רחפנים מעל ראשינו? אופס, כבר לא

צבא ארצות הברית ירכוש תותחים שמיירטים מזל"טים ורחפנים בשידורי גלי מיקרו ● ארגונים ממשלתיים אחרים מחזיקים ברשותם נצים המאומנים לתקוף את הרחפנים

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

לצבא ארצות הברית יש תוכנית חדשה להפלת רחפנים. בקול קורא שהצבא פרסם בסוף השבוע הוא הודיע על כוונתו לרכוש מעין תותח – מערכת של לוקהיד מרטין (Lockheed Martin) המשדרת בעוצמה גלי מיקרו, שתפעל נגד רחפנים.

כלי הנשק, שיותקן על מטוסים, ישבש את פעילות המזל"טים או הרחפנים, או יפיל אותם באמצעות משלוח ממוקד של קרינה. המערכת החדשה של הצבא דומה בפעולתה למערכת מיקרוגל להגנה עצמית שפותחה על ידי לוקהיד מרטין עבור חיל האוויר האמריקני. זו מכונה SHiELD והיא שולחת קרני לייזר בעוצמה גבוהה ומיועדת להגנה מפני טילים.

 "הרחפן הזה בא אליי, אבל היה שם מגן של אהבה"

פיתוח אמצעי נגד רחפנים מקבל מישנה חשיבות על רקע ניסיון ההתנקשות בניקולס מאדורו, נשיא ונצואלה, לפני ימים אחדים.מאדורו ניצל מניסיון התנקשות באמצעות רחפני נפץ שנערך באמצע נאומו באירוע לציון יום השנה ה-81 למשמר הלאומי של המדינה.

מאדורו ושאר חברי הממשלה שנכחו בטקס הצליחו להימלט ללא פגע. ההתקפה הביאה לפציעתם של שבעה מחיילי המשמר. מאדורו תיאר אובייקט מעופף שהתפוצץ לפניו ואמר ששניות אחדות לאחר מכן הוא חש עוד פיצוץ לימינו. "הרחפן הזה בא אליי, אבל היה שם מגן של אהבה", אמר הנשיא הוונצואלי. התכנון של הפיגוע כלל הטסת שני רחפנים, שבסופו של דבר יורטו על ידי צלפים. כל אחד משני הרחפנים נשא חומרי נפץ במשקל 1 קילוגרם.

במקרה של מאדורו, כוחות הביטחון של ונצואלה פשוט ירו על הרחפנים וגרמו להתפוצצותם ונפילתם לקרקע. עם זאת, קיימים כמה אמצעי לחימה מתוחכמים יותר ובטוחים יותר. רוב המזל"טים והרחפנים יכולים להיות מנוטרלים בעזרת שידורי רדיו משבשים וממוקדים, מה שגורם לכלי לאבד את הקשר שלו עם הטייס או המפעיל. ארגונים ממשלתיים אחרים מחזיקים ברשותם נצים, המאומנים לתקוף את הרחפנים. הטקטיקה השנויה במחלוקת לא אומצה באופן נרחב.

איום שיכול להגיע מכל מקום

על אף שהתסריט של ניסיון התנקשות באמצעות רחפנים נשמע באמת עולה על כל דמיון, בישראל מודעים היטב לשימוש הפוטנציאלי בהם לפעולות תקיפה וטרור, כמו גם לאיסוף של חומר מודיעיני ושיבוש מערכות.

בדיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה, שנערך בינואר האחרון והוקדש לדו"ח מבקר המדינה לגבי ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, אמר חבר הוועדה, ח"כ חיים ילין מיש עתיד, שאין בכלל ספק שמדובר באיום הבא ושכולם צריכים להתעורר ולהבין שלא מדובר בתופעה מסרטי מלחמת הכוכבים. לדבריו, "נדרשת אמירה ברורה בנושא הרחפנים, בדיוק כמו במנהרות. זה אקוטי, כי זה איום שיכול להגיע מכל מקום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים