בכיר בביון הבריטי: "רוסיה עושה בלגן בסייבר"

"קיימת חפיפה בין מימד הפשע ובין המדינה, וישנה מערכת מושחתת מאוד, אשר מאפשרת לפשיעה לפרוח", כך אמר רוברט האניגן, לשעבר ראש GCHQ הבריטי

הפישרים לא נחים. אילוסטרציה: weerapat/BigStock

"השלטונות הרוסיים מהווים איום על הדמוקרטיה, רוסיה גורמת מהומה ברשת הסייבר", כך אמר רוברט האניגן, לשעבר ראש GCHQ הבריטי.

האניגן, שעמד עד לפני כמה חודשים בראש מטה התקשורת הממשלתית ‏(Government Communications Headquarters), המקבילה הבריטית ליחידה 8200 ול-NSA הישראלית והאמריקנית, בהתאמה – התראיין ל-BBC.

"אף יחסית לגודלה, רוסיה מסבה כמות לא פרופורציונלית של מהומה במרחב הקיברנטי", אמר בכיר הביון לשעבר בראיון, וקרא לאזרחים "להתנגד בחזרה" לפעילות הממשל הרוסי, ובכך להוסיף עוד מימד לפעילות נגד הנדרשת בתחום. "יש להוסיף צורה כלשהי של תגובה בסייבר שעשויה להיות נחוצה בעתיד".

הוא אף קרא לשקול את האפשרות להטיל סנקציות על הדוב הרוסי, על מנת להדגיש כי פעילותה הנוכחית של רוסיה בתחום היא בלתי קבילה. "כמובן שלא הכל מנוהל על ידי המדינה הרוסית", אמר האניגן.

לדברי הבכיר, "קיימת חפיפה בין מימד הפשע ובין המדינה, וישנה מערכת מושחתת מאוד, אשר מאפשרת לפשיעה לפרוח. אולם, המדינה הרוסית יכולה לעשות הרבה כדי לעצור את זה. היא בהחלט יכולה לרסן את הפעילות שלה ברמת המדינה, בסייבר".

האניגן שיבח את עמנואל מקרון, נשיא צרפת, ואת אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, על שקראו לפעילות נגד רוסיה בתחום. "אני חושב שעצם זה שהתחילו לדבר על זה, זה כבר טוב, ומקרון עצמו אמר בפני ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים, בצורה מדהימה, שהדבר אינו מקובל", אמר.

להתמודד עם איום הסייבר מרוסיה, סין ואיראן

GCHQ, גוף הביון וההאזנה בראשו עמד האניגן, היה הראשון לזהות סימנים כי רוסיה חדרה למחשבי המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, והוא זה שהודיע על כך לרשויות בוושינגטון.

מקרון שרד קמפיין בחירות שבו רשתות התעמולה של הקרמלין ניסו להדביק לו הומוסקסואליות חבויה ושותפות בכירה ברשת השחיתות של "הרוטשילדים". האקרים רוסים אף פרצו למחשבי מפלגתו והדליפו לרשת כמות עצומה של דואר אלקטרוני גנוב.

אנליסטים ציינו כי השימוש המשולב בעובדות בדויות ומתקפות סייבר של מועמדים שנחשבים עוינים לרוסיה, כבר הפך טקטיקה מקובלת במערכות בחירות – מארצות הברית הגדולה ועד למונטנגרו הזעירה.

לפני כמה חודשים, בכנס בפוטסדאם, הזהירו ראשי זרועות הביטחון והמודיעין של גרמניה את רוסיה. האנס־גאורג מאסן, ראש שירות הביטחון, הודיע שמפלגות גרמניות כבר היו מטרה ל-"מבצע ריגול סייבר תוקפני" ש"כוון על ידי רוסיה" ושמטרתו היתה "לצבור מידע שניתן יהיה להשתמש בו לדיסאינפורמציה והשפעה".

לדברי מאסן, ההחלטה אם להשתמש במידע במערכת הבחירות בגרמניה "תתקבל בקרמלין". ברונו קאהל, ראש שירות המודיעין, אמר שגרמניה חייבת להשתמש במשאבים כדי להתמודד עם איום הסייבר מרוסיה, סין ואיראן.

הולגר מונך, העומד בראש המשטרה הפדרלית, הוסיף פרטים על האופן שבו ההאקרים הרוסים פועלים בשיתוף פעולה עם כנופיות פשיעת סייבר. משקיפים ציינו כי האשמה גורפת כל כך של ראשי הביטחון הגרמני, המכוונת להנהגה הרוסית, לא היתה נשמעת ללא אישורה של הקנצלרית מרקל, החוששת מפני הנזק שההדלפות עלולות לגרום למפלגתה בבחירות בספטמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים