טוויטר – לא ממש כחול לבן

יונתן קורפל מנסה לפצח מדוע הרשת החברתית השנייה בעולם לא פופולרית בארץ

סוף לציוץ? טוויטר

ידיעת השבוע, בענף ואף מעבר לגבולותיו, הייתה ההנפקה הראשונה של טוויטר (Tweeter). המיקרו-בלוג המוביל בעולם (או הרשת החברתית השנייה בפופולריות שלה ברחבי תבל) הפך לחברה ציבורית עם שווי של יותר מ-14 מיליארד דולר. ההנפקה הצפויה הובילה לשטף של מילים, ניתוחים והשוואות עם ההנפקה הבעייתית של פייסבוק (Facebook). אצלי עוררה החגיגה שאלה שמטרידה אותי זה מכבר: על מה ולמה רשת הציוצים הכל כך פופולרית ברחבי העולם לא מצליחה לקנות אחיזה בארץ?

העובדות בולטות מכדי שאפשר להתעלם מהן. בעולם יש כ-1.2 מיליארד משתמשים פעילים בפייסבוק ו-200 מיליון בטוויטר. למרות הפער הגדול, הרי גם הישגי השנייה בליגת העל בלתי נתפשים בעוצמתם. לעומת זאת, כאשר בוחנים את הפעילות בארץ, הפרופורציה שונה לחלוטין. כארבעה מיליון פעילים כאן בפייסבוק ורק 150 אלף (במניין נדיב) מצייצים. כלומר, פחות מ-5%. ידוע לכל כי המספרים המיוחסים למספר המשתמשים הפעילים ברשתות הם לא מדויקים, אולם גם אם יש סטייה כזו או אחרת בנתונים, אין בה כדי לשנות את התמונה הכל כך חדה.

לכאורה, יש בישראל פעילות מצויצת לא מעטה. לוקחים בה חלק גופים ממשלתיים וציבוריים כנשיא המדינה, משרד החוץ ודובר צה"ל, לצד ידוענים כאביב גפן. אולם, בעוד לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יש קרוב ל-40 מיליון עוקבים בעולם – היקף מקביל ל-13% מאוכלוסיית מדינתו, הרי שמספר העוקבים בעולם אחרי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עומד על קצת מעל 180 אלף – מעט יותר מ-2% מאוכלוסיית ישראל. מקובל שקהילת המצייצים הקטנה כחול לבן משויכת בעיקר לאנשי מדיה והקרובים אליהם, ומבלי לפגוע חס וחלילה באיש, אם ג'ודי שלום ניר מוזס היא המלכה הבלתי מוכתרת של טוויטר בישראל, זה אומר הכל.

על אף שהעובדות זועקות ותובעות ביאור, הדיון בהן מצומצם בשל הקושי להסביר. אלה שכבר התמודדו עם הסוגיה העלו נימוקים לא מספקים. אני סבור שבדרך לתשובה יש לעמוד ראשית על ההבדלים בין שתי הרשתות החברתיות: פייסבוק היא רשת שבה הקשרים מתקיימים רק אחרי הסכמה הדדית, של שני הצדדים. לעומת זאת, טוויטר מושתתת על כך שכל אחד יכול להחליט אחרי מי הוא עוקב. כך המצייץ חשוף תיאורטית בפני כל העולם.

על בסיס זה, אני סבור שכמה גורמים ומאפיינים מקומיים חברו יחדיו והביאו לתופעת דלות השימוש בטוויטר בארץ: הישראלי לא אוהב להגיב. להביא ציבור אינטליגנטי לכתוב תגובות באינטרנט זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. אנחנו חסרי ביטחון עצמי בהבעת דעתנו, אין לנו יכולות גבוהות בתחום זה ומוסיפה לכל אלה גם האדישות הפושה במקומותינו. כל זאת גם כאשר הזהות יכולה להישאר אנונימית. שקיפותה הגדולה של רשת הציוצים מהווה ממריץ נוסף בהרחקת הישראלים מטוויטר. כתבתי כאן רבות אודות הפער הקיים בארץ בין יכולות החדשנות של בודדים מבריקים ברמת על עולמית בתחום טכנולוגיית המידע ליישום העלוב של הטכנולוגיה בחיי היומיום. טוויטר מהווה משל ושנינה לבעייתיות זו.

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עדי ניהול בן גוריון

    כל מה שרשמת הוא נכון אך שכחת 2 סיבות עיקריות לאי הצלחת הטוויטר בישראל: 1 - הטוויטר ניזון מהרעב של הציבור לדעת איך חיים הסלבס את חייהם - מה מסתתר מאחורי כל הזוהר. ואמנם, ישראל מדינתנו הקטנטונת אינה מסוגלת לייצר סלבס בקנה מידה כזה שבאמת יגרה את חושינו. (למעט בר רפאלי שהיא הישראלית עם הכי הרבה עוקבים לדעתי). כל מי שרק נרצה נוכל לפגוש על פיג'מה במכולת השכונתית (אם עוד קיימות כאלו). ולכן, סף הגירוי שלנו לחקור ולדעת על חייהם של הסלב שואף ל-0. הם פשוט לא מעניינים. לעומת סלבס בינלאומיים שמצליחים לעורר גירויים כאלו ואחרים אצל עוקביהם שלאו דווקא מעריצים אותם. בין אם ע"י תגובות/תמונות פרובקטיביות או ע"י הצצה חטופה לתמונות האישיות שלהם. כך גם האינסטגרם הצליח לסחוף אחריו משתמשים רבים ע"י כך שהוא מאפשר לכאורה הצצה לאלבום המשפחתי של אחרים. 2. פשטות - הטוויטר פשוט לא נוח. הממשק שלהם לא נועד לציבור הישראלי שאוהב את הדברים שלו פשוטים. או כך לפחות לטעמי. מה שגם באם בפייסבוק יכולת להתפאר ב1000 חברים שאת רובם אם לא כולם אתה לא באמת מכיר - בטוויטר נחשף מצבך החברתי העגום - וישנו פחד לגלות שבאמת באמת באמת אתה לא מעניין אף אחד ואף אחד לא רוצה לעקוב אחרייך - ולכן שוב, הטוויטר משרת יותר את אותם סלבס/ארגונים/מפורסמים/פוליטקאים שרוצים להשמיע קולם/להראות פרצופם/לחשוף ישבנם - ולא צריכים את התקשורת בשביל זה.

  2. ניהול בן גוריון

    אני לא חושב שזה מדויק כל כך. הטוויטר לא תפס בארץ כמו שהוא תפס בשאר העולם לא בגלל שישראלים חוששים להביע דע מבלי לשלוט במי שיכול לעקוב אחרים. לפי דעתי הסיבה העיקרית לעובדה שבארץ כמעט לא משתמשים בטוויטר היא שפוט אף אחד לא "באמת" צריך אותו. בגלל שהפייסבוק תפס כל כך חזק במדינה קטנה כמו שלנו, הפייסבוק עונה לנו על כל הדרישות הנוגעות לנושא ה"ציוצים". אני לא מרגיש צורך להוריד את הטוויטר כי כל מה שאני צריך נמצא לי כבר בפייסבוק ואם אני רוצה לעלות פוסט לנט הפייסבוק מספיק לי. דוגמה טוב לרשת חברתית שאין שליטה על מי שעוקב אחרי העלים של הפרופיל היא -אינסטגרם.. שקיים כמעט בכל מכשיר סלולר *לפחות שאני מכיר. האפליקציה תפסה ממש טוב כי היה לה משהו מעניין להציע ובאותה נשימה, אני מאמין שאם לפייסבוק היה את האופציה לצלם תמונה ולעצב אותה בדומה לאינסטגרם בתקופה שהפייסבוק צבר תאוצה בארץ. גם האינסטגרם היה באותו מצב כמו הטוויטר היום.

  3. סטודנטית

    מה? אנחנו כאלה גרועים? תמיד טעיתי שחשבתי כמה אנחנו מבריקים?

  4. אילת

    הכל התחיל בבית ספר. לכל אחד מאיתנו היה בשכבה או בכיתה קבוצת "מגניבים" אותם "מקובלים" שקבעו מה מגניב או מה נחשב ליותר טוב לעשות או יותר יפה ללבוש. אם זה לעשן בפינת עישון או לעלות תמונות לאותן הרשתות בזמנו מקושרים או היום כל רשת כזאת ואחרת שמאפשרת למדוד את רמת הקוליות באמצעות אצבעות או ללבות למינהם. הרי אותה קבוצת ה"מקובלים" - ה"שלוכים" וה"כפארות" אינה מורכבת מהעפרונות המחודדים בעלי הדעה האינטלגנטית בדור שלנו. כמובן שגם התקשרות נותנת את חלקה כאן. אם התוכניות בידור יתעניינו יותר בדעתם של הצופים הם יכולים לפרסם עדכונים, סקופים או סתם בניות מתח בטוייטר. בדרך הזו מרוויחים גם פרסום חינם וגם את דעת הקהל. כמובן שהדרך השניה פשוטה יותר לפרסם תמונה סתמית ללא השקעה.

  5. יורי

    אני דווקא חושב שיונתן קורפל צודק. הסטודנט הישראלי שכאילו אמור להיות אינטליגנט, לא תצליח בכח להוציא ממנו דעה אישית ובטח שלא לעיני אחרים. ואלה עוד צעירים וחכמים. מה יגידו היתר.

  6. לילה

    ני לא מצליח להבין את ההתלהבות מציוצים כאלה.

  7. ניהול א'

    האקטיביזם חי! זאת טענה מאוד חלקית ולא נכונה להגיד שהציבור הישראלי לא מביע את דעתו, מספיק להכנס לדף הפייסבוק ולראות את דעותיהן של קבוצות ופרטים חשופות לעיני כל. ועוד משהו- אני סמוך ובטוח שאתה מכיר את התוכנית צינור לילה, אשר מביאה את הפלטפורמה האינטרנטית למדיה הטלוויזיונית, מספיקה הצצה אחת בתוכנית זו בכדי להבין ולשלול את הטענה בכתבה.

  8. ג.ד.

    תגובה למישהו- יש עם מי לדבר רק צריך לחפש אותם..

  9. מ. גיב

    כמשתמש כבד בפייסבוק יש לדעתי 2 סיבות עיקריות: הפייסבוק היה כאן קודם ו-ישראלי לא יודע להבטא בקיצור

  10. ניהול

    ראיתם את ההצלחה של ההנפקה. היסטרי. איך רק אצלנו לא מבינים?

  11. מישהו

    אצלנו רק טוקבקיסטים מתלהמים ומקללים ללא שמות.אם צריך משהו רציני אין עם מי לדבר.

  12. סימי

    למרות כל הכתוב אף פעם לא הבנתי למי הרשת הזאת בכלל מביאה תועלת ..............

אירועים קרובים