לכבוד המונדיאל: חמישה היי-טקיסטים שחולים על כדורגל

הם אוהבים כדורגל, מתים על המונדיאל וחלקם אף היו שחקנים - חמישה אנשי היי-טק מספרים לנו מה הם מוצאים במשחק שמשגע את העולם

עידו שוויקי (משמאל) עם כמה חברים סרבים אחרי המשחק בין סרביה לגרמניה במונדיאל 2010.

המונדיאל הוא אירוע ענק, שמדי ארבע שנים מאחד מיליונים על גבי מיליונים ברחבי העולם, שאוהבים כדורגל. נדמה שאי אפשר למצוא משהו – לא רק בספורט, אלא בכלל – שמאחד את העולם יותר מהמשחק הפופולרי הזה.

הפעם, יש כאלה שלא יצפו במונדיאל, עקב היותו שנוי במחלוקת, העובדה שהוא מתקיים בקטאר, שהיא מדינה שמפירה זכויות אדם, והדרך שבה היא קיבלה את האירוח. הצעד שלהם ראוי להערכה, אולם, הרשו לנו לנחש, מספרם יהיה מועט אל מול האוהדים שלא אוהבים את כל מה שצוין כאן, אבל זה לא מה שימנע מהם לצפות במשחקים.

לכבוד האירוע, ביקשנו מחמישה אנשי היי-טק לספר לנו על חוויית הכדורגל הכי משמעותית שהם חוו, כיצד המשחק קשור בעיניהם להיי-טק ואיזו נבחרת הם רוצים שתנצח במונדיאל הנוכחי.

הפסד הוא הזדמנות

יודי בר און, מנכ"ל קאליידו (Kaleidoo), חברה בת של בינת תקשורת מחשבים, שמתמחה ב-AI ובדטה, שיחק בעברו בהפועל חיפה. "שיחקתי שם במשך חמש שנים, בתור ילד ונער", אמר. "ספורט זה אורח חיים עבורי, גם כיום. מבחינתי, זה כמו אוויר לנשימה. אפילו הייתי בזמנו אלוף הארץ בריצה והתאמנתי לאולימפיאדה".

יודי בר און במדי קבוצת הילדים של הפועל חיפה.

יודי בר און במדי קבוצת הילדים של הפועל חיפה. צילום: פרטי

ספר לנו על זיכרון שלקחת אתך מהכדורגל.
"אני זוכר דווקא מקרה של כישלון: המשחק הראשון שלנו, בילדים, היה נגד מכבי חיפה. אני הייתי הקפטן והפסדנו 4-0 – הם כיסחו לנו את הצורה. אני זוכר את ההלם כשאתה מקבל גול אחרי גול ולא מצליח לייצר הזדמנויות. או אז יש שתי אפשרויות: או שאתה מסתגר ומרחם על עצמך, כאשר הביטחון והמוטיבציה יורדים, או שאתה לוקח את זה לכיוון אחר – אנחנו בתחילת העונה, יש הרבה מה לשפר, לעשות שיעורי בית, ולתכנן מחדש את האסטרטגיה שלנו. בסוף היינו אחת הקבוצות הטובות בליגה, הרבה בזכות אותו הפסד צורב למכבי חיפה. זה דומה לעולם היזמות: אין סטארט-אפ שלא נכשל. סטארט-אפ זה רכבת הרים והיזמים הטובים הם אלה שלמדו מטעויות, שיפרו ובנו. מעט מאוד מצליחים בהזדמנות הראשונה".

האם אתה מוצא חיבור בין כדורגל להיי-טק?
"כן. בסוף, כמו קבוצת כדורגל, גם חברות, ובפרט חברות היי-טק, בנויות על עבודת צוות. לכל אחד יש את התפקיד שלו, שבו הוא צריך להיות הכי טוב, ואין תפקיד שהוא פחות חשוב. אם הקשרים או המגנים יהיו פחות טובים, תהיה זרימה פחות טובה של הכדור והסיכוי שיבקיעו לקבוצה שער גדל. גם כשאתה מייצר מוצר או פתרון, אתה חייב שיהיה לך את כל סט הכלים בקלמר – שוער, חלוץ, קשר וכו'… כלומר, אתה צריך את כל האנשים הרלוונטיים מהתחומים השונים, את כל השכבות של התשתיות ואת מגוון הטכנולוגיות, ויש צורך לחבר את כל זה בצורה טובה. מספיק שיהיה לך כשל באחד המקומות – והמוצר לא יעבוד.

כמו כן, בכדורגל, אחד הדברים החשובים הוא הזרימה. כל הזמן יש זרימה של הכדור בין שחקן אחד לשני. זה נותן ערך, כי אתה מגיע להרבה הזדמנויות. גם בעולם הדטה וה-AI, כשהדטה נמצא בתנועה ומנתחים אותו, יכולים לקבל הזדמנויות חדשות ולממש את הפוטנציאל שלו, להבקיע".

איזו נבחרת אתה אוהד במונדיאל הנוכחי?
"אני בדרך כלל מעדיף את האנדרדוג. השנה אני עם אנגליה. מגיע להם. יש בכדורגל האנגלי המון סבלנות, משמעת ועבודה קשה. פעם אמרו על ספורטאים שהם נולדו עם כישרון, אני טוען שהחלוקה היא 20% כישרון, גנטיקה ופוטנציאל, ו-80% התמדה וכוח רצון, כי אם לא תתמיד ותעבוד קשה – לא תגיע לטופ העולמי".

בזכות סבא שלי

יוליה קרסיק, דירקטורית פרפורמנס מרקטינג ב-AI21 Labs, סטארט-אפ שמציע פתרון AI לכתיבה ולקריאה, חובבת כדורגל מגיל צעיר, והיא שיחקה בקבוצת נשים במרכז הקהילתי היהודי של סנט פטרבורג, טרם עלייתה ארצה לפני כחמש שנים.

יוליה קרסיק במשחק של נבחרת הנשים של המרכז היהודי בסנט פטרבורג.

יוליה קרסיק במשחק של נבחרת הנשים של המרכז היהודי בסנט פטרבורג. צילום: פרטי

כשקרסיק נשאלת על זיכרון משמעותי שיש לה סביב עולם הכדורגל, היא מספרת שהיא התאהבה בספורט הזה בזכות סבא שלה. "הוא היה מעריץ גדול של כדורגל, והתחלתי לצפות במשחקים בעקבותיו. אני במקור מסנט פטרבורג ואוהדת את הקבוצה המקומית, זניט, שאחרי פירוק ברית המועצות ירדה מגדולתה. ב-1999, כשהייתי בת 10, השתתפתי בחוג מוזיקה. באחד הימים, כשהגעתי לשיעור, זניט השתתפה בחצי הגמר של גביע רוסיה, ולא רציתי להחמיץ את המשחק. סבא שלי לקח אותי באותו היום לבית הספר שבו התקיים החוג, והייתה שם טלוויזיה בלובי, שאנשים התגודדו סביבה וצפו במשחק. שאלתי את סבא אם אני יכולה לצפות במשחק במקום ללכת לחוג, והוא הסכים. בסוף זניט ניצחה, והייתי כל כך שמחה. כעבור כמה שנים הצטרפתי לקבוצת הנערות במרכז היהודי בסנט פטרסבורג ושיחקתי כדורגל בעצמי.

אני צופה בכדורגל עד היום. גמר המונדיאל הנוכחי ייפול על יום הולדתי בדצמבר, אז אחגוג אותו בצפייה במשחק".

איזו קבוצה את אוהדת במונדיאל הנוכחי?
"אני אוהבת את הולנד, והייתי רוצה שהם ינצחו".

יום שהתחיל בעלייה לתורה ונגמר על הדשא

ניר שכטר, מנהל מוצר ב-At-Bay, שפיתחה פתרון הגנת סייבר המשלב פוליסת ביטוח עם ניטור מערכות הלקוח והתרעה על חולשות המסכנות את הארגון, נזכר ב-1999. "עליתי לבמה בבית הכנסת, לדרשת בר המצווה שלי, שאליה התכוננתי במשך חודשים. בר המצווה הזה היה בסכנה, כי באותו היום התקיים המשחק בין הפועל חיפה – הקבוצה שאני אוהב – למכבי תל אביב, וידעתי שזה יהיה המשחק שיכריע האם הפועל חיפה תזכה באליפות. ואמנם, היא זכתה בה בסופו של דבר, לאחר שניצחה את הצהובים 3-2. זאת הייתה האליפות הראשונה והאחרונה עד כה בתולדות הפועל חיפה", אמר.

ניר שכטר במשחק של הקבוצה האהובה עליו, הפועל חיפה.

ניר שכטר בחודש שעבר במשחק בין צ'לסי למנצ'סטר יונייטד. צילום: עצמי

"הודעתי להורים שהבר מצווה מבוטל, ננעלתי בחדר והסיפור היה סגור מבחינתי. בסופו של דבר הגענו לפשרה: אני, אבא והאחים נצא מיד אחרי הדרשה לכיוון קריית אליעזר. וכך היה – היינו האורחים הראשונים שעזבו את בר המצווה שלי", ציין שכטר.

הוא הוסיף ש-"את התחושה שאני וכל מי שסביבי הרגשנו ברגע שבו התברר שהפועל חיפה זכתה באליפות לא אשכח בחיים. אבא שלי, עם אחי על הכתפיים, אני ועוד אלפי אוהדי הפועל חיפה פרצנו למגרש. לעולם לא אשכח את היום הזה, שהתחיל בעלייה לתורה בבית הכנסת ונגמר על הדשא בקריית אליעזר, במרחק נגיעה מג'ובאני רוסו. לא אשכח גם את רובי שפירא ז"ל, שהיה אז הבעלים של הקבוצה, שגרם לזה לקרות ושימח אלפי אנשים".

איזו קבוצה אתה אוהד במונדיאל הנוכחי?
"הולנד. תמיד התחברתי לשחקנים ההולנדים, לחוכמה ולאלגנטיות של צורת המשחק שלהם, ולתחושת האנדרדוג לעומת המעצמות של אירופה".

ירוק בעיניים

ולצד השני של חיפה: עופר שטיינברג, ראש צוות אוטומציה ביחידת הענן של רדיס, שפועלת בעולם ניהול הנתונים, אוהד את מכבי חיפה מאז שהוא זוכר את עצמו. "זה עבר בירושה מאבי", אמר. "אנחנו מנויים למשחקי הקבוצה כ-12 שנים, ולא מפספסים כמעט אף משחק בית. מתוך משחקים מרגשים רבים שפקדתי בשנים האחרונות – החל ממשחקים בליגת האלופות, שכללו רגעי מתח בשלב המוקדמות, ניצחון מרגש על יובנטוס ומפגש מול כוכבי העל של פריז סן ז'רמן, ועד לניצחונות על היריבה המושבעת, מכבי תל אביב – המשחק שזכור לי ביותר הוא משחק האליפות בעונת 2020/2021 מול הפועל באר שבע".

עופר שטיינברג עם הצעיף של הירוקים ממכבי חיפה.

עופר שטיינברג עם הצעיף של הירוקים ממכבי חיפה. צילום: פרטי

"אחרי עשור שחור ללא אליפויות, זה היה המחזור האחרון לעונה, וכל תוצאה פרט לניצחון הייתה עלולה להביא לאובדן האליפות", ציין שטיינברג. "כאוהד שראה הכול מהכול – גם אליפויות וגם אובדן אליפות ברגע האחרון, זה היה בשבילי ה-משחק של העשור. למרות הלחץ המטורף שהיה באצטדיון, מכבי חיפה עמדה במטרה. זה גרם לאווירה מחשמלת ביציעים, היו כאלה שבכו מרוב אושר. לאחר שריקת הסיום נשארנו לחגוג עם השחקנים עד השעות המאוחרות".

זיכרונות מהמונדיאל

עידו שוויקי, סמנכ"ל מו"פ ב-BeeHero, פלטפורמה להאבקה חכמה ואיסוף מידע סביבתי מכוורות דבורים, הוא אוהד מושבע של ארסנל האנגלית. בניגוד למשתתפים הקודמים בכתבה זו, הוא גם נכח במונדיאל – זה שהתקיים ב-2010 בדרום אפריקה. "היו במונדיאל הזה הרבה משחקים טובים ומוצלחים, אבל זכור לי במיוחד המשחק בין סרביה לגרמניה", אמר שוויקי. "בבוקר המשחק פגשנו בהוסטל בחור סרבי שהלביש אותנו, צבע לנו את הפנים, צייד אותנו בדגל ענק ולימד אותנו שירים מקומיים".

״האווירה הייתה מדהימה", ציין. "השתלבנו באופן מלא בקהל, עם אנרגיות גבוהות ואדרנלין בשמיים. סרביה, שהייתה אנדרדוג רציני, ניצחה את גרמניה 1:0, ולא רק זה – גרמניה החטיאה פנדל, מה שגרם לאוהדים הסרבים ולנו להיות מאושרים עם הגג, ולאוהדי גרמניה לשפוך עלינו בירה מהיציע העליון".

האם אתה מוצא חיבור בין כדורגל להייטק?
"כן. מדובר במשחק קבוצתי, שיתוף פעולה וחיבור הם הדרך לניצחון. כל אחד תורם את תפקידו להצלחה. כך גם בהיי-טק".

איזו קבוצה אתה אוהד במונדיאל הנוכחי?
״אנגליה. אני אוהב את צורת המשחק שלהם ואת השחקנים בליגה״.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלון מזרחי

    הבחור הימני קצת מוזר לא? אבל איזה ורידים ביד, god damn!

אירועים קרובים