מונדיאל 2022: האם מיקרוסופט בדרך להיות מספר 1?

כמו ארגנטינה, שבפעם האחרונה זכתה במונדיאל לפני 36 שנים, כך מיקרוסופט שואפת לחזור להיות מובילת עולם המחשוב ● האם מסי ואלבארז – או, אם תרצו, התוכנות של מיקרוסופט - יביאו אותה לשם?

14/12/2022 14:54
נוכח באירוע של OpenA כשותף מלא לפועלה. מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה.

נבחרת ארגנטינה הייתה אלופת המונדיאל בפעם הראשונה לפני 44 שנים, ב-1978. זה לא קרה עדיין עם ה-כוכב ה-גדול של האלביסלסטה (כינויה של נבחרת ארגנטינה, שפירושו בספרדית הוא לבן ותכלת, כצבע דגל המדינה), דייגו ארמנדו מרדונה, שהביא אותה לאליפות שמונה שנים אחר כך, אלא עם מריו קמפס הכוכב, שכבש שישה שערים בטורניר של 1978 וצירף אותה לרשימת הנבחרות המצומצמת של אלופות העולם.

מיקרוסופט נולדה שלוש שנים קודם לכן, ב-1975. הכוכבים שלה היו המייסדים, פול אלן ובעיקר ביל גייטס, ובמוצרים – תוכנת ה-DOS, שהפכה להיות הסטנדרט של מחשבי ה-PC. בשנות ה-80 הוציאה מיקרוסופט את ה-Windows, שהייתה והיא במידה רבה עדיין המגה סטאר שלה, שהפכה אותה להיות לתקופה ארוכה החברה בעלת השווי הגדול ביותר מקרב חברות המחשוב.

ביל גייטס.

ביל גייטס. צילום: לוקאס קובוץ, הנציבות האירופית, מתוך ויקיפדיה

ארגנטינה לא הצליחה לזכות שוב במונדיאל מאז ימי מרדונה ב-1986. אותו כוכב הביא אותה לגמר במונדיאל 1990, ומאז היא לא הגיעה לשלב זה, למעט פעם אחת, בברזיל ב-2014, עם הכוכב ליונל מסי. בשני המקרים היא הפסידה לגרמניה, ובאותה התוצאה – 1:0. אתמול (ג') היא ניצחה את נבחרת קרואטיה-סיילספורס 3:0, עם אותו מסי, שאף הבקיע את אחד השערים ובישל אחד נוסף – והצליחה לעלות שוב לגמר.

כמותה מיקרוסופט, שאמנם נכנסה לתחומי מחשוב נוספים, ואף הצליחה בהם, אבל לאט לאט היא הפסידה את ההובלה ברמת שווי החברה, ולא הובילה מעולם בתחומים כגון הענן וה-CRM. הכניסה של סאטיה נאדלה לתפקיד המנכ"ל (הוא הצטרף למיקרוסופט ב-1992 – השנה שבה מסי החל לשחק כדורגל) סימנה את המהפך, כאשר מיקרוסופט חזרה למרכז הבמה. אלא שהיא עדיין לא חזרה למעמדה כמובילה בשוק המחשוב. אמנם, היא חזקה בהרבה תחומים, כגון הענן ואפליקציות ה-SaaS, אבל היא נמצאת בשניהם רק במקום השני. וכמו שארגנטינה שואפת לנצח במשחק הגמר ביום ראשון ולהוביל שוב את עולם הכדורגל, כך מיקרוסופט שואפת לנצח את המתחרות שלה בתחומי התמחותה ולהוביל שוב את עולם המחשוב.

למיקרוסופט יש כיום הצעת ערך ומוצרים בשלל עולמות, בהם הענן, הסייבר, הדטה וכמובן – סביבות הפיתוח. בנוסף, היא הבינה שהיא חייבת להיכנס גם לתחום הרשתות החברתיות, וקנתה את לינקדאין. בדומה לכך, נבחרת ארגנטינה, שהייתה תלויה במסי, הבינה שהיא חייבת לשים מסביב לו חברים נוספים, כדי שהיא תוכל לעשות היסטוריה ולקחת את המונדיאל.

מה עם הצד המפסיד?

