1 במאי: היי-טקיסטים – אל תפחדו שהרובוט ייקח לכם את העבודה

אפשר להביט על השינויים הטכנולוגיים שמשפיעים על עולם התעסוקה ולחשוב שאנחנו עלולים לאבד את מקום העבודה, אלא שכדאי לחשוב על ההזדמנויות הרבות והמקצועות החדשים שנוצרים בעקבותיהם

אחד הנושאים המדוברים כיום הוא עבודה אבודה: מקצועות שהולכים ונעלמים, והאם רובוטים יחליפו את העובדים האנושיים. האמנם זה כך? זוכרים את הסרט "זמנים מודרניים" של צ'ארלי צ'אפלין? מדובר בסרט משנת 1936, תקופה בה נכנסו מכונות אל תוך אולמות הייצור ואיימו על העובדים. צ'אפלין מציג פרודיה על עריצות הטכנולוגיה והחברה, הכופים על האדם בכלל והעובד בפרט להתאים עצמו למכונה. הצופים מזדהים עם העובד הקטן, שמשתעבד למכונה החדשה ונאלץ להתאים את עצמו לקצב ההולך וגובר שלה – קצב שמביא אותו בסופו של דבר להתמוטטות.

סרטו של צ'אפלין מבטא את הפחד של העובדים באותה התקופה שהמכונה תשנה להם את העבודה באופן שלא יוכלו לחיות איתו או יותר מכך, שתיקח להם את העבודה ותשאיר אותם מובטלים. זה לא קרה. המכונות שינו את אולמות הייצור והעלימו תפקידים רבים אבל יצרו תפקידים אחרים, מקומות עבודה נוספים. המכונות לא ייתרו את האדם.

השינויים הגדולים סביבנו משפיעים על עולם העבודה, על מקצועות, על תעסוקה. על כל מה שאנחנו מכירים כיום. אבל האם הם בהכרח מובילים אותנו במדרון חלקלק לכיוון לא רצוי?

האתגר שבעיסוק במגמות הוא שהן משאירות מקום רב לפרשנות אצל הקורא. השאלה המעניינת באמת שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו היא האם אנחנו מפרשים את המגמות דרך ה-"משקפיים" של העבר? או שמא אנחנו מפרשים אותן מתוך יכולת לא פשוטה להסתכל עליהן מבלי לשפוט ולשאול את עצמנו, אם זו תהיה המציאות, מה האפשרויות שמציאות זו מציבה בפנינו?

מפרופ' דוד פסיג למדתי שאחד מעקרונות חקר העתיד הוא זיהוי הכוח המניע. לדבריו, "העיקרון הוא לזהות בבהירות את הדינמיקה המונחת ביסוד התמורות הפועלות ביצירת המגמות – בבחינת ההנחה הנסתרת שמניעה את השינויים".

בסקירה היסטורית של התפתחות רעיונות וטכנולוגיות על פני שנות האבולוציה של האנושות, פרופ' פסיג מזהה כי המרוויחים מכך היו אלה שידעו להשתמש במימד החדש שנוצר, לבנות סביבו מודלים עסקיים חדשים. לדוגמה, כניסת התעופה האזרחית פתחה עולם חדש לחברות השילוח הבין לאומיות, שידעו לנצל את האפשרות להביא לנו מוצרים מיבשות רחוקות בתוך ימים ספורים, או החנויות המקוונות, שפתחו לנו עולם חדש של רכש דרך האינטרנט.

תעצרו לחשוב על זה: מקצועות רלוונטיים לשוק התקשורת הסלולרי – מכשירים, ספקים, אפליקציות – כל אלה לא היו קיימים לפני עשור. כל אלה מקצועות, תפקידים ומשרות שנולדו מהשינויים שעברנו מאז פרץ לחיינו הטלפון הנייד בכלל והסמארטפון בפרט.

אפשר לקרוא את הכתבות על השינויים שעוברים על עולם העבודה ולהיות בטוחים שהעולם שלנו מתמוטט, איך לוקחים לנו את העבודה או התפקיד. להזדהות עם צ'אפלין. מצד שני, אפשר לקרוא על אותן מגמות ולראות בהשתאות איך העולם שסביבנו משתנה, את כל ההזדמנויות שהוא פותח בפנינו להגדיר מחדש את העבודה, העובד והמשרה, ואיך אנחנו חיים עם כל אלה. להגדיר מחדש ולנסות לשפר את מה שטעון שיפור, אבל לא לפחד לחלום את כל מה שיכול להיות – ולפעול להגשמת החלומות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים