הסוף למרוץ: HP תרכוש את 3Par תמורת 2.4 מיליארד דולרים – לאחר שדל פרשה מהמאבק

ההחלטה נפלה לאחר ש-HP שיפרה את הצעת הרכישה שלה, שעמדה בתחילה על 1.6 מיליארד דולרים ● אנליסטים ציינו, כי המחיר הסופי של המכירה משקף הערכת יתר שלה, מעבר לשווייה האמיתי של 3Par ● לעומתם, אמרו אנליסטים אחרים, כי ניצחונה של HP במאבק היה כמעט מובטח, בשל איתנותה הפיננסית ומחזור המכירות השנתי שלה - 115 מיליארד דולרים

HP זכתה, ככל הנראה, בקרב על רכישת חברת האחסון 3Par. זאת, לאחר שדל (Dell) פרשה בסוף השבוע מהמאבק שהתחולל סביב הרכישה בין שתי החברות בשלושת השבועות האחרונים, בעוד ש-HP שיפרה את הצעת הרכש שלה. הענקית תשלם תמורת החבר הנרכשת, שהינה חברת אחסון, 2.4 מיליארד דולרים במזומן.

אנליסטים ציינו, כי המחיר הסופי של המכירה משקף הערכת יתר שלה, מעבר לשווייה האמיתי. על אף שבאפריל האחרון דורגה 3Par במקום הרביעי ברשימת חברות הטכנולוגיה בעלות הצמיחה המהירה ביותר, הם הביעו הסתייגות וציינו שהחברה עדיין אינה רווחית. בשנתה הכספית האחרונה, שהסתיימה לפני כמה חודשים, עמדו הכנסותיה של 3Par על 194.3 מיליון דולרים.

לעומתם, ציינו אנליסטים אחרים, כי "החברה שווה את מחירה. היא מתחרה מול ענקיות כגון EMC ובלא מעט הצלחה". הם הוסיפו, כי ניצחונה של HP במאבק היה כמעט מובטח, בשל איתנותה הפיננסית ומחזור המכירות השנתי שלה – 115 מיליארד דולרים. לעומת זאת, המחזור של דל עמד על פחות ממחצית – 53 מיליארד. יצוין, כי כל אחת משתי החברות הביעה במהלך אוגוסט ארבע הצעות לרכישת 3Par.

החברה הנרכשת נוסדה ב-1999, והמטה שלה ממוקם בעיר פרימונט שבקליפורניה. היא מעסיקה 670 עובדים ומייצרת מערכות שמסייעות לחברות לאחסן ולנהל מידע באופן יעיל יותר. ל-3Par יש טכנולוגיה של Thin Provisioning (הקצאה רזה), המספקת יכולת לנתב ולחלק את קיבולת האחסון למידע הנדרשת בכל רגע נתון, לפי צרכים משתנים. החברה השיקה את מוצריה ב-2002, והונפקה ב-2007. בין לקוחותיה נמנים האתר Ask.com, הרשת החברתית מיי-ספייס (MySpace), ענקית התקשורת וריזון (Verizon) וחברת האשראי קרדיט סוויס (Credit Suisse).

בשל העובדה ש-3Par כבר הסכימה באחד מסיבובי הצעות המכירה הקודמים להירכש על ידי דל, ולאחר מכן ביטלה הסכם רכישה זה והעדיפה הצעת מחיר טובה יותר מצד HP, תפצה 3Par את דל בסכום של 72 מיליון דולרים.

דייב ג'והנסון, אחראי האסטרטגיה התאגידית של דל, אמר בקשר לפרישתה מהמרוץ לרכישת 3Par, כי "נקטנו בגישה זהירה במשך התהליך והחלטנו לסיימו". אנליסטים העריכו, כי HP עשתה לדל "טובה" כשניצחה במאבק, וכי היא (דל) תרכוש בסופו של דבר חברות אחסון אחרות. קאושיק רוי, אנליסט מ-Wedbush Securities, אמר ש-"EMC ונט-אפ (NetApp) יקרות מדי עבור דל, אבל בהחלט יש מועמדות נוספות לרכישה על ידה, דוגמת קומוולט (CommVault Systems), ברוקייד (Brocade) ו-Isilon".

אנליסטים העריכו, כי השתתפותה של HP במאבק לרכישת 3Par כלל לא נובעת מכך שיש לה צורך בעוד חברת אחסון, אלא ברצון לחפות על הפיטורים של מנכ"ל החברה, מארק הארד, על רקע ההאשמות בהטרדות מיניות ודיווחי הוצאות אישיות כוזבים. "נראה כאילו HP מנסה להוכיח משהו", אמר שאו וו, אנליסט ב-Kaufman Brothers. "המהלך שלהם מסתמן כצעד אמוציונאלי לחלוטין".

מי מרוויח מהעסקה?

יצוין, כי מאבקי רכישה הן עניין נדיר למדי במגזר הטכנולוגיות. כך, ביולי 2009 הסתיים מאבק בין EMC ונט-אפ בכך שהראשונה רכשה את דטה דומיין (Data Domain) – ספקית תוכנות למניעת שכפול – תמורת יותר משני מיליארד דולרים. איש הבנקאות פרנק קוואטרון יעץ בעת המאבק בין השתיים לדטה דומיין, והוא גם זה שיעץ ל-3Par בהליך רכישתה. מרוויח נוסף מהמאבק הוא דייויד סקוט, מנכ"ל 3Par, הצפוי לשלשל לכיסו סכום נאה של 96 מיליון דולרים, משום שהוא מחזיק במניות החברה שבראשה עמד.

כזכור, במהלך אוגוסט הודיעה דל על כוונתה לרכוש את חברת האחסון תמורת כ-1.15 מיליארד דולרים במזומן, המשקפים מחיר של 18 דולרים למניה. ימים אחדים לאחר מכן הגישה HP הצעת רכישה נגדית, שעמדה על 1.6 מיליארד דולרים, לפי שווי מניה של 24 דולרים. בתגובה הציעה דל 24.3 דולרים למניה – הצעה שהתקבלה על ידי דירקטוריון 3Par. לאחר מכן, הציעה HP לרכוש את החברה לפי שווי של 27 דולרים למניה, ודל השוותה את הצעתה לזו של HP. הנהלת 3Par הודיעה כי היא מקבלת, שוב, את הצעת דל.

אלא שבשבת שעברה התהפכו היוצרות שוב: 3Par הודיעה, כי קיבלה הצעה חדשה – ועדיפה – מ-HP, בשווי של 30 דולרים למניה, כלומר: שני מיליארד דולרים. מדובר היה בהצעה הגבוהה ב-11% מהצעתה האחרונה של דל. לכן, הודיעה הנהלת החברה שהיא מבטלת את הסכם הרכישה עם דל. לדל הייתה זכות להשוות את ההצעה עד יום ד' האחרון, אולם ביום ה' האחרון היא הודיעה על פרישתה מהמרוץ.

הצעות הרכישה של שתי ענקיות המיחשוב והמאבק ביניהן באים על רקע רצונן לחזק את תחום השירותים ולהרחיב את עסקיהן מעבר לעסקי ייצור המחשבים האישיים, הטומנים בחובם שולי רווח צרים למדי. HP ודל מנסות, כל אחת לחוד, להגיע אל מרכזי המיחשוב הארגוניים בכלל ולמיחשוב הענן בפרט. עם הטכנולוגיה של 3Par, תוכל HP תוכל לנצל בצורה טובה יותר את חומרת האחסון של הלקוחות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים