השבוע שהיה

מפגש פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 של אנשים ומחשבים, שנערך במרוקו, עסק בנושאים חשובים שעל הפרק, אבל היווה גם הזדמנות לחלק מהם לעשות טיול שורשים ● כנס המיחשוב המוניציפלי, שיתקיים ביום א', יעסוק בין היתר בשאלה איך מחזקים את מעמדם של המנמ"רים בעיריות בכלל ומול ראשי הערים בפרט

IT ושורשים במרוקו

טיסה מספר 0248 ממרקש שבמרוקו לתל אביב, עם עצירת ביניים בסיציליה, הייתה מלאה עד אפס מקום. הנוסעים היו 171 בכירי תעשיית ה-IT הישראלית, מנמ"רים ומנכ"לים. הם עשו את דרכם חזרה הביתה, בתום ארבעה ימים אינטנסיביים, שכללו שני ימי דיונים מקצועיים וביקורי שורשים למי מאנשי התעשייה שמוצאם בארץ המגרב.

היה זה סיומו של עוד מפגש במסגרת המפגשים החצי שנתיים שעורך פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים, C3, מחוץ לגבולות ישראל. אלה הם מפגשי נטוורקינג והעשרה מקצועית, שבהם יושבים אלה עם אלה ספקים ומנמ"רים, מכירים האחד את השני ומייצרים בסיס לשיתופי פעולה עתידיים.

משך הטיסה ממרוקו ארצה הוא שמונה שעות. כל מי שלמד גיאוגרפיה יודע שהמדינה הערבית לא רחוקה מישראל מרחק כל כך גדול, אבל המציאות הגיאו-פוליטית, שבגללה עדיין לא נחנך קו תעופה סדיר בין שתי המדינות, מחייבת את המטוסים היוצאים מנתב"ג לנחות בבירה אירופית בטרם הם ממשיכים הלאה, למרוקו. נתיבי הטיסה מתוכננים כך שהמטוס לא יעבור מעל מדינות שאין לישראל קשרים איתן. כך הפכה טיסה אחת למקום מפגש מעולה בין לקוחות וספקים, בין מנמ"רים לבין עצמם. שמונה שעות של חברותא מהרמה המעולה ביותר, שנמשכו גם לשני ימי הדיונים ולזמן החופשי שהיה במסגרת המסע.

מרוקו גרמה לחלק ממשתתפי האירוע להיזכר בסיפורי בית אבא, בכך שהוריהם וקרובי משפחתם, שיצאו משם בשנות ה-60 וה-70, עזבו תנאי חיים טובים יחסית לטובת מציאות הרבה פחות מפנקת – והכל מטעמים ציוניים. המדינה הצעירה שלנו הייתה זקוק להם, כדי להרחיב את גבולותיה ואת אוכלוסייתה. חלק מהמשתתפים הצליח להגיע למקום המגורים של ההורים הסבים והסבתות במרקש, קזבלנקה או רבט, אולם לפני הטיולים, עסקו המנמ"רים והמנכ"לים בנושאים שעומדים על סדר היום של עולם המיחשוב הארגוני. המסרים המרכזיים שעלו מהכנס הם שהעולם צועד בצעדי ענק אל עבר מודרניזציה של ה-IT, מאמץ את הענן ומייצר לעצמו אין סוף אתגרים, שהמרכזי שבהם הוא שליטה וניהול נכון של משאבי הארגון. אריק בלום, מנהל הטכנולוגיות הראשי של BMC, הסביר למנמ"רים ולספקים ברחל בתך הקטנה שללא ניהול ובקרה, כל הסיפור של הענן ההיברידי לא יחזיק מעמד.

תהליכי הרישום והקבלה בשדה התעופה של מרקש, כמו גם בזה של סיציליה, והביקורים בשלוש הערים המרכזיות של מרוקו היו ההוכחה הטובה ביותר עד כמה המהפכה הטכנולוגית רחוקה מסיום. מדינות כמו מרוקו משוועות ליזמים ומשקיעים שיצעידו אותן קדימה ויצמצמו את הפער הדיגיטלי. המסע הזה, ובתוכו עריכת הכנס באולמות של מלון ריאד מוגדור מאנרה, שבלב מרכז הקונגרסים היפה של מרקש, הראו שמעולם לא היה ה-IT קרוב כל כך לתרבויות אחרות כל כך.

IT ופוליטיקה מקומית

ביום שלישי השבוע נערך סיבוב שני של הבחירות המקומיות באותן רשויות שבהן לא הגיע אף מועמד לרף הנדרש על מנת לזכות. בכך הגיעה לסיומה מערכת בחירות קצרה יחסית שהתנהלה די מאחורי הקלעים אבל יצרה לא מעט דרמות.

התוצאות של הבחירות, שיצרו מהפכים בכמה רשויות והכניסו ללשכות של ראשי ערים ומועצות שונות כמה דמויות חדשות, משפיעות גם על המעמד של המנמ"רים בשלטון המקומי. באופן כללי, מעמד זה מעולם לא היה יציב. בחלק מהרשויות המנמ"רים הם עובדים שלהן ובמקומות אחרים, הם נחשבים כנושאי משרת אמון אותם רשאי ראש היישוב הנבחר להחליף. זה קרה בבחירות הקודמות ויש לא מעט מנמ"רים שמסתובבים בימים האחרונים עם תחושות קשות. מצד אחד, הם לא נתפסים ברשות המקומית כחברי הנהלה, בדומה לבעלי תפקידים אחרים, ומצד שני הם נתונים למצבי רוח של ראשי ערים ומנכ"לים, שרואים בתפקיד המנמ"ר עוד דרך לתגמל את הפעילים שעבדו למענם בבחירות. יש לציין שעל פי החוק, אסור למנמ"רים מכהנים לעבוד עבור מועמד זה או אחר, גם אם הוא ראש העיר או המועצה. הלוא הם אחראים על כל תהליך הבחירות ברשות.

כך או כך, כעת נותר לראות כיצד ינהגו ראשי הערים, כמו גבעתיים, הרצליה או פתח תקווה, עם המנמ"רים ברשויות בהן הם מכהנים. עבור חלק מהמנמ"רים זו תקופה מתסכלת, כי לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית הם צריכים למכור את עצמם מחדש לבעל הבית החדש.

ביום א' הקרוב יתכנסו כמה מאות מעובדי ה-IT של השלטון מקומי לכנס IT מוניציפלי של אנשים ומחשבים, שם הם ידונו בין היתר בדרכים לקיבוע וחיזוק מעמדו של המנמ"ר בשלטון המקומי, הגדרת תפקידיו וניתוקו מהסביבה הפוליטית שממנה צומחים ראשי ערים ועסקנים אחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים