IT ירוק למען איכות הסביבה

חלק ראשון מתוך שניים

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

ככל שכמות המידע הזורמת בעולם עולה, והפתרונות המסופקים ללקוחות הקצה הופכים למתוחכמים יותר – כך גדלים מרכזי המיחשוב ונוספים עוד ועוד מערכות ושרתים. ככל שהכמות גדלה, כך עולה גם צריכת החשמל, פליטת הגזים הרעילים וכמות האנרגיה המושקעת בתפעול, בניהול ובקירור מערכות ה-Data Centers.

דו"ח של חברת המחקר Pike Research שפורסם לאחרונה קובע, כי ההתפשטות המהירה של מיחשוב הענן איפשרה לארגונים להוציא למיקור-חוץ יכולות טכנולוגיית מידע רבות כולל ובמיוחד מרכזי נתונים. דבר זה מוביל לחיסכון בכוח אדם, בכסף ובאנרגיה. על פי חברת המחקר, התועלות בתחום היעילות האנרגטית כתוצאה ממיחשוב ענן הן רבות ומשמעותיות והגידול בשוק זה יהיה בעל השלכות חשובות על צריכת האנרגיה ופליטות גזי החממה. אגב, להערכתה של חברת המחקר גרטנר (Gartner), הוצאות הקשורות לאנרגיה מהוות כ-12% מכלל הוצאות מרכז הנתונים. מדובר בתחום בעל הגידול המהיר ביותר במרכז הנתונים.

ארגונים ירוקים ופעילי איכות סביבה טוענים שמחירה של הקידמה הטכנולוגית הוא יקר ופוגע מאוד בטבע (מזכיר לכם משהו על יערות הגשם בברזיל?). לדבריהם, בארה"ב לבדה מושלכים מדי שנה לאשפה כ-50 מיליון טון של זבל אלקטרוני, בהם כ-30 מיליון מחשבים. באירופה נזרקים מדי שנה כ-100 מיליון טלפונים ניידים. הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב מעריכה שרק כ-15% מהאשפה האלקטרונית ממוחזרת.

בנוסף, לפי נתונים של ארגון Green IT, תעשיית ה-ICT אחראית לכ-3% מכלל פליטת הפחמן בעולם. חברת המחקר מקינזי (Mckinsey) מעריכה, כי טביעת הרגל הפחמנית של תעשיית ה-ICT צפויה לשלש את עצמה עד 2020. כיום נאמדת עלות החשמל על כ-10% מתקציבי ה-IT של הארגונים, אולם לפי גרטנר, היא עשויה לצמוח בתוך מספר שנים ליותר מ-50%. ארגונים גדולים רבים, בהם גוגל (Google), טוענים שחשבון החשמל השנתי שלהם כבר עולה על עלות השרתים עצמם.

אפשר להשלים עם המחיר הגבוה שגובה הקידמה הטכנולוגית, אבל אפשר גם "להרים את הכפפה" ולהשתדל לחסוך בחשמל ולמנוע תחלופה גבוהה של ציוד. צריכים להיות עירניים למצב, איכפתיים ובעלי תודעת איכות סביבה שטובה לכולנו.

בשנים האחרונות גברה המודעות לצריכת אנרגיה ול-IT ירוק. יותר ויותר חברות טכנולוגיה וארגונים גדולים בכלל, הבינו את גודל אחריותם לסביבה ולרווחת הקהילה בה הם פועלים והחלו לגבש אסטרטגיות IT ירוק. גישות אלו מתבססות על מספר עקרונות: איסוף ומחזור רכיבי אלקטרוניקה ממוצרים ישנים שהוחלפו, תכנון מוצרים בעלי תוחלת חיים ארוכה תוך צמצום השימוש בחומרים מזהמים כגון עופרת ופלסטיק, פיתוח מוצרים בעלי צריכת חשמל נמוכה, וירטואליזציה של שרתים באמצעות שרת פיזי אחד וניהול אנרגיה מיטבי. למשל: כיבוי מחשבים וציוד היקפי שלא פעיל X זמן או העברתם ל-"מצב שינה".

עוד דרך למנוע זיהום היא בינוי ירוק של משרדי חברות – ניצול תאורה טבעית, בידוד משופר מרעשים, חום וקור, וכן שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה. הטכנולוגיה הינה דינמית, משתנה ומשתכללת במהירות הבזק. אסור שאסטרטגיות IT ירוק יבלמו פיתוח טכנולוגיות חדשניות, אלא ינתבו אותן למקומות הנכונים מבחינה סביבתית.

פרויקט מוצלח כזה, שמלבד המעבר ל-IT ירוק יותר גם הביא לחיסכון ניכר בהוצאות החשמל, בוצע במרכז הרפואי שיבא – הגדול ביותר מסוגו בארץ. במסגרת מדיניות ההגנה על הסביבה והחיסכון באנרגיה שמנהיגה הנהלת המרכז הרפואי שיבא, הטמיעו בבית החולים את פתרון התוכנה Pro PowerPlug לכיבוי אוטומטי של מחשבי הקצה ברחבי הקמפוס כולו. הפתרון חוסך מעל ל- 40 אלף שקלים מדי חודש בעלויות החשמל, המסתכמים ביותר מחצי מיליון שקלים בשנה.

ברונו לביא, סמנכ"ל הטכנולוגיות במרכז הרפואי שיבאמבדיקה מוקדמת שנערכה במרכז הרפואי נמצא, כי משתמשים רבים מבלים שעות ארוכות במהלך יום העבודה מחוץ למשרד, בדיונים, בפגישות, בטיפולים ועוד. בשעות אלה וכן בשעות הלילה, המחשבים נשארים דלוקים ללא צורך וגורמים לגידול ניכר בחשבון החשמל. על רקע זה בחרו במרכז רפואי שיבא להטמיע פתרון ניהול צריכת חשמל במחשבי הקצה. פתרון PowerPlug מאפשר כיבוי אוטומטי או העברה למצב Standby של כל מחשבי הקצה ברחבי הקמפוס, בהתאם להגדרות שנקבעו מראש ובהתאמה לצרכים של המשתמשים השונים. הפתרון מאפשר הגדרה של מספר תוכניות חיסכון שונות במקביל, עבור קבוצות מחשבים שונות, בהתאמה לפרופיל השימוש של כל קבוצה. בנוסף, מאפשר הפתרון הדלקה או הערה אוטומטית של המחשבים במקרים בהם טכנאים צריכים לעדכן את מחשבי הקצה, או במקרה בו המשתמש רוצה להתחבר למחשב האישי מחוץ למשרד. כמו כן, הפתרון מספק דו"חות המפרטים את מידת החיסכון בצריכת החשמל ובכסף.

לדברי ברונו לביא, סמנכ"ל הטכנולוגיות במרכז הרפואי שיבא, "כאשר ניגשנו לבחון את Pro PowerPlug כאמצעי שליטה בכיבוי ובהדלקה של תחנות הקצה בבית החולים, לא שיערנו כי נצליח להגיע לאחוז חיסכון של כמעט 40% מצריכת החשמל של מחשבים בחודש, המהווים למעלה מ-40 אלף שקלים בחודש. חיסכון נוסף החשוב לנו לא פחות מתבטא בפליטת גזים לאוויר. באמצעות הפתרון מנענו מכ-300 טון CO2 להיפלט לאוויר במחצית הראשונה של 2011 בלבד".

למרות שמרכז רפואי שיבא הוא בית החולים הגדול בישראל, ובו למעלה מ-4,000 תחנות קצה, תהליך ההטמעה היה חלק ופשוט וארך ימים בודדים, ובסיומם צוות ה-IT של בית החולים למד לתפעל את התוכנה בקלות רבה. "חברת PowerPlug ליוותה אותנו לכל אורך התהליך, החל משלב בדיקת פוטנציאל החיסכון ועד לשלב הגדרת תוכניות החיסכון והפקת הדו"חות המבטאים את רמת החיסכון. עליית מחירי החשמל האחרונה רק חיזקה את החלטתנו להשקיע בנושא ואני מאמין כי ככל שנצבור ידע נוסף, נוכל להגדיל את החיסכון באופן משמעותי", הוסיף לביא.

האתגר במרכז רפואי כמו שיבא, הוא גמישות הפתרון ויכולת ההתאמה שלו לצרכים המשתנים של כל יחידה ומחלקה בבית החולים. בבית החולים פועלות מערכות ממוחשבות מגוונות, בחלקן מערכות קריטיות ומצילות חיים, וקיים גם שוני רב בין מחלקה למחלקה. הפתרון הנ"ל הצליח לתת מענה מדויק לצרכים של ארגון מורכב כמו בית חולים וחוסך בעלויות צריכת החשמל של המחשבים, תוך כדי עמידה בסטנדרטים הגבוהים הנדרשים, ומבלי לפגוע בפעילות השוטפת של מערכות ה- IT במרכז הרפואי.

בנוסף לחסכון הישיר בחשמל, השימוש בתוכנה יוצר גם חסכון בעלויות מיזוג האוויר מכיוון שהמחשבים הכבויים אינם פולטים חום במהלך הלילה, מאריך את אורך חיי המחשבים ואף מסייע באבטחת מידע והגנה מפני פריצות למחשבים, שכן מחשב כבוי חשוף הרבה פחות לניסיונות פריצה או כניסה ללא הרשאה.

בחלק הבא נסקור סדרת פרויקטים ירוקים שבוצעו בחברת הביטוח אליהו, שהתייחסה ל-IT ירוק באופן אסטרטגי. בינתים, תחשבו על השאלה שנהגנו לשאול כשהיינו ילדים קטנים: "תנין – הוא יותר ירוק או יותר ארוך"? התשובה – בחלק הבא.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ערן

    חברת מטריקס החלה בהכשרות Green IT ומשיקה קורס למנמ"רים ולאנשי סיסטם. קורס מעולה של 50 שעות.

אירועים קרובים