מכרז שירותי המיחשוב – ההבהרות הרשמיות

החשב הכללי פרסם הבהרות נוספות לגבי מכרז שירותי המיחשוב של הממשלה, בעקבות הסכם הפשרה עם איגוד בתי התוכנה וחברת מטריקס, שהושג בחסות בית המשפט ● כעת מגיע המכרז לשלב הקריטי שלו: מבחן המציאות

משרד האוצר פרסם בסוף השבוע באתר מינהל הרכש את ההבהרות החדשות שלו לגבי המכרז לאספקת שירותי מיחשוב למשרדי הממשלה. ליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש הממשלתי ויו"ר ועדת המכרזים העלה לאתר המינהל מסמך בן שישה סעיפים ובו הבהרות המדינה למכרז.

ההבהרות באו בעקבות ההסכמות שהושגו בין איגוד בתי התוכנה וחברת מטריקס לבין המדינה, בהמשך לעתירה שהוגשה על ידי האיגוד ומטריקס בנוגע למכרז.

בעקבות ההבהרות הללו נדחה מועד סיום המכרז ל-8.9.2009 וזאת כדי לאפשר לספקים שכבר הגישו את ההצעות שלהם למשוך את הצעתם או לתקן אותה, בהתאם לשינויים שהוכנסו במכרז, שינויים שקיבלו תוקף של החלטת בית משפט על ידי השופטת מוסיה ארד. מרבית הפרטים פורסמו אמנם באנשים ומחשבים כבר בשבוע שעבר, אולם כעת זה רשמי.

ששת הסעיפים שהיו שנויים במחלוקת הם: שיפוי ספקים במקרה של תביעה משפטית; אחריות הספק בגין רשלנות; כללים במקרה של שתי הצעות מחיר זהות; חריגה משיעור התקורה המירבי בנושא שכר עובדי קוסט פלוס; קשרי בעלות משותפים ושליטה; מתי אפשר להוסיף לתעריף שנקבע על ידי המדינה.

בעניין קשרי בעלות ושליטה משותפים נקבע, כי ספקים שירצו לפנות לעורך המכרז צריכים לעשות זאת בדואר אלקטרוני עד ל-17.8.2009 ואז תדון בקשתם. סעיף השיפוי במכרז תוקן כך שבמקרה ותהיה תביעה נגד המדינה בגין מעשיו של הספק, הספק יהיה חייב לשפות את המדינה, אולם המדינה תאפשר לספק להשמיע את טענותיו, במקרה של מו"מ לפשרה, כדי שלא יווצר מצב שהמדינה תתחייב לדברים שהספק לא היה שותף להם ואינו מודע להם.

בסעיף המדבר על קבלת שתי הצעות מחיר זהות הוסכם, כי ועדת המכרזים תוכל לפעול בשני מסלולים: הגדלת מספר הספקים הזוכים או עריכת תיחור נוסף בין ההצעות הזהות. סעיף 4 הוא סעיף עקרוני למדי במחלוקת בין הצדדים והוא עוסק בגובה התקורה של הספקים. כידוע, הממשלה הגבילה את התקורה לשכר עובדי קוסט פלוס ל-12.5%. על פי המכרז, במקרים בהם הממשלה תגדיר מצב שבו התקורה של הספק תהיה גבוהה יותר, בתום תקופת מדידה ועל פי פרמטרים מוסכמים, ייחשב הדבר כהפרת הסכם מצד הספק.

בתי התוכנה טענו, כי יש שורה של מקרים בהם עלולה להיות חריגה שנובעת מנסיבות שלא ניתן לצפותן מראש, והמכרז תוקן כך שבמקרים הללו תהיה המדינה רשאית שלא ליישם את הסעיף של הפרת הסכם כלפי הספקים. בכל מקרה, במידה והמדינה תחליט לפעול בעניין התקורה, לספק תהיה זכות שימוע והוא יקבל התראה של שבוע.

בענף אומרים, כי סעיף זה מהווה חלון צר, שדרכו יצליחו הספקים להעמיס את התקורה של העסקת עובדי קוסט פלוס מעבר לתקורה הקיימת, בנימוקים חוקיים לחלוטין הקשורים לחוקי עבודה, תקנות מס וכו', עד כמה הממשלה, שנחושה בדעתה לא לאפשר לספקים להשתולל ברמת התקורות שלהם, תצליח להבחין בין ייקור מוצדק של התקורה לבין "העמסה" לא עניינית, זו שאלה אחרת.

בעניין הסעיף של בעלות ושליטה, שהוא העילה שבגינה הצטרפה מטריקס לעתירה, הוחלט לאפשר לכל חברה שיש לה בעיה עם סעיף זה לפנות אל עורכי המכרז ולנמק את טענתה. זכות ההחלטה בכל מקרה הושארה בידי המדינה, מאחר ומדובר בנושאים מורכבים שאינם חד משמעיים.

כאמור, מועד פתיחת המעטפות נדחה שוב. באוצר מבקשים להדגיש, כי בניגוד לפרסומים אין חובה על הספקים להגיש מחדש את כל ההצעות שלהם, ואם ההצעות שהוגשו עדיין תקפות, אין הספקים צריכים לעשות שום דבר מיוחד. כמובן שהדלת נפתחת כעת למשתתפים נוספים, אבל הסיכוי שיהיו כאלו בפועל הוא קלוש. בסופו של דבר, המכרז נשאר על כנו, למרות העתירות ולמרות הביקורת הציבורית, והוא עומד כעת בפני מבחנו האמיתי: מבחן המציאות. שני הצדדים, הן המדינה והן הספקים, מיצו עד את היכולת לדון בסעיפי המכרז, בטרם יצא לדרך. במצבים מסוג זה, אין ברירה אלא לאפשר לאירוע לקרות, ועל פי תוצאותיו יוכל כל אחד מהצדדים להסיק את מסקנותיו: האם היתה כאן טעות אסטרטגית של הממשלה, כפי שהספקים ממשיכים לטעון, או שמא מדובר בשינוי מבני שישפיע על שירותי המיחשוב אותם מקבלת הממשלה למשך שנים ארוכות?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים