די להתלהמות!

הרצח של שלושת החטופים יחד עם החופשיות של הרשת הביאו, בעיקר בפייסבוק, לגל חדש ועכור מקודמיו של שנאה וקריאות לנקמה נגד ערבים ● יניב הלפרין קורא לגולשים לשים על עצמם רסן ולהפסיק לדרדר את השיח

הידיעה על מציאת גופותיהם של שלושת הנערים שנחטפו אמש (ב') השרתה עצבות בלב של רובנו. גם אם היא הייתה צפויה, היה בלב כולנו מאז חטיפתם של אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שאער זיק של תקווה שהם ישובו להוריהם בריאים ושלמים. אלא שהתקווה נגוזה ועוצמת הרגשות שינתה כיוון: מפוסטים שמייחלים לשובם של הנערים ומזדהים עם ההורים עברו רבים מהגולשים כמעט באחת להתלהמות רבתי, הייתי אומר אפילו התבהמות. בתור פריק של פייסבוק (Facebook) ואינטרנט, כזה דבר בכזו עוצמה אני לא זוכר ברשת כבר מזמן.

גלי השנאה נגד ערבים ושמאלנים (או סמולנים) באשר הם הפכו לדבר שבשגרה אחרי אירועים ביטחוניים, כמעט בצורה פבלובית. תמיד "טוב" שיש במי לכלות את הזעם. אלא שאתמול הם הגיעו למימדים חדשים: קריאות לנקמה, מוות לערבים, לנתץ, לשבור, להרוס ולהרוג מילאו את הפידים, במה שנראה כאיבוד כל רסן מצד הגולשים. מה שלפנים הרשו לעצמם אנשים לכתוב מקסימום בטוקבקים, בשם בדוי, עכשיו הם מרשים לעצמם לעשות זאת בשמם המלא והאמיתי.

במסגרת ההתלהמות הכללית, היו גולשים שלא הסתפקו בפוסטים פרטיים ופתחו קבוצות שטנה נגד ערבים ושמאלנים, או הציפו קבוצות קיימות כאלה. כמה קבוצות קראו לנקמה וצברו אלפים רבים של לייקים. באחד הממים שפורסמו נכתב כי עלות אסיר ביטחוני עומדת על קרוב ל-100 אלף שקלים בשנה בעוד שכדור עולה 6 שקלים. כותבי אותו מם קראו לממשלה לחסוך ורמזו רמז ברור איך לעשות זאת.

התחושות שעולות אצלי למקרא גלי השנאה העכורים האלה הן חרדה ובעיקר עצבות, שנוספת לעצבות שממילא קיימת על גורל הנערים. איך הגענו למצב הזה? כיצד כל כך הרבה גולשים מרשים לעצמם להיות תאבי דם ונקמה, ועוד לתת לזה פומבי? נכון, מדובר באירוע טראגי, מכעיס, מכאיב, יו ניים איט, אבל הוא לא מצדיק ביטוי של יצרים כאלה בהמיים. שום דבר לא מצדיק את זה.

הרשתות החברתיות ידועות כמקום שבו הגולשים משתפים במה שקורה להם ופורקים את אשר על ליבם. אלא שזה צריך להיות בעיניי בגבולות השיח הלגיטימיים, בצורה תרבותית. ולא, לקרוא קריאות הסתה ונקמה זה לא לגיטימי. אפשר לתהות מה הפלא שאנשים מרשים לעצמם לבטא את היצרים האלה כשח"כים, בעיקר מהימין, קוראים קריאות דומות. אולם, אנשים יכולים להיות יותר טובים ומוסריים מנבחריהם.

אני לא קורא לצנזורה או לסתימת פיות. אני אפילו לא קורא לפתיחת הליכים פליליים נגד גולשים שפרסמו הודעות כאלה, שנראה שחלקן לא חוקיות. פתיחה בהליכים כאלה יכולה להוות מדרון מסוכן שאי אפשר לדעת את הסוף שלו, מה גם שצריך לשמור על המרחב הקיברנטי חופשי, כמקום בו כל אחד יכול לבטא את מה שהוא רוצה. אנחנו אלה שכדאי שנשים על עצמנו את הרסן. התבהמות והשתלחויות כאלה יובילו אותנו למקומות גרועים, ועלולות אף להתפרש על ידי אחדים כלגיטימציה לאלימות פיזית. אלימות שאני מקווה שמרבית אותם גולשים מתלהמים לא באמת רוצים שתקרה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בני

    תתבייש. תסתכל על עצמך במראה, ותתבייש. הכשרה של חופש ביטוי של חנין זועבי אתה בטח מקבל, אבל דעה אחרת שקוראת לעמידה איתנה ולא להיכנע לטרור, אתה מגנה. אתה משתיק פיות. אס תסתכל במראה. כל פעם שתסתכל במראה אתה צריך להתבייש

אירועים קרובים