אנחנו מריצים את המידע אותו אנחנו אוגרים במודלים של חיזוי וניבוי ובמודלים התנהגותיים. איך הצוות ההוא, מהנושא הקודם שחשבתי לכתוב עליו, יושב ומנסה לאתר דפוסים חוזרים ותובנות עסקיות. איך כל התובנות הללו מתורגמות למודלים של המוצר הבא ללקוח ומוגשים למערכת קמפיינים לתהליך אופטימיזציה. ולסיום, איך מעבירים את כל זה, בסופו של דבר, במסננת לערוץ המועדף ללקוח, כדי לפגוש אותו ברגע האמת כשבידינו הצעת ערך מנצחת. יתרה מכך, איך מזהים מהר מאוד את הצורך באוטומציה וב-Machine learning כדי לממש את רוב האסטרטגיה תוך התייעלות ואי תלות רק בגורם האנושי.

שיתוף פעולה – לא דבר מובן מאליו
אלא שאחרי שחשבתי על כל המרכיבים שיכולים להיות בטור על הנושא הזה קיבלתי חשק לכתוב טור שידגים איך הגורמים העסקיים ואנשי הטכנולוגיה משתפים פעולה זה עם זה בעולם ה-Big Data. זה נראה הרבה יותר מעניין.

שיתוף פעולה שכזה נראה דבר טריוויאלי וברור שצריך להיות, אלא שהוא ממש לא מובן מאליו, משני הצדדים. גורמי ה-IT לא תמיד מבינים את הצרכים העסקיים ואת האסטרטגיה העסקית כדי לקחת חלק עיקרי בעשייה ובחשיבה קדימה, ועליהם להבין זאת, והצד העסקי לא תמיד מכיר את הטכנולוגיות החדשות, הכלים החדשניים והיכולות הקיימות, וכדאי שהוא יכיר אותם. כך הוא יבין מה אפשר באמת לעשות. נגמר העידן בו אנשי הצד העסקי אמרו לאנשי ה-IT: "אנחנו נגדיר צרכים ואתם תמצאו לנו פתרון". שני הצדדים חייבים לעבוד בשיטה של Less is more. אם יהיה במכלול הזה שיתוף פעולה, יתקיים מצב של Win-Win וכולם יצאו נשכרים. אין גורם אחד שמראה את הדרך וגורם שני שמיישם אותה, אלא יש שותפות בין שני הגורמים, לטוב ולרע. ובשותפות כמו בשותפות, יש מפגשי עבודה ותכנון, סיעור מוחות ומפגשי Data cafe, על מנת לחשוב על הדבר הגדול הבא בעולם שבו אנחנו עוסקים ואותו אנחנו בונים.

בעצם, כשאני חושבת על זה, אם שני הצדדים מתעסקים ביוזמות וחדשנות בעולם ה-Big Data, אולי אכתוב בכלל על המימד הזה? אולי אכתוב על אותם עשרות ספקים ויזמים שמציעים לנו את מרכולתם ואיך כדאי לתעדף, לסנן ולהחליט החלטה נכונה בכל הנוגע למיזם ה-Big Data הבא?
לא מדובר כאן במומחיות אלא יותר באינטואיציה. אולם, השילוב של גורם עסקי, שבנה אסטרטגיה מתחילתה עד סופה על בסיס מחקרים וחומרים, יחד עם גורמי טכנולוגיה, שמכירים את יכולות המערכות הקיימות בשילוב הפונקציונליות שנדרשת בכל פתרון, הוא זה שמאפשר לנו לראות כל יוזמה או הצעה בזכוכית מגדלת. צריך לבדוק היטב רלוונטיות, מניעת כפילות מול מוצר קיים, בשלות ויכולת יישום. אולם, בעיקר צריך לחשוב איך אנחנו נמנעים מללכת שבי אחרי הבטחות שווא או סיסמאות בסגנון: אצלנו הכול עובד ללא התערבות גורם אנושי, או: אנחנו יודעים להביא לכם מידע ברגע אמת. הרי אין פתרונות קסם והנוסחה להצלחה היא שילוב בין הרצוי למצוי, תוך גיבוש פלטפורמת פתרונות טכנולוגיים מותאמת לאסטרטגיה העסקית.

ובכן, ככל שאני חושבת על האפשרויות השונות לכתיבת הטור, הדבר המטריד אותי ביותר הוא האם יש מספיק תוכן בכל רעיון בשביל לכתוב טור שלם. אני באמת לא יודעת.

הכותבת הינה ראש ענף BI ופיתוח מודלים בבנק לאומי

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מירון

    אפשר לנסות לכסות אספקט טכני כזה או אחר של הטכנולוגיות הנוגעות לתחום המתקרה "Big Data", לדוגמה: http://blogs.ophir.org.il/?p=559

  2. שבי

    חפירה על כלום ושומדבר. משימה עלק. טור עלק.

  3. אלי

    אולי אני אכתוב על זה, ואולי על זה ואולי על זה? ואולי על זה? ובסוף לא כתבת על כלום. אז מה את רוצה?

אירועים קרובים