הבכיר בסייבר שמרוצה מפעולות הממשלה בתחום

רבים בתעשייה מביעים ביקורת על תפקודה של הממשלה והסיוע הלוקה בחסר שלה לתעשיית ההיי-טק ● יניב הראל, מנהל קבוצת פתרונות הסייבר של Dell-EMC, מסביר מדוע הוא חושב אחרת

ד"ר יניב הראל, מנכ"ל קבוצת הסייבר של Dell-EMC. צילום: ניב קנטור

האם הממשלה מסייעת מספיק לתעשיית ההיי-טק הישראלית? אם תשאלו רבים בתעשייה, הם יגידו לכם שלא – שהיא יכולה לעזור יותר, בפרט בחינוך ובהכשרת הדור הבא של אנשי אומת הסטארט-אפ והחדשנות. ד"ר יניב הראל, מנהל קבוצת פתרונות הסייבר של Dell-EMC, חושב אחרת.

"הגישה הפרו-אקטיבית של הממשלה מסייעת לישראל להיות מובילה בתחום הסייבר", אמר ד"ר הראל בראיון לאנשים ומחשבים. "הממשלה הייתה מהראשונות בעולם שזיהו את החשיבות של הנושא גם ברמת ההתארגנות הלאומית, שהיה לי הכבוד להיות חלק ממנה, ופעלה במהירות בנושא. גם הפרשנות של הממשלה כיצד היא לוקחת חלק בכך, מתוך אחריות לאומית, היא בעיניי פרשנות נדירה".

"למומחים ממדינות אחרות שאני מדבר איתם נראה תמוה שממשלה תסייע לסקטור הפרטי, בשל החשש לקחת אחריות במקרה של פגיעה כלשהי בארגון", הוסיף. "בישראל, לעומת זאת, בגלל האופי שלנו, הממשלה יודעת מה הצרכים המעשיים ונוקטת מהלכים שונים בגישה פרו-אקטיבית, שלדעתי היא נכונה מאוד. הפעולות האלה, כמו גם ההשקעה הרבה בסייבר והחינוך לסייבר, מייצרות מומחיות, ואני מקווה שזה ימשיך לעזור לישראל להיות בנקודה מובילה בעולם".

אתגר הסייבר הוא לא מילת באזזז, אלא כאן כדי להישאר

באשר למצב בתחום הסייבר ולאיומים מול יכולות ההגנה עליהם אמר הראל כי "העובדה שהאיומים צומחים יחד עם החיבור שלנו לטכנולוגיות דיגיטליות היא מוסכמת. אבל מעניין לשאול, האם באופן יחסי לאיומים שגוברים, מצבנו כיום יותר או פחות טוב. מצד אחד, המודעות בעולם גוברת, עם חדשנות רבה ופיתוחים חדשים, שבהדרגה נרכשים על ידי החברות הגדולות והופכים להיות פתרונות בשוק. מצד שני, האיומים אכן גוברים, ונוצר מעין מרוץ חימוש בין ה-'טובים' ל-'רעים'".

לדבריו, "יש באזזז סביב הסייבר, אבל יותר בתחום ההשקעות. הסייבר עצמו אינו מילת באזזז – הוא נושא מאתגר, שימשיך אתנו לאורך כל הדרך וימשיך להיות אתגר עוד שנים רבות".

מבאר שבע לעולם כולו

קבוצת פתרונות הסייבר של Dell-EMC, שהוקמה לפני כשלוש שנים, ממוקמת בבאר שבע. מדובר באתר הגדול ביותר בפארק ההיי-טק של העיר ומועסקים בו כ-250 עובדים. אולם, פעילות הקבוצה נפרסת לא רק בארץ, אלא בעוד מקומות בעולם.

"אנחנו עוסקים בפתרונות סייבר יחד עם החברות השונות שתחת דל טכנולוגיות, ומשלבים חלק מהפתרונות של החברות האלה עם פיתוחים של הקבוצה שלנו, וכך יוצרים את הפתרונות שלנו", סיפר הראל. "בנוסף, אנחנו פועלים באופן ישיר מול לקוחות של הקבוצה בארץ ובמקומות נוספים בעולם, וגם עובדים עם היחידות העסקיות השונות ומסייעים להן לפתח מוצרים או יכולות לפי הצורך. הקבוצה שלנו היא קבוצה של פתרונות – מעין הרכבה של מוצרים ושירותים לפתרון כלשהו שהלקוח צריך".

הוא ציין כי "אמנם, המיקוד שלנו הוא בהגנת סייבר, אבל חלק מהדברים שאנחנו עושים קשורים גם לדברים אחרים שעושה Dell-EMC בתחום, כחלק משיתוף הפעולה שלנו עם החברות האחרות בקבוצה, כמו RSA. יש לנו מעורבות בפתרון ההתאוששות ממתקפות סייבר ואנחנו קשורים גם לאבטחת הענן, בדגש על ענן פרטי או היברידי. הקבוצה שלנו עוסקת רבות גם ב-SOCים וב-CERTים".

אחד הדברים שהראל מתגאה בהם הוא זכייתה של הקבוצה לפני כשלוש שנים במכרז ה-CERT הלאומי, כחלק מקואליציה של חברות בהובלת רפאל. מכרז נוסף שבו זכתה החברה, יחד עם TSG, הוא להקמת CERT האנרגיה של ישראל. "כחלק מהזכיות האלה", אמר הראל, "עבדנו במשותף עם מטה הסייבר ורשות הסייבר הלאומיים, וכיום עם מערך הסייבר הלאומי. אנחנו אחת הקבוצות הגדולות במערך הסייבר. בנוסף, אנחנו משתפים פעולה עם לא מעט חברות בארץ ובחו"ל, כמו גם עם סטארט-אפים ישראליים, שאנחנו משלבים את הפתרונות שלהם באלה שלנו".

לדבריו, "אפשר לומר שהקבוצה שלנו מיוחדת, משום שהיא עוסקת הן בפרויקטי פיתוח, חלקם בשיתופי פעולה עם האקדמיה, עם רשות החדשנות וכדומה, והן מחוברת לאספקה של שירותים מול לקוחות ולהסתכלות עסקית על האופן שבו מביאים פתרון מתאים – שגם מספק ערך אבטחתי ללקוח, אבל גם יודע להשתלב בסביבה העסקית או הטכנולוגית שבה הוא פועל".

הראל דיבר גם על שיתוף הפעולה של קבוצת הסייבר שבראשה הוא עומד עם VMware. "הפתרון שאנחנו מפתחים בעולם הענן נשען על הפלטפורמה שלה ומסייע לעשות ענן וירטואלי, שמבוסס על שכבת VMware ברשת מעל לתשתית של Dell-EMC, יותר מאובטח – כחלק מהאוטומציה של התשתית", ציין.

נושא נוסף שעלה בראיון הוא הטרנספורמציה הדיגיטלית בתחום האבטחה. "כשמדברים על זה, מתכוונים לדורות החדשים של עולם האבטחה, שחלקו בא לידי ביטוי במוצרים שדל טכנולוגיות מציעה ללקוחותיה, אבל חלקים אחרים בו הם תפיסות שונות של איך תתנהל האבטחה. כמו, למשל, בעולמות האינטרנט של הדברים והבינה המלאכותית, שבהם לא ניתן לקחת מוצרים קיימים ולהטמיע אותם בסביבה אחרת, אלא צריך לחשוב על פיתוח קונספט חדשני", אמר הראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים