פודקאסט: קיצור תולדות הגיימינג הישראלי
ראיון עם אייל דץ, יוצר ובמאי סידרת הרשת לחץ התחל של כאן דיגיטל, שמתעדת את עולם הגיימינג בישראל - ממשחק מחשב שרבים מאיתנו גדלו עליו ועד לכוכבי רשת, עם טכנולוגיה שמציבה את ישראל כמובילה עולמית בתחום זה

בפרק הזה של פודקאסט אנשים ומחשבים אירחנו את אייל דץ, שיצר וביים את סידרת הרשת לחץ התחל, שניתן לצפות בה בכאן דיגיטל ובכאן BOX.
הסידרה, בת שישה פרקים, עוסקת בהתפתחות של תעשיית הגיימינג – ממשחק המחשב הפופולרי פיפ"א ועד לכוכבי הרשת והגיימינג, שהפכו לגיבורי תרבות.
לחץ התחל מתעדת פן מעניין של הקשר שנרקם בין הטכנולוגיה לתרבות, באמצעות שימוש בטכנולוגיות כגון מציאות וירטואלית ורבודה. בנוסף, הסידרה מצביעה על כך שישראל נחשבת למובילה עולמית בתעשיית הגיימינג, עם לא פחות מ-250 סטארט-אפים שמפתחים פתרונות וכלים לתחום, 14 אלף עובדים שמועסקים בה בארץ והכנסות של תשעה מיליארד דולר מייצוא.
דץ למד לימודי קולנוע, אבל לפני כן עשה קריירה בעולם העיתונות, וכן בחברות הטלוויזיה קשת ורשת. "כל הזמן רציתי לקדם חלום שהוא, בעצם, לעשות סרטים וסדרות דוקומנטריים", אמר דץ בראיון לפודקאסט. הוא הפיק, בין היתר, סרטים עבור ערוץ יס דוקו, ואחר כך יצר שורה של סדרות עבור כאן דיגיטל. הפעם הוא משמש גם כבמאי הסידרה. במקביל הוא מנהל חברת הפקה שנמצאת בבעלותו.
איך הגעת לרעיון להפיק את הסידרה הזו?
דץ: "בצעירותי שיחקתי במשחקי מחשב, עוד לפני שקראו לזה גיימינג. אבל הרעיון לסידרה נולד בעקבות מפגש עם ד"ר רנן גלוזמן, אחד מיוצרי המשחק המיתולוגי פיפוש (יחד עם אחיו, רועי – י"ק). לאחר שהוא יצר את הסידרה הוא פנה לאקדמיה, וכיום הוא מלמד בשנקר. בין היתר, הוא היה שותף למחקר בנושא גיימינג כתרבות, שעשה יחד עם מי שעומדת בראש החוג למשחקי מחשב בשנקר, ד"ר ורד פנאולי. המחקר מראה את השינוי התדמיתי והתפיסתי שעבר על עולם משחקי המחשב".
מה השתנה ואיפה העולם הזה נמצא כיום?
"כיום זו תעשיה שלימה, יש לה גיבורי תרבות, יש לה היסטוריה ויש לה פופולריות. המחקר אומר: תקשיבו, יש עולם גיימינג גם בישראל, יש לו גיבורי תרבות, יש לו היסטוריה, יש הווה עם רייטינג לא מבוטל – וגם עתיד".
עולם הגיימינג מקושר בדרך כלל לצעירים.
"נכון. זה עולם אחר, עם נוכחות, מקושר יותר להיי-טק, עסקים וכסף. אבל יש לא מעט אנשים שרואים בגיימינג כאומנות. מדובר פה בציור, בפיתוח עלילה כמו סרט".
ספר על תהליך יצירת הסידרה.
"הבסיס הוא תמיד תחקיר. אני אוהב לפגוש אנשים שעושים דברים אחרת, שיש להם איזו אובססיה מסוימת למשהו והם מיישמים את זה. כל פרק בעצם עוסק בדמות או בכמה דמויות שהגיימינג הוא חלק בלתי נפרד מחייהם.
הסידרה מפגישה את הצופים עם סיפוריהם של מגוון גיימרים מקצועיים, שזוכים בפרסים בינלאומיים, מפתחי משחקים, יוטיוברים שהפכו למובילי דעה וכוכבי רשת, שפשוט אוהבים את המשחק לשם משחק".

מתוך הסידרה לחץ התחל. צילום: באדיבות כאן דיגיטל
תן לנו קצת ספויילר על הפרקים.
"הפרק הראשון, שעלה ב-23 בדצמבר, מספר על שני גיימרים, מיטל עטיה (ריינבו קווין) ורונן רובין (רונן GG), שהכירו דרך המשחק הווירטואלי GTA. היא גילמה את דמות השוטרת והוא את הפושע. בינתיים הם הפכו לזוג גם במציאות, יוטיוברים שממלאים אולמות של מעריצים. אבל בהמשך העלילה מסתעפת – היחסים שלהם עולים על שרטון, וזה הפך להיות אחד הסכסוכים המתוקשרים בתולדות היוטיוב. אני מעדיף לא להרחיב על זה, כי הנושא כבר הגיע לעולמות המשפט.
בפרק אחר אני מתחקה אחרי מייק מידבד, שיצר לפני 35 שנה את המשחק אינתיפאדה, שיצא בתקופת האינתיפאדה הראשונה, ועורר סערה ציבורית ופוליטית. בפרק מתגלים דברים מעניינים על מאחורי הקלעים של הסידרה ומה עמד מאחוריה.
פרק נוסף נקרא דרקונים ומבוכים, שבו אותו רנן שיצר את המשחק פיפוש צולל לתוך העולם הווירטואלי של ה-VR Chat, ואני פוגש ישראלים שהעתיקו את רוב חייהם לשם.
יש גם פרק שמספר על גיימרית נלהבת שפועלת להנגשת עולם הגיימינג לנשים ופרקים נוספים, שבין היתר מתעדים את הישגיה של נבחרת ישראל בפיפ"א. יש גם פרק שעוסק בשאלה המטרידה: האם תעשיית הגיימינג הולכת לכיוון של הימורים והתמכרות, בהינתן שרוב ההכנסות מבוססות על משחקי סושיאל קזינו?".

מתוך הסידרה לחץ התחל. צילום: באדיבות כאן דיגיטל
תופעת ההתמכרות מטרידה כיום הורים, במידה רבה.
"כן. יש תופעות כאלה, כולנו מכירים. ילדים תקועים מול ה-iPhone או ה-iPad… יש שרואים בזה התמכרות. אבל הבנתי שיש הרבה מאוד אנשים שזה פשוט הציל להם את החיים – בני נוער, דרך המשחקים, הכירו אנשים, זה פיתח אצלם יצירתיות, עזר להם להתגבר על חרדה מסוימת וזה מופיע בפרק על, פיפ"א".
בתור אחד שלא מכור לתעשייה הזו, מה כל כך מרתק בלראות מישהו שמשחק מול מחשב?
"האמת – גם לי אין תשובה על כך. ישראל היא לא דוגמה, כי אנחנו מדינה קטנה, כולם מכירים את כולם, אבל בעולם זו תעשיה שמגלגלת מיליונים. השחקן גם מדבר איתך, מגיב לשאלות ולמעשה חושף את עצמו, וזה כבר מתחיל להיות מעניין. כמובן שהכוכבים האלה משלבים תוכן שיווקי והפלטפורמות שבהן הם מעלים את המשחקים משלמות להם. זה ביזנס לכל דבר".
מה העתיד של תעשיה זו?
"ה-VR וה-AR הם ללא ספק העתיד. נכון שהיו ניסיונות בעבר של מיקרוסופט, אבל כיום הטכנולוגיה שונה, יש אפשרות לייצר כלים זולים, ויש פרק שלם שעוסק בזה".
לצפייה בפרק הראשון של הסידרה לחצו כאן.
תגובות
(0)