טסלה נתבעת על ידי קליפורניה: מבצעת 'הפרדה גזעית' במפעל שלה

ענקית המכוניות החשמליות עומדת בפני תביעת זכויות אזרח בקליפורניה, עקב טענות עובדים שחורים על גזענות המשתוללת בחברה ● עובדת לשעבר טענה שהותקפה מילולית ופיזית על ידי עמית לעבודה משום שהיא לסבית ושחורה

מקצצת בכוח האדם ובעלויות. טסלה.

מדינת קליפורניה תבעה את יצרנית הרכב טסלה (Tesla) בגין הפרדה גזעית שהיא מבצעת, לכאורה, במפעל הראשי שלה במדינה. התיק הגיע לבית המשפט לאחר שמאות עובדים התלוננו למשרד התעסוקה ההוגנת של המדינה, ה-DFEH, על מה שהם חוו כפרשיות בעלות אופי גזעני, ובמקביל – על מהלכי נקמה מטעם מחלקת משאבי האנוש של יצרנית הרכבים החשמליים המצליחה.

"לאחר קבלת מאות תלונות מעובדים, מחלקת התעסוקה והשיכון מצאה ראיות לכך שמפעל טסלה בעיר פרמונט הוא מקום עבודה המבצע הפרדה חברתית", כך הודיעה המחלקה הפדרלית ביום ה'.

לדברי קווין קיש, מנהל המחלקה לתעסוקה הוגנת ב-DFEH, עובדים שחורים מהמפעל המסוים של טסלה "כפופים להשמצות גזעיות ואפליה בהקצאת משרות, כמו גם במשמעת שהם נתונים לה, בתשלומים ובקידום לתפקידים גבוהים יותר, מה שיוצר סביבת עבודה עוינת".

אם מאסק היה רוצה – הבעיה הייתה נפתרת

מקרה אחד, שאף הגיע לכותלי בית המשפט בקליפורניה, מעיד, לכאורה, על תופעת הגזענות במפעלי טסלה. מדובר בתלונה של עובדת לשעבר של החברה, שהגישה תביעה נגדה והאשימה אותה בכך שלא עשתה דבר נגד התנהגות מפלה שבוצעה כנגדה על ידי עובד במפעל של טסלה בלאת'רופ, קליפורניה.

לדברי העובדת – בת ה-25, השחורה והלסבית – אחד מעמיתיה במפעל כינה אותה 'כושית' ותקף אותה בכלי עבודה. לפי התיאורים, העובד התוקף התקומם כיוון שהמתלוננת, קיילן בארקר שמה, קודמה לתפקיד הממונה עליו בפס הייצור של הבלמים לרכב. על פי הדיווחים, התוקף אמר ש"טסלה לא הייתה צריכה לקדם בחורה שחורה" ודחק בעמיתים שלא לציית להוראות המפקחת, "כי היא שחורה ולא יודעת מה היא עושה".

"להיות עובד שחור במפעל טסלה בקליפורניה זה להיאלץ לחזור אחורה בזמן ולסבול מהתעללויות כואבות שמזכירות את עידן חוקי ג'ים קרואו", אמרה בארקר על שחוותה. בארקר התייחסה לתקנות הפרדה גזעית שהיו נהוגות בארה"ב, בעיקר בדרומה, בכל המרחב הציבורי, וכביכול העניקו סטטוס נפרד אבל שווה לאמריקנים השחורים, אך הפלו אותם קשות. הכינוי ג'ים קרואו הוא למעשה שם סטריאוטיפי לדמות עבד שחור ועליז, ומתכתב עם הלעג והגזענות הגלויים שהיו נהוגים כלפי שחורים בארה"ב בראשית המאה ה-19.

תמונה מייצגת של ההפרדה בגזענית מתקופת חוקי ג'ים קרואו.

תמונה מייצגת של ההפרדה בגזענית מתקופת חוקי ג'ים קרואו. צילום: ויקימדיה

המקרה של בארקר הוא רק תיק אחד מני רבים שיצרנית המכוניות החשמליות הייתה מעורבת בהם בחודשים האחרונים.

וטסלה לא רק נתבעת אלא גם הפסידה בתביעת זכויות שחורים נגדה, ובגדול.

בשנה שעברה, חויבה טסלה על ידי בית משפט לשלם כמעט 137 מיליון דולר פיצויים לעובד אחר, אוון דיאז, שהתלונן גם הוא על גזענות במקום העבודה, ואמר ששמע בה עלבונות כמו "תחזור לאפריקה".

מעניין לציין כי ברנרד אלכסנדר, עורך הדין של בארקר ודיאז, סבור כי "החברה היא השתקפות של הבעלים שלה, אילון מאסק". לפי דבריו לתקשורת, מאסק הוא "אדם המסוגל ליצור את המכוניות שהוא יוצר, שבאופן אישי מסוגל לצאת לחלל… אם היה רוצה לפתור את בעיית האפליה בחברה, היה מפנה את תשומת ליבו אליה ומצליח לפתור אותה".

יכול היה למגר את התופעה. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

יכול היה למגר את התופעה. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

יצוין כי בשלהיי 2021 תבעו שש עובדות לשעבר של ענקית הרכבים החשמליים את טסלה בטענה כי הוטרדו מינית ללא הרף כשהועסקו באותו מפעל ראשי שלה, בפרמונט שליד סן פרנסיסקו.

גם במקרה זה גרסו המתלוננות כי למאסק יש השפעה על התרבות הארגונית בחברה שייסד ושהוא מנכ"לה, וציוציו הבלתי פוסקים והמאוד מדוברים ונעקבים, רק החמירו את התופעה ואת הלגיטמציה לניצול מיני והחפצה בקרב עובדים.

תגובת טסלה הדגישה כמה החברה תורמת למדינה ולעובדים

טסלה מיהרה להגיב עוד בטרם הגשת התביעה לבית המשפט העליון של מחוז אלאמדה, קליפורניה, ותיארה את התהליך כ"מוטעה".

"ברגע ש-DEFH יגיש את התביעה, טסלה תבקש מבית המשפט לעכב את התיק ולנקוט צעדים כדי להבטיח שהעובדות והראיות יילקחו בחשבון", כתבה החברה בבלוג הרשמי שלה.

לדברי יצרנית הרכב החשמלי, תקיפת חברה כמו טסלה, ש"עשתה כל כך הרבה למען קליפורניה", ושכיום היא "החברה היחידה" המייצרת מכוניות במדינה, "לא צריכה להיות המטרה העיקרית של סוכנות ממשלתית".

"האינטרסים של העובדים והצדק הבסיסי חייבים להיות במקום הראשון", כתבה החברה, והוסיפה כי במפעל בפרמונט "יש עובדים המייצגים את רוב האוכלוסיה וגם מיעוטים (אתניים – ג"פ) והוא מספק ל-30,000 אנשים את המשרות בעלות השכר הגבוה ביותר בעולם תעשיית הרכב".

טסלה אמרה עוד כי היא "מתנגדת בתוקף לכל צורות האפליה וההטרדה", עם "צוות המוקדש במיוחד להגיב ולחקור את כל התלונות בנדון".

ואולם, מאחר ששוב ושוב מוגשות כגד יצרנית כלי הרכב תלונות למערכת המשפט, שעניינן יחס לעובדים המתבטא בגזענות, בסקסיזם, במיזוגניה ובכלל בתרבות ארגונית רעילה ופוגענית, עושה רושם שבתוך טסלה – שמשבשת ממש בזמנים אלו את כל תעשיית הרכב בעולם עם מוצר חדשני במיוחד, ובקרוב אפילו עם מנגנון נהיגה עצמית מלאה (FSD) – הדברים רחוקים מלהיות חדשניים או אפילו נורמטיביים להלך הרוח הציבורי המקובל ב-2021.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים