היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: חיפה

פארק מת"מ בחיפה הוא אחד המועמדים המובילים לזכות בתואר עמק הסיליקון של ישראל, מאחר שנמצאות בו חברות היי-טק גדולות רבות, הוא נגיש תחבורתית וקרוב למוסדות אקדמיים מובילים ● מצד שני, סטארט-אפים לא ממש מוצאים שם מקום ואווירת ההיי-טק באזור, כמו שאומרת הסטיגמה שיש על בירת הכרמל, מנומנמת

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

חיפה
מרבית חברות ההיי-טק שנמצאות בחיפה ממוקמות בפארק מת"מ (ר"ת מרכז תעשיות מדע). מדובר באחד מפארקי הטכנולוגיה הראשונים בארץ (עוד מ-1965) ואחד הגדולים שבהם. הוא ממוקם במבואות הדרומיים של חיפה, בסמוך לגבולה עם טירת כרמל, ומשתרע על כ-220 דונם. מועסקים בו אלפי עובדים וניתן למצוא בו חברות היי-טק וטכנולוגיה ישראליות ובינלאומיות מהמובילות בעולם. הנגישות התחבורתית אליו גבוהה, הוא קרוב למוסדות אקדמיים מובילים, כגון הטכניון ואוניברסיטת חיפה, ויש בו מגוון רחב של שירותים, בהם מסעדות רבות, מעון לילדים ונותני שירותים עסקיים ופרטיים נוספים. חיפה היא בירת הצפון ולפארק מת"מ, שמציג נתונים מצוינים כמעט בכל פרמטר אפשרי, סיכויים טובים בהחלט לזכות בתואר עמק הסיליקון של ישראל.

מה מאפיין את החברות באזור?
מדובר בעיקר במרכזי פיתוח של חברות היי-טק וטכנולוגיה בינלאומיות ובחברות ציוד רפואי וביטחוני מובילות.

אילו חברות היי-טק בולטות ממוקמות בו?
אפל
(Apple), יאהו! (!Yahoo), מיקרוסופט (Microsoft), גוגל (Google), פיליפס (Phillips), אינטל (Intel), אלביט, CSR, נטוויז'ן ועוד.

האם פארק מת"מ נגיש תחבורתית?
כן. יש לו נגישות גבוהה במיוחד, מאחר שהוא ממוקם בכניסה לעיר, בסמיכות לכביש 2 (כביש החוף), כביש 4, תחנת הרכבת ותחנת האוטובוסים חוף הכרמל, שנמצאות בסמוך, וכביש מנהרות הכרמל. נגישות זו הופכת את ההגעה למתחם לקלה יחסית – הן לתושבי הצפון והן לתושבי המרכז והשרון. קיימים באזור מספר חניונים, חלקם בתשלום ואחרים בחינם, ובאופן כללי, לא מורגשת בו מצוקת חנייה.

מה מאפיין את שטחי הנדל"ן למשרדים באזור?
רוב הבניינים בפארק מת"מ חדישים ומודרניים, ברמת Class AAA, עם רמת שירותי ניהול גבוהה במיוחד. חלק קטן מהבניינים ישנים יותר (מסוף שנות ה-80) וחלקם נבנו בבנייה ייעודית לחברות, כגון אלה של אינטל, אלביט ופיליפס. לפארק מרכז אנרגיה עצמאי המספק מיזוג אוויר לכל הבניינים.

בניינים מרכזיים בפארק מת"מ הם מגדלי מת"מ 1-2-3, מגדלי מת"מ מערב, בניין 30 ובניין 40. קיים מחסור בשטחים קטנים לחברות סטארט-אפ, מאחר שרוב השטחים המוצעים הם בין 400 ל-500 מ"ר.

כמה זה עולה לנו?
מחירי השכירות באזור נעים בין 50 ל-65 שקלים למ"ר, בהתאם לרמת הבניין, ודמי הניהול והאחזקה נעים בין 10 ל-17 שקלים למ"ר. חברות היי-טק מקבלות הטבות בארנונה מהעירייה.

מה צופן העתיד באזור?
בימים אלה נבנים שני מגדלים חדשים בחלקו המערבי של פארק מת"מ ויש בו עתודות קרקע לבניית משרדים של עשרות אלפי מ"רים נוספים. בסמוך אליו, בצידו השני של כביש 4, נבנה בימים אלה פארק נוסף בשם "פארק מדעי החיים", שאמור לאכלס בעיקר חברות בתחום הביו-טק.

למה כן?
פארק מת"מ זוכה לתדמית ומיצוב גבוהים, בזכות החברות המובילות השוכנות בו, הקרבה למוסדות האקדמיים והנגישות התחבורתית הגבוהה במיוחד. הפארק מנוהל על ידי גוף מרכזי עם רמת שירותים טובה מאוד, מחירי השכירות סבירים בהחלט ויש הטבות בארנונה. מבקרים מחו"ל יכולים להתאכסן במלונות הקרובים ויש שם נוף לים. בנוסף, חברות יכולות להגדיל שטחים בתוך מסגרת הפארק.

למה לא?
חיפה נמצאת בצפון ולא במרכז. היא רחוקה מנמל התעופה בן גוריון, מה שעושה אותה קשה יותר להגעה למבקרים מחו"ל. יש בה אמנם אווירת היי-טק, בזכות החברות השוכנות במתחם, אבל (כמו התדמית של חיפה) היא קצת מנומנמת. בנוסף, היצע השטחים הקטנים לחברות סטארט-אפ נמוך.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של נת"מ שירותי נדל"ן וזאב חיטרו, מנהל סניף נת"מ בחיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים