תוכן שיווקי

"הלמידה תיראה אחרת אחרי עידן הקורונה"

אתי רחימי, רכזת תקשוב בבית הספר דרכא המר, מספרת על המעבר ללמידה מקוונת

30/03/2020 14:28
אתי רחימי, רכזת תקשוב בבית הספר דרכא המר בבת ים. צילום: יח"צ

כתב: הילל יוסף.

"אנחנו עובדים מרחוק מזה שנתיים. המשבר הנוכחי פגש את בית הספר, המורים והתלמידים מוכנים להמשך הלמידה מרחוק, ואנחנו מנצלים את היכולות הטכנולוגיות שיש לנו בצורה רחבה, על בסיס כלי מיקרוסופט, ובראשם Teams. אני מאמינה שבסופו של המצב הנוכחי, דרכי הלמידה מרחוק ישתנו", כך אמרה אתי רחימי, רכזת תקשוב בבית הספר דרכא המר בבת ים.

דרכא היא רשת בתי ספר תיכוניים, שהוקמה בתמיכת משרד החינוך ומספר קרנות על מנת לחזק את בתי הספר בפריפריה הגאו-חברתית בישראל. היא נוסדה ב-2010 ובחלוף השנים מוזגה לתוך רשת בתי הספר שהייתה כבר קיימת של דרכא, שמפעילה ומנהלת 40 בתי ספר ומרכזי למידה בפריסה ארצית. חלק ניכר ממשאבי הרשת מושקע בפיתוח תוכניות לחיזוק הצוות הניהולי, במקביל לקידום ערכים פדגוגיים, ערכים חברתיים ואחריות קהילתית.

בבית הספר דרכא המר בבת ים לומדים כ-400 תלמידים ורחימי היא גם הרכזת הפדגוגית של חטיבת הביניים בו. היא אמרה כי "הקשר בין בית הספר למיקרוסופט החל לפני ארבע שנים, כחלק משיתוף פעולה של מיקרוסופט עם אגף החינוך של עיריית בת ים, ובמסגרתו הוטמעו כמה כלים של החברה, ביניהם SharePoint, Sway, One Drive ואאוטלוק. לפני שנה התחלנו להטמיע את Teams, כסביבה לימודית בה ניתן לתקשר עם התלמידים בצורה מקוונת". בית הספר נבחר על ידי מיקרוסופט העולמית להיות בית ספר מדגים של החברה, והיא עצמה קיבלה את ההסמכה Microsoft Innovative Educator Expert. כבעלת הסמכה זו, רחימי השתתפה בכנס חינוך של החברה בפריז, והציגה את ההטמעה והשימוש בכלי מיקרוסופט בקרב המורים והתלמידים בבית הספר הבת ימי.

Office365 ו-Teams זמינים כיום לעבודה מידית ביותר מ-1,000 בתי ספר הפרוסים בכ-35 רשויות ורשתות חינוך. בת ים היא אחת הערים הראשונות והמובילות בהטמעת הכלים במערכת החינוך, כאשר בשבועיים האחרונים של הלמידה מהבית, מתוך 15 אלף תלמידים בעיר, כ-10,000 משתמשים בתדירות יומית במערכת.

רחימי ציינה ש-"לפני שהטמענו את Teams בחנו כלים אחרים, והחלטנו להטמיע כלי זה בשל היתרונות הגלומים בו. כעת, בשל סגירת בתי הספר, הוא מעניק סביבה מיטבית ללמידה מרחוק. אני, כרכזת תקשוב בבית הספר, שולטת בכלי, והיה לי חשוב שהתלמידים והמורים יתעמקו בו, בשל היכולות הרבות שלו. הכלי נותן מענה פדגוגי מיטבי ללמידה. הגיעו הדברים לידי כך שתלמידים פנו אליי ושאלו למה אנחנו לא לומדים רק אתו… הוא מאפשר שיתופיות בתכנים, העברה של מצגות ודפי עבודה תוך כדי השיעור המקוון".

"האתגר: שיתופיות תוך כדי למידה מרחוק"

רחימי הוסיפה כי "האתגר הוא לשמר את השיתופיות תוך כדי למידה מרחוק. אף על פי שהייתה הנחיה להפסיק ללמד מרחוק, לא עשינו זאת והמשכנו בלימוד שכזה. מורים חדשים שהצטרפו למערכת ראו איך הכלי שמר על קשר באופן שלא מכביד על המורים והתלמידים". לדבריה, כיום, כאשר בתי הספר סגורים, "יש כיתות שלמות הפועלות בלמידה מרחוק, והדבר מאוד נפוץ בכיתות התיכון, שם התלמידים נערכים לבחינות הבגרות. גם בכיתות הנמוכות, של חטיבת הביניים, אנו עושים כל מאמץ להרחיב את מעגל הלומדים, בין השאר על ידי למידה בשעות הערב ולא ב-11 בבוקר, בזמן שחלקם ישנים. הלימוד הבלתי פורמלי בשעות אחר הצהריים נותן אותות הצלחה".

"Teams לא מזייף: אין נפילות, אין בעיות תקשורת. הכלי כל הזמן מתעדכן. אנשי התמיכה של מיקרוסופט ישראל ערים לתקלות ולצרכים של המורים והתלמידים", ציינה.

רחימי סיכמה באמרה כי "חשוב שגם לאחר עידן הקורונה, החשיפה לכלים התקשוביים הללו תישמר באחוז גבוה. הלמידה תיראה אחרת אחרי עידן הקורנה. נמשיך לעבוד עם כלי השיתופיות של מיקרוסופט, לאור ההצלחה שלהם בבית הספר".

בשבועות האחרונים מערכת החינוך, שנסגרה באחת, השתנתה ללא הכר ועוברת ללמידה מקוונת. על פי הערכות, Teams לחינוך רשם יותר מ-100 אלף מורים ותלמידים (חלקם הגדול התוודעו בפעם הראשונה לסביבה) שלומדים בסביבת הלימודים והעבודה המתקדמת בעולם. צוות החינוך של מיקרוסופט, אותו מוביל ערן גופר, פוגש (וירטואלית, כמובן) אין ספור אנשי חינוך שעובדים מסביב לשעון כדי להיות שם עבור התלמידים שלהם.

אירועים קרובים