"המטרה: הנגשה לערים החכמות – כבר משלב התכנון"

ועדת המדע והטכנולוגיה דנה בהשפעה של הטכנולוגיה על בעלי מוגבלויות ● לדברי יובל וגנר, מייסד ונשיא נגישות ישראל, "יש הזדמנות היסטורית חד פעמית לשנות את הפרדיגמה ולוודא שהעתיד יהיה נגיש"

יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל. צילום: ניב קנטור

"כשבאים ליישם ערים חכמות ותחבורה חכמה, צריך לדאוג לנגישות כבר בשלב התכנון", כך אמר אתמול (ג') יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל.

וגנר דיבר בישיבה מיוחדת שערכה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לציון היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. הישיבה עסקה בטכנולוגיות המיועדות לנגישות של ציבור זה ובמהלכה הוצג פרויקט שפיתחו בני נוער מרעננה, שמאפשר להפעיל כיסאות גלגלים רגילים באמצעות מנוע.

לדברי וגנר, "ערים חכמות, מכוניות חכמות, מציאות רבודה ופיתוחים רבים אחרים מתחילים להשפיע על חיי היום יום. צריך ליישם בהם את המודל של הגברת המודעות, חקיקה והטמעה, ולהוסיף להם עוד ממד – לחייב הנגשה. יש הזדמנות היסטורית חד פעמית לשנות את הפרדיגמה. במקום להמשיך ולהנגיש רטרואקטיבית, אנחנו יכולים לוודא שהעתיד יהיה נגיש".

הוא קרא בנוסף למשרדי הממשלה, לשאר הגופים הציבוריים וגם לחברות מסחריות להנגיש את עצמם לאוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות, כולל טכנולוגית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, אמר כי "התאמה טכנולוגית לבעלי מוגבלויות בשלב התכנון מונעת תקלות, חוסכת כסף רב ומביאה להנגשה מוצלחת ולשילוב נכון. לא רק שאנחנו חייבים זאת לבעלי המוגבלויות, אלא שאנחנו חייבים זאת לכולנו. כשנוצרים פערים גדולים בכל תחומי החיים, אנחנו לא רק משאירים את האוכלוסייה הגדולה הזו מאחור אלא גם פוגעים במרחב הציבורי, במסחר ובתחומים רבים נוספים ששימוש נרחב בהם מסייע לכולנו. אסור לנו – לא להדיר, לא להעמיק ולא להרחיב פערים, וההתפתחות הטכנולוגית היא ההזדמנות לעשות זאת בצורה הפשוטה והיעילה ביותר".

טליה אבירם, מומחית לממשקי משתמש, הציעה להקים מרכז שיפתח טכנולוגיות נגישות שכל אחד יוכל להשתמש בהן "וכך, כל התשתית תהיה אחידה ולא כל גוף ציבורי או אחר יצטרך להמציא את הגלגל מחדש". היא הציעה שיבצע זאת אחד מהגופים הבאים: נגישות ישראל, ממשל זמין או איגוד האינטרנט הישראלי.

פרויקט של בני נוער למען אנשים עם מוגבלויות

במהלך הישיבה הציג בן דוד ארביב, תלמיד מתיכון אביב ברעננה, פרויקט מנוע לכיסאות גלגלים שאינם ממונעים. את המנוע פיתחה קבוצה שבה הוא חבר, שמתמודדת בתחרות הרובוטיקה העולמית First, על בסיס הרכיבים המסופקים לכל קבוצה שמשתתפת בתחרות.

"בעקבות מפגש עם אנשים בעלי כסאות גלגלים ממונעים, הבנו שלא כולם יכולים להרשות אותם, גם אם קשה להם להתנהל עם כסאות ידניים", אמר ארביב. הוא ציין כי "אנחנו מדפיסים בתלת ממד את המנוע. כך, מרחב התנועה שיש לכיסא הגלגלים רחב יותר ממה שהאדם עם המוגבלות צריך. המטרה שלנו היא ייעול של המערכת מבחינות מכנית ומערכתית, והרחבת הביצועים".

אורי כהן, המורה והמנחה של קבוצת התלמידים, ציין שהמטרה בפרויקט היא לשדרג את הכיסאות הידניים לממונעים, על מנת שישמשו את בעלי המוגבלויות בבית, במרכזי דיור מוגן, במחלקות טיפוליות בבתי חולים ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים