חברים מצוירים: טרנד חדש משגע את הרשת – כולם הפכו לדמויות אנימה

משתמשי ChatGPT עפו על מודל GPT-4o החדש של OpenAI ונדמה שכולם מעבדים באמצעותו את תצלומיהם בסגנון האופייני לסטודיו ג'יבלי היפני, עד שהמנכ"ל אלטמן צייץ: "תרגעו" ● גם כלי GenAI אחרים כבר למדו זאת

הופך תמונה ריאליסטית לתמונת אנימה. מחולל התמונות של OpenAI.

טרנד חדש ויצירתי במיוחד שוטף את הרשתות החברתיות, והשתולל במיוחד בסוף השבוע האחרון, כאשר משתמשים מכל רחבי העולם החלו להפוך את תמונותיהם האישיות ליצירות אמנות בסגנון האנימה הייחודי של סטודיו ג'יבלי (Studio Ghibli) האגדי מיפן.

מה שהצית את הטרנד הוויראלי הזה היה השקת מחולל התמונות (Image Generation) החדש של OpenAI במודל GPT-4o. כפי שדווח במדיה העולמית, טכנולוגיית יצירת התמונות המתקדמת הזו של מעבדת ה-AI, שהושקה בשבוע שעבר, מאפשרת ליצור תמונות "מדויקות, נאמנות למציאות ובעלות פלט מולטימודאלי מקורי". אחרי שהחלו מתנסים בתכונה, המשתמשים גילו במהרה כי היא מצטיינת גם בשכפול סגנון האנימה המוכר של סטודיו ג'יבלי, זה שעומד מאחורי סרטים אהובים כמו "המסע המופלא", "השכן הקסום טוטורו" ו"הנער והאנפה".

מאז ההשקה, משתמשים רבים שיתפו ברשתות כמו X, אינסטגרם וטיקטוק תמונות שלהם שעברו שינוי דיגיטלי, בהתאם לסגנון המיוחד המזוהה עם ג'יבלי. התופעה התפשטה במהירות, כשרבים מכל העולם, החל מחובבי קולנוע ועד פוליטיקאים, הצטרפו לטרנד והפכו את תמונות הסלפי, הנוף וצילומי חיות המחמד שלהם ליצירות אמנות בהשראת האנימציה מארץ השמש העולה.

ההתלהבות שנרשמה הייתה כה גדולה עד שמנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, הגיב בציוץ הומוריסטי בחשבון ה-X שלו וביקש מהמשתמשים "להירגע" עם יצירת התמונות, כיוון שהדבר מעמיס מאוד על שרתי החברה וצוות הפיתוח זקוק למנוחה. לדברי אלטמן, הוא מעולם לא ראה "ביקוש תנ"כי" כזה למערכת. על אף העומס, אלטמן הרגיע את המשתמשים כי אין בכוונת החברה "לפגוע" ביכולות של המודל, אלא רק ביקש למתן את השימוש, ואז כהדגמה לחיבתו לטרנד, אלטמן אף החליף את תמונת הפרופיל שלו ב-X לאחת בסגנון ג'יבלי.

יצוין כי בנוסף ל-ChatGPT, דווח כי משתמשים יכולים ליצור תמונות בסגנון ג'יבלי גם באמצעות מחוללי תמונות AI אחרים, כמו ג'מיני של גוגל וגרוק של xAI – חברת הבינה המלאכותית של אילון מאסק.

הפך לוויראלי. הטרנד שמאפשר לכל אדם להפוך בקלילות לדמות מצוירת.

הפך לוויראלי. הטרנד שמאפשר לכל אדם להפוך בקלילות לדמות מצוירת. צילום: מאיה לוי

שאלות של אתיקה, מכתב איום מזויף ולאן הולכים הנתונים האישיים

למרות הפופולריות הרבה, הטרנד עורר גם דיון סביב האתיקה של בינה מלאכותית יוצרת, במיוחד בכל הנוגע לשימוש בסגנונות אמנותיים המוגנים בזכויות יוצרים וההשפעה הפוטנציאלית של התופעה על אמנים מסורתיים. סטודיו ג'יבלי, שהוקם על ידי היאאו מיאזאקי, נחשב לפורץ דרך בעולם האנימציה, וסגנונו הייחודי מוכר ואהוב ברחבי העולם. מיאזאקי עצמו הביע בעבר הסתייגות חריפה מאנימציה שנוצרת בידי בינה מלאכותית, ותיאר אותה בפגישה כבר ב-2016 כ"דוחה לחלוטין" ו"עלבון לחיים עצמם", כך דיווח אתר וראייטי.

מעניין לגלות כי ההצלחה הוויראלית משכה גם פייק ויראלי – מכתב אזהרה שהופץ ברשת והתיימר להיות מ-סטודיו ג'יבלי, ובו נטען כי אפליקציות המאפשרות יצירת תמונות בסגנון זה מפרות זכויות יוצרים, התגלה כמזויף. הסטודיו עצמו הגיב לפניית כלי תקשורת יפני וציין במפורש: "לא הוצאנו מכתב אזהרה".

בדיווח של ScreenRant נטען כי המכתב המזויף נראה אותנטי, אך פרטי השולח בו היו כוזבים, כולל הישות המשפטית ששמה צוין בו – Sakura-Hoshino LLP, כתובת אימייל לא תקינה ומספר טלפון מפוברק, עם קידומת מדינה נכונה אך לצידה הקידומת 555, המוכרת מהקולנוע.

זווית נוספת שעולה מהמקורות היא החששות בנוגע לפרטיות המשתמשים. פעילים למען פרטיות דיגיטלית הביעו דאגה לגבי העלאת תמונות אישיות לכלי AI מחוללי אמנות, כמו זה של ChatGPT. לטענתם, ברגע שמשתמשים מעלים את תמונותיהם, הם מאבדים שליטה על השימוש בהן, וקיים חשש כי OpenAI אוספת את התמונות הללו לצורך אימון מודלים של בינה מלאכותית יוצרת, תוך עקיפת מגבלות משפטיות שחלות על איסוף נתונים דומים סתם כך מרחבי האינטרנט.

על פי פעילי זכויות דיגיטליות שצוטטו בתקשורת, בעוד שחברות מדיה חברתית רואות רק את הגרסאות ה"ג'יבליפיקציה" של התמונות, OpenAI שומרת גם את ההעלאות של התמונות המקוריות. החששות כוללים אפשרות לדליפת נתונים במקרה של פרצת אבטחה, שימוש לרעה בפנים המועלות ליצירת תוכן מטעה או משמיץ, וניצול מסחרי של התמונות לצורך פרסומות מותאמות אישית, או מכירתן לצדדים שלישיים. למרות שמדיניות הפרטיות של OpenAI מציינת כי קלט ממשתמשים יכול לשמש אותה לשם אימון מודלים, אלא אם המשתמש יבחר לבטל זאת (בהגדרות), ההשלכות לטווח הארוך של מיליוני התמונות שרבים מאיתנו "תרמו" לחברה ולמתחרותיה רק בסוף השבוע האחרון – עדיין אינן ברורות.

בינתיים נראה כי טרנד ה"ג'יבליפיקציה" כאן כדי להישאר, לפחות לעת עתה, והוא ימשיך מחד להיות חמוד עד מאוד ומאידך לעורר שיח חשוב הן על היצירתיות, האתיקה ונגישותה של אמנות ה-AI לכל, ובמקביל יצית גם עיסוק בסוגיות חשובות של זכויות יוצרים ופרטיות בעידן הדיגיטלי.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סימונה

    איזה טרנד מהמםםםםםם אני מכורה לזה ועושה כזה בלי הפסקה זה כ"כ צבעוני ויפה

אירועים קרובים