קרואטיה המודרנית נוסדה ב-1991, עם התפצלותה מיוגוסלביה – מה שהצית מלחמה עקובה מדם בינה לבין סרביה, שנמשכה ארבע שנים. הנבחרת שלה הופיעה לראשונה במונדיאל 1998, ופתחה שני עשורים ויותר של הצלחות וניצחונות בגביע העולם, כולל מקום שני ב-2018.

מהצד המפסיד: לוקה מודריץ', כוכב נבחרת קרואטיה.

מהצד המפסיד: לוקה מודריץ', כוכב נבחרת קרואטיה. צילום: BigStock

סיילספורס נוסדה על ידי מארק בניוף, שפרש מאורקל והקים אותה כדי להציג מודל חדש של יישומים עסקיים שמבוססים על תפיסת ה-SaaS. החברה לקחה את ההובלה בעולם ה-CRM ומציעה מגוון רחב של מוצרים בתחומי הפיתוח וה-Low Code, ולאחר רכישת טאבלו גם בעולמות הדטה.

המשחק בהרחבה

ארגנטינה-מיקרוסופט כבר הפסידה לקרואטיה-סיילספורס במונדיאל 2018, בשלב הבתים. אחרי ההפסד הזה, אמש התייצבו שתי הנבחרות לחצי הגמר, למשחק שהוא על כל הקופה והדרבי של עולמות ה-CRM, הדטה וה-Low Code.

המשחק נפתח עם שליטה מדומה וקצת מפתיעה של קרואטיה-סיילספורס. למה מדומה? כי היא נשברה בשתי התקפות מתפרצות של ארגנטינה-מיקרוסופט בתוך חמש דקות, עם שער של מסי מפנדל בדקה ה-34 ושער נפלא של אלבארז בדקה ה-39, שהזכיר את הסלאלום הנהדר שעשה מרדונה במשחק נגד אנגליה ברבע הגמר של 1986. היו כאלה שאמרו שהוא הזכיר גם את השער של רוני רוזנטל במדי נבחרת ישראל נגד אזרבייג'ן, בשעטה מקצה לקצה. אלבארז גילה כאן נחישות, התקדם לאורך כל החצי הקרואטי-סיילספורסי של המגרש ונתקל בהרבה שחקני הגנה שנגעו בכדור, אבל עם העקשנות והכישרון הוא שם בסוף את הכדור ברשת.

אין ספק שארגנטינה-מיקרוסופט השתמשה בכל המידע שיושב במערכות ה-CRM שלה על נבחרת קרואטיה-סיילספורס והשתמשה בשני כלים נוספים שלה: ה-Power BI כדי לאתר את הפרצות וה-PowerApp כדי לכבוש.

שוב תמונה של מסי.

שוב תמונה של מסי. צילום: BigStock

גם הגול השלישי היה של אלבארז, לאחר שמסי הגאון מצא אותו ובישל עבורו את השער. זה היה שער קל שהכריע את המשחק וקבר סופית את הרצון של קרואטיה-סיילספורס להגיע לגמר.

מעניין לציין שקרואטיה-סיילספורס החזיקה את הכדור יותר מארגנטינה-מיקרוסופט (61%), אבל כמו במשחקים רבים במונדיאל הזה, הכמות (של החזקת הכדור) פחות חשובה מהאיכות: האלביסלסטה בעטו למסגרת שבע פעמים וכבשו שלושה שערים, בעוד שיריביהם מהבלקן בעטו רק פעמיים למסגרת ובאף אחת משתיהן לא מצאו את השער.

לסיכום, אף אחד לא חשב שזה יהיה כל כך קל, וקרואטיה-סיילספורס הפסידה לראשונה במונדיאל הנוכחי. ארגנטינה-מיקרוסופט, מצדה, מגיעה שוב – וגם העם עם מסי – למרחק נגיעה מזכייה במונדיאל, ונגזר עלינו לחכות עד יום ראשון ולראות האם היא תצליח לחזור להובלה ולהיות מספר אחת, או שהיא שוב תהיה במקום השני. הערב נגלה מי תתמודד מולה בגמר – צרפת-פייסבוק או מרוקו-באבקום, ומי מהן תעלה בשבת על המגרש, למשחק על המקום השלישי בטורניר מול קרואטיה-סיילספורס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים