המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה: "התקשוב הממשלתי לא צריך להוביל את ישראל דיגיטלית"

השאלה מדוע קיים צורך בשני מטות נפרדים - התקשוב הממשלתי וישראל דיגיטלית - עלתה בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● לדברי המשנה, יוסי קטריבס, "ישראל דיגיטלית הוא לא פרויקט טכנולוגי אלא חברתי"

14/07/2014 16:30
עלינו לבצר את מעמדנו כאומת הסטארט-אפ. אילוסטרציה: אימג'בנק

מדוע צריך מטה תקשוב ממשלתי ומטה ישראל דיגיטלית ומדוע שני המטות הללו לא יכולים להתאחד – אלה השאלות שנדונו בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיים היום (ב'). יוסי קטריבס, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, השיב על כך: "טכנולוגים לא מובילים אסטרטגיה ולכן התקשוב הממשלתי לא צריך להוביל את מטה ישראל דיגיטלית".

הדיון התקיים כחצי שנה לאחר שאושרה הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקים את המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית, שנועד לקדם מתן שירותים דיגיטליים לאזרח על בסיס תשתית הסיבים האופטיים שעתידה לקום, במהירות ובנפחים גדולים. לדברי קטריבס, "מבחינת הממשלה זהו לא פרויקט טכנולוגי. זה מיזם חברתי וזו המהות שלו". הוא ציין כי התקציב של המטה החדש עומד על רבע מיליארד שקלים.

במהלך הדיון נשאל קטריבס על ידי ח"כ אראל מרגלית (העבודה), שהנחה את הישיבה, מה ההבדל בין מטה ישראל דיגיטלית למטה התקשוב הממשלתי. הוא השיב כי "התקשוב הממשלתי הוא גוף שאמור לתת שירותים בתחומי הטפסים והתשלומים באמצעות אתר אינטרנט. לעומתו, מטה ישראל דיגיטלית מוביל מאמץ לאומי שעניינו מומחיות תוכן, לאו דווקא בפן הטכנולוגי". לדבריו, "המיזם הזה ממנף את המנמ"רים במשרדים, שם את נושא הדיגיטציה בסדר היום של המשרדים". הוא ציין כי "מטה ישראל דיגיטלית לא מחליף אף גוף ולא בא בסתירה עם התקשוב הממשלתי" והוסיף: "בעלי התפקידים היחידים במשרדי הממשלה שצוינו בהחלטת הממשלה כמי שחייבים להיות בוועדות היישום אלה המנמ"רים".

הוא נתן כדוגמה את משרד הבריאות ואמר כי "המנמ"ר של המשרד לא צריך להמליץ לשר איך תיראה מערכת הבריאות בעוד חמש שנים. הוא צריך להיות שותף בצוות אבל לא להוביל אותו. לכן, התקשוב הממשלתי לא צריך להוביל את המאמץ הזה".

רז הייפרמן, ממלא מקום מנהל התקשוב הממשלתי, הדגיש כי "אין בין שני הגופים חפיפה אלא השלמה. ביחד עם המנמ"רים של משרדי הממשלה אנחנו מוודאים שכל שרשרת האספקה הדיגיטלית באה לידי ביטוי דרך תשתיות רוחביות. השיתוף הזה בינינו הוא מכפיל כוח".

קטריבס ציין כי הממשלה רואה את העיריות בהקשר זה כשותפות מלאות. למרות זאת, מתח ד"ר עדי קפליוק, יו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, ביקורת על המצב. לדבריו, לפני כשנה הגיש השלטון המקומי מסמך שמתייחס לשיתוף הפעולה הנדרש בינו לבין התקשוב הממשלתי, אך מאז "לא נעשה הרבה והיו אפילו דברים שהלכו אחורה". הוא ציין כי "יש מרחק גדול בין החזון למציאות והפערים הדיגיטליים בין הרשויות מאוד גדולים. יש רשויות חלשות שאין להן את התקציבים למיזמים מסוימים בעוד שלרשויות חזקות יש, וכך גדל הפער הדיגיטלי". ד"ר קפליוק הוסיף כי "אנחנו מצפים שחלק מהתשתיות הדיגיטליות יינתנו לשלטון המקומי. הממשל הזמין נמצא בשלטון המקומי".

בסיכום הדיון ביקש ח"כ מרגלית מהממשלה לקיים חשיבה נוספת בשני נושאים: האחד הוא חלוקת הסמכויות בין שני המטות – התקשוב הממשלתי וישראל דיגיטלית – ובחינת האפשרות לעבור למטה אחד מרכזי. השני הוא מתן תשומת לב לפערים בין הרשויות והאוכלוסיות השונות, תוך שילוב של הרשויות המקומיות בתהליך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים