הקטר שמגשר על השסעים בחברה הישראלית

ההתגייסות של בכירים רבים בתעשייה להשקעה בקרן 12Angels, שמשקיעה בסטארט-אפים חרדיים, היא הוכחה שתעשיית ההיי-טק היא זו שיכולה לחבר בין קצוות החברה

יותר פגיעה כלכלית כתוצאה מהתוכנית המשפטית של הממשלה = פחות חרדים בענף ההיי-טק?

לפני כשנה כינסנו כאן, במערכת אנשים ומחשבים, פאנל שנושאו היה שילוב (או יותר נכון אי שילוב) חרדים בהיי-טק. סביב השולחן ישבו נציגים של חברות IT לצד יזמים ואנשי היי-טק חרדים. הרעיון למפגש המיוחד הזה היה של היזם והמשקיע הסדרתי ד"ר יוסי ורדי, שאמר: הגיע הזמן שהמנמ"רים וחברות ה-IT יכירו את החרדים וישלבו אותם בעבודה. ד"ר ורדי השתתף גם הוא בפאנל ובדרכו המיוחדת האיץ בנציגי חברות ה-IT להגביר את קצב שילוב החרדים אצלם.

היה זה דיון מרתק, טעון ביותר, שבו כל הצדדים הסכימו שאין שום סיבה בעולם שלא לשלב חרדים בתעשיית ההיי-טק, אבל גם הסכימו שהמצב רחוק מלהיות משביע רצון.

מהצד החרדי ישב בפאנל יזם בשם משה פרידמן (מויש), שחווה גם הוא את הקשיים בהשתלבות בחברות היי-טק. במקום לקטר ולחפש אשמים, הוא החליט לעשות מעשה והקים את המיזם הטכנולוגי קמא-טק, שהציב לעצמו מטרה לגרום לשילוב חרדים בהיי-טק. פרידמן הצליח, בעמל רב, להקים קואליציה של 35 חברות טכנולוגיה גדולות, שכל אחת מהן התחייבה לפעול לשילוב נשים וגברים מהקהילה החרדית בתפקידים טכנולוגיים ובתפקידי ניהול. המיזם נחל עד כה הצלחות לא מעטות.

ביום א' בערב עמד פרידמן, יחד חבריו ושותפיו לדרך, על גג אחד המבנים של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט (Microsoft) בהרצליה והכריז בהתרגשות על הקמת קרן הון-סיכון ייחודית12Angels – שמטרתה היא לקחת את מיזם קמא-טק צעד אחד קדימה ולהשקיע בחברות סטארט-אפ מהמגזר החרדי בשלב ה-Seed, שהוא שלב שרוב קרנות הון-הסיכון לא משקיעות בחברות שנמצאות בו.

הרעיון החל לרקום עור וגידים כבר לפני שלוש שנים, והצטרפו אליו יזמים ובכירים כמו חמי פרס, יו"ר קרן פיטנגו, יורם יעקבי, מנכ"ל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, ד"ר ורדי וזיקה אב צוק מסיסקו (Cisco), שהיה מי שהגדיר אותה כ-"אימא של שילוב החרדים והערבים בהיי-טק". המטרה הייתה לגייס סכום כסף ראשוני שיאפשר להתחיל לסרוק ולבדוק יזמויות במגזר החרדי, שיש בהן פוטנציאל למענה על צרכי הארגונים.

פרידמן הקריא באירוע בזה אחר זה רשימה מכובדת של 50 מנכ"לים, יזמים ומשקיעים מכל צמרת תעשיית ההיי-טק והון-הסיכון בישראל. אלה הצליחו לגייס סכום של חמישה מיליון דולר – ההון הראשוני שהקרן יוצאת איתו לדרך, כשכלל הציבור והמשקיעים מוזמן להמשיך ולתרום.

כל מי שהיה במעמד ההשקה לא יכול היה שלא להתפעל מהשילוב והגיוון של האנשים שהתחככו זה בזה. מיקס כמעט בלתי אפשרי, שלא יכול להיות בשום מקום אחר בישראל. מצד אחד יזמים חרדים, גברים ונשים, לבושים במיטב הבגדים המסורתיים. מצד שני עמדו כל אותם אנג'לים, בכירי התעשייה גברים ונשים, שהתיוג חילונים תואם את אופיים והווייתם.

הדרה מתחת לרדאר

היה זה אירוע מכונן, כי הוא צעד במתן מענה לבעיה מאוד מרכזית – הדרת חרדים, שיש להם את כל הנתונים והכישורים להשתלב בתעשייה, רק בגלל חזותם ואופי חייהם. זוהי הדרה שנעשית מתחת לרדאר, כי אף אחד הרי לא יודה בזה. הנהלות של חברות עושות מאמצים כנים לשלב חרדים – חברות כמו מטריקס, טלדור, סיסקו והרבה אחרות מפעילות מיזמים שבהם משולבים חרדים וחרדיות – אבל זו עדיין טיפה בים.

יש לומר למען האיזון כי המצב משתפר משנה לשנה. שילוב חרדים כבר אינו נושא רק להרצאות תיאורטיות אלא מעשים בפועל. זה עולה על סדר היום של חברות, של מועצות מנהלים ובכירים. 50 האנג'לים שתרמו ונרתמו למיזם של הקרן החדשה עושים זאת לא רק כהשקעה כספית. רובם ראו ועשו כבר כמעט הכול והם לא צריכים זאת בשביל קורות החיים שלהם. הם התחברו לזה בגלל הסיבה השנייה שבגללה האירוע הזה היה אירוע מכונן: חיבור בין חרדים להיי-טק החילוני ברובו הוא צעד חשוב בהסרת המחיצות, בצמצום השסעים בחברה הישראלית, דווקא בימים טרופים אלה. דווקא בגלל העובדה שהתדמית של המגזר החרדי רחוקה מלהיות חיובית בציבור הישראלי. מהלך כה רחב של קרן הון-סיכון, שמציינת בקול רם שגם ליזמים החרדים יש מה לומר ולתרום, הוא מהלך חשוב, שיש לו סיכוי טוב לבנות פה תשתית חברתית טובה יותר.

נהוג לומר שתעשיית ההיי-טק היא הקטר של המשק. שלשום, עם ההכרזה על הקמת קרן 12Angels, ניתן לומר שהיא לא רק קטר אלא גם הניצנים הראשונים של הגשר שמחבר בין כל קצוות החברה הישראלית – ואין דבר שאנחנו זקוקים לו יותר מזה כעת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים