דו"ח חיובי: ה-IT – כ-20% מהיצוא הישראלי

נתונים שפרסם בנק לאומי מראים שהענף