תוכן שיווקי

התפיסה העסקית שמאחורי SaaS מוצלח בענן 

נגה מילוסלבסקי הנדלר ואהובה קמר מ-Commit מדברות על יתרונות השימוש במודל SaaS ועל הדרך הנכונה לבנות פתרונות במודל זה

01/02/2022 09:10
מימין: אהובה קמר, דירקטורית פיתוח עסקי בחטיבת הענן, ונגה מילוסלבסקי הנדלר, סמנכ"לית מוצר - Commit

מאת הילל יוסף

 

מודל Software-as-a-Service) SaaS) מהווה שינוי פרדיגמה משמעותי ביותר, אבל הרעיון מאחוריו פשוט. זהו מודל שירות מתמשך, שמאפשר מתן תוכנות או שירותים בממשק אינטרנט המתארח בענן. סוג זה של פתרון נגיש בכל מקום ובכל זמן, ומשתמשי קצה יכולים להשתמש בתוכנה מבלי להורידה לשרת מקומי או למחשב, להתקין ולעדכן גירסאות.

סקר של גרטנר חזה, כי הוצאות הענן הציבורי יגיעו ל-482 מיליארד דולר ב-2022,  וכי שירותים מבוססי SaaS יראו את הצמיחה הגדולה ביותר מבין הפתרונות מבוססי ענן. אבל כדי לקחת חלק בהתפתחות המדהימה הזו, צריך לעשות את זה נכון. לשם כך פנינו לנגה מילוסלבסקי הנדלר, סמנכ"לית מוצר ב-Commit, ולאהובה קמר, דירקטורית פיתוח עסקי בחטיבת הענן של Commit.

קמר: "היסטורית, מרבית החברות פיתחו מוצר – תוכנה, לפעמים משולב בחומרה, שאותו מכרו ללקוחות, כאשר ההתקנה הייתה מבוצעת באתר הלקוח, בדרך כלל על ידי צוותי ה-IT שלו. יצרן התוכנה נתן תמיכה מסוימת בעזרה מרחוק, והלקוחות בעצם דאגו לעדכניות ולתחזוקה גם של התשתית וגם של האפליקציה עצמה.

"במודל ה- SaaSנעשה איזשהו מעבר, שבו חברת המוצר בונה סביבה תשתיות להרצה של האפליקציה כשירות. מצד אחד, יצרן התוכנה הרבה יותר קרוב ללקוחות הקצה. הוא מנהל ומכיר את הגירסאות, סייזינג, פונקציונליות, כמות משתמשים ועוד. כל המידע רץ בתשתית שלו, ואפשר להפיק מזה אנליטיקות בעלות ערך עסקי רב. מצד שני, מודל ה-SaaS טומן בחובו גם מחויבות ואחריות של היצרן כלפי הלקוחות לרמת השירות (SLA), לאבטחת מידע, לעדכוני גירסה אוטומטיים, לעמידה ברגולציה ועוד.

החשיבה בעולמות ה- SaaS היא חשיבה שלא סובבת רק  סביב הטכנולוגיה, אלא סביב הטרנספורמציה העסקית שחברה צריכה לעבור כדי להעביר את השירות שלה לשירות SaaS – יחד עם השינוי במודל יש גם שינויים נלווים רבים בתחומי האחריות, ניטור הפלטפורמה, עדכוני גירסה ואבטחת מידע".

מה השלב הראשון במעבר ל-SaaS?

הנדלר: "זה מתחיל בחשיבה עסקית אחרת. SaaS זה קודם כל מודל עסקי. נכון, זה תוכנה וטכנולוגיות, אבל צריך את דפוס החשיבה הנכון כדי לעשות אותו כמו שצריך. יש בו הרבה אלמנטים שמשפיעים גם על הארגון וגם על המוצר. המודל נכון גם בעבור חברות סטארט-אפ, שעבורן הענן הוא בחירה טבעית לחלוטין, שם הם יכולים לבנות את המודל המתאים להם של ריבוי דיירים עם ארכיטקטורת תוכנה. והוא  גם נכון בעבור יצרני תוכנה שצריכים לעשות שינוי פרדיגמה משמעותי.

"החשיבה בעולמות ה-SaaS לא סובבת רק סביב טכנולוגיה, אלא קודם כל סביב הטרנספורמציה העסקית שהחברה צריכה לעבור. יחד עם השינוי במודל, יש גם המון שינויים נלווים בתחומי האחריות, ניטור הפלטפורמה, עדכוני גרסה ואבטחת מידע. אחרי שמפנימים את זה, ואחרי שמבינים היטב מי המשתמשים, רק אז אפשר לתכנן ארכיטקטורת תוכנה ולבחור את התשתיות הנכונות שיתמכו בכל דרישות המערכת".

מהי הדרך הנכונה לבנות פתרון SaaS?

הנדלר: "הדרך לבצע זאת תהיה בהערכה וחשיבה על התצורה המודרנית המתאימה לטווח הארוך. יש לתכנן מראש מהם השלבים הנכונים, גם מבחינת טכנולוגיה וגם מבחינת לו"ז, כדי להגיע אליה. צריך לדעת איך לנצל בצורה אופטימלית את מה שאפשר לקבל מסביבת ענן כמו זו של AWS, כדי להביא ערך מקסימלי לשירות שנותנים. התשתיות של הענן עוזרות מאוד לגשר ולתת את המענה המתאים, כדי גם לעטוף את הארכיטקטורה הנוכחית (מונוליט) וגם לאפשר ולזרז את המודרניזציה הנדרשת לשלבים הבאים. ארכיטקטורה נכונה של הענן תיתן, כבר בשלב ראשון, מענה ללא פשרות של אבטחת מידע, ניהול מרכזי, שרידות וגיבויים".

קמר: "אנחנו ב-Commit עושים סדנה מובנית עם לקוחותינו, בהתבסס על מתודולוגיה ופרקטיקות מוכחות שבהן אנו משתמשים לאורך זמן. אנחנו בעצם עושים מחקר יחד עם הלקוח, מבינים את הביזנס שלו, את הצרכים שלו, את המודל האופרטיבי והעסקי, ולפי זה בונים תוכנית עבודה משולבת, הבנויה מהשלבים ולוחות הזמנים שמתאימים לסוג הלקוח וליעדים העסקיים שהוגדו.

"לא מזמן אירחנו שני לקוחות שלנו שעברו את המסע הזה של מעבר ל-SaaS, והם: Skybox Security – מובילים בתחום האוטומציה של ניהול סיכוני אבטחת מידע ו-Watergen, שמפיקים מי שתייה מהלחות שבאוויר. שניהם העידו, כי המעבר למודל SaaS גרם להם לחשוב על כל הפונקציות בארגון בצורה אחרת, יחד עם ההבנה שמדובר בתהליך שמשפיע על כל החברה, על הפיתוח, האופרציה, וגם התשתיות. חשוב להבין איך תחומי האחריות משתנים ולתכנן מפת דרכים מתאימה.

"לסיכום, SaaS היא לא רק טכנולוגיה, זהו מודל עסקי חדש ושונה. כדי להצליח צריך להבין מה זה אומר – לכל התהליכים בחברה. זה המפתח להצלחה לאורך כל הדרך".

אירועים קרובים