מצוינות דיגיטלית של המנמ"ר

כניסת המימד הדיגיטלי לתפקידו של המנמ"ר היא נושא מורכב וכיום די נדיר למצוא אותו ● לכן, בקטגוריה זו, שנוספה לתחרות המנמ"ר המצטיין, יקבלו צל"ש אלה המוגדרים כחלוצים, כפורצי הדרך

תחרות מצטייני המיחשוב IT Awards 2013, שנערכה בשבוע שעבר, הייתה החלק הראשון של פרויקט המצוינות, אותו מובילה קבוצת אנשים ומחשבים מזה 11 שנים ברציפות. החלק השני ייערך בפברואר בכנס Kickoff 2014, שבמסגרתו יוענק אות המנמ"ר המצטיין לשנת 2013.

ההבדל העיקרי בין שני אירועי ההצטיינות הללו הוא שאות המנמ"ר המצטיין בא לתת צל"ש למנמ"ר שהשפיע על פעילות הארגון שלו על ידי הובלת מהלכים, נקיטת יוזמות וניהול נכון של הצוותים. השאלה המרכזית שנשאלים המועמדים על ידי ועדת האיתור היא מה הערך המוסף שלהם לארגון מעבר לניהול פרויקטי IT מוצלחים. "תפקיד המנמ"ר הוא אולי המורכב ביותר מבין תפקידי ה-C בארגון", אמר פרופ' גדי אריאב, שעומד בראש הוועדה, שבה חברים גם מנמ"רים שזכו בתואר בשנים קודמות. הבחירה אינה משימה קלה, שכן הוועדה מחפשת למעשה את ה-וואו. מהו אותו וואו?

התשובה לשאלה נעוצה בתרכיב של שלושה תחומים שהמנמ"רים המועמדים לתואר נדרשים להסביר מה הייתה תרומתם לארגון בתחומים הללו:

•    תרומת המנמ"ר להנהלת הארגון והובלה של יצירת ערך ארגוני באמצעות שימוש בטכנולוגיות המידע. במילים אחרות, כיצד הפעילות שלו חסכה כסף לארגון.
•     ניהול, הנעה והובלה של עובדים ביחידות המחשב, ובמיוחד הובלת שינויים מורכבים.
•    העמדת הארגון בחזית הטכנולוגית והתאמתה לצרכי הארגון.

בשנה שעברה הוענקו במסגרת התחרות אותות הצטיינות למנמ"רים הבאים: רונית רובין, פרטנר; שי בסון, מאסטרו; שרון איינשטיין, נייס; עופר ויסברג, מכבי שירותי בריאות; עדית שרויטמן, החברה המרכזית למשקאות קלים; יוני ראוכברגר, קל אוטו; אשר רוטקופף, אוניברסיטת תל אביב; איתמר קורנפלד, עיריית ירושלים; מאיר פורמנסקי, סיסקו-NDS; איציק כרמלי, עיריית ראשון לציון; שרה צפריר, בית החולים רמב"ם; צבי בלשן, בית החולים בנהריה; ענת ספקטור, עיריית רעננה; ואלדד גפן, מטרו מוטור.

אבל השנה בכל זאת יש משהו חדש. פרופ' אריאב סבור שהגיע הזמן לאתר את המנמ"ר הדיגיטלי או בשם המוכר יותר שלו Chief Digital Officer. לדבריו, "זהו המנמ"ר החדש, שלא עוסק רק בתפעול השוטף של מערכות המידע אלא מסייע בהנגשת המידע בכל המדיות הדיגיטליות של הארגון ובכל ערוצי ההפצה, החל מרשתות חברתיות וכלה בעולם המובייל".

כניסת המימד הדיגיטלי לתפקידו של המנמ"ר היא נושא מורכב וכיום די נדיר למצוא אותו. לכן, בקטגוריה זו, שנוספה לתחרות המנמ"ר המצטיין יקבלו צל"ש אלה המוגדרים כחלוצים, כפורצי הדרך.

מהם תפקידי המנמ"ר הדיגיטלי?
ג'ו מק'קנדריק
, סופר ויועץ לארגונים בתחום זה, כתב במאמר שפרסם באתר ZDNet כי התפקיד הראשון והמרכזי של המנמ"ר הדיגיטלי הוא לשכנע את ההנהלה מדוע היא צריכה בכלל מדיניות דיגיטלית, מדוע היא צריכה להסכים להפיץ מידע שלה ברשתות חברתיות, בפורטל ארגוני חשוף, ומה זה תורם לעסקים.

הסוגיה הזו לא מובנת להרבה מאוד הנהלות, ובפרט לא למנמ"רים. במפגש פורום CTO של אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' האחרון ודן בסוגיית הרשתות החברתיות, התפתח ויכוח ערני בין המשתתפים בשאלה מי צריך להוביל את התהליך: המנמ"ר, מחלקת השיווק או אולי בכלל ההנהלה? בסופו של דבר, הגיעו הנוכחים במפגש, אותו הנחה רונן נדלר, CTO באגף מערכות המידע של רשות שדות התעופה, למסקנה שהיוזמה צריכה להיות של ההנהלה והמנמ"ר צריך לספק לה את התנאים והכלים הטכנולוגיים כדי שהיא תוכל להכריע.

אלא שהמנמ"ר לא צריך להמתין לכך שההנהלה תקרא לו, כי כאמור, היא כלל לא מודעת למציאות החדשה. לכן, הכדור חוזר אליו, או במילותיו של מק'קנדריק: "על המנמ"ר להסביר להנהלה במשך חמש דקות את תפקידו של הדיגיטל בחיי הארגון".

המשימה הבאה היא פנים ארגונית: שילוב כל הכוחות הקשורים במטלה זו, היכולת ליצור מציאות די נדירה בה הם מדברים אחד עם השני. לאחר מכן יש למצוא את הפתרונות והכלים הדיגיטליים שמתחברים לכלל התשתיות הקיימות, שכן ברור שפתרון, ולו הטוב ביותר, שדורש השקעה מחודשת בליבת התשתיות הארגוניות נדון מראש לכישלון, לפחות בימים אלה.

בשנה האחרונה נערכו מספר מפגשים שקשורים לתפקיד החדש של המנמ"ר. בכולם עלתה תמונת מצב דומה: המנמ"רים מודעים למה שמתרחש בחוץ, מעבר לחלון משרדם, אבל עדיין לא מוכנים מנטלית לשינוי. הבודדים שחצו את הרוביקון שוחים בו כאילו נולדו לתוכו. הם החלוצים, הם מניעי השינוי וכמה מהם יזכו השנה לתואר המנמ"ר המצטיין של השנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים