היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: יקנעם

יקנעם ואזור התעשייה שלה זוכים בשנים האחרונות לתנופה בגלל כביש 6, אולם אם תרצו להגיע לשם בתחבורה ציבורית - תהיו בבעיה ● המחירים באזור נמוכים יחסית ויש בניינים באיכות גבוהה, אבל הריחוק ממרכז הארץ עלול ליצור בעיה בגיוס עובדים

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

יקנעם
העיר יקנעם זוכה לתנופה אדירה בשנים האחרונות בזכות הגישה הנוחה מכביש 6, וכך גם אזור התעשייה בעיר, שמאכלס מספר רב של חברות מובילות בתחומי הפיתוח והמדע בארץ ובעולם. הפארק מחולק לשלושה אזורים עיקריים, שהתפתחו בשלבים שונים לאורך השנים: דרומי, מרכזי וצפוני (החדיש ביותר). מרכז מסחר וקניות גדול הממוקם בפארק מציע מבחר מסעדות ובתי קפה לעובדים ולמבקרים באזור. הפארק נהנה ממיצוב יחסית גבוה לאזור שאינו במרכז הארץ, בזכות החברות הפועלות בו, סביבת העבודה השקטה והפסטורלית וכוח האדם האיכותי שמגיע בין היתר היישר מהטכניון, מאוניברסיטת חיפה – וגם ממרכז הארץ, בזכות הנגישות הגבוהה.

מהם מאפייני החברות שנמצאות באזור?
מדובר בסטארט-אפים, חברות מתחום הציוד הרפואי וחברות היי-טק גדולות ובינלאומיות, שבוחרות להקים סניף צפוני לפעילותן בישראל.

אילו חברות היי-טק בולטות נמצאות באזור?
מלאנוקס
, מארוול (Marvell), גיוון אימג'ינג (Given Imaging), אלביט, EZchip, לומניס, קמינריו (Kaminario) ו-MIND CTI.

האם הפארק נגיש מבחינת תחבורתית?
הפארק זוכה לנגישות גבוהה בזכות כביש 6 וכביש 70 ("ואדי מילק"). עם זאת, רמת הנגישות בתחבורה ציבורית אינה גבוהה כל כך. באזורים מסויימים בפארק ניכרת מצוקת חנייה ורוב החניות הן בתשלום.

מה מאפיין את שטחי הנדל"ן למשרדים?
רוב הנכסים בפארק התעשייה של יקנעם חדישים ומתאפיינים בקומות גדולות, שמאפשרות הפעלות מעבדות ושטחים תפעוליים נרחבים.

בין בנייני המשרדים הבולטים באזור: בית חרמון, בית תבור, בניין לוינשטיין, בית מלאנוקס, בית לומינס ובית C.P.C.

כמה זה עולה לנו?
מחירי השכירות באזור נעים בין 45-60 שקלים למ"ר, בהתאם למיקום באזור התעשייה ולרמת הבניין. רמת המחירים באזור הדרומי של הפארק לרוב נמוכה יותר. דמי הניהול נעים בין 10-16 שקלים למ"ר, בהתאם לרמת הבניין.

מה צופן העתיד לאזור?
בשנתיים הקרובות עתידים להיבנות בפארק התעשייה של יקנעם עוד מספר בניינים חדשים, שירחיבו את היצע המשרדים בו, נוכח הביקוש. ישנן תוכניות פיתוח לטווח הארוך למתחם אלביט ובתוך כשלוש שנים צפויה לפעול באזור תחנת רכבת (כחלק מרכבת העמק המתוכננת), לצד הרחבת כביש 6 צפונה, שתשפר את הנגישות לאזור.

לסיכום, למה כן?
פארק התעשייה של יקנעם נגיש מאוד אם מגיעים עם רכב, בגלל כביש 6; תחנת רכבת עתידה להיפתח בפארק בשנים הקרובות וצפויה לשפר משמעותית את הנגישות אליו בתחבורה ציבורית; הבניינים חדישים וברמה גבוהה, עם מחירי שכירות יחסית נמוכים; סביבת העבודה פסטורלית ונטולת פקקים; והגדרת הפארק כאזור עדיפות א' להיי-טק מקנה לחברות הטבות מס.

למה לא?
הפארק רחוק מהמרכז, מה שמגביל הגעה של עובדים מהמרכז ומהדרום ועלול להקשות על הגיוסים. כמו כן, יש באזור מצוקת חנייה והנגישות אליו באמצעות תחבורה ציבורית נמוכה.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של חברת נת"מ שירותי נדל"ן וזאב חיטרו, מנהל סניף נת"מ בחיפה.

ואולי עמק הסיליקון של ישראל נמצא בכלל בהרצליה, גיבורת המדור הקודם?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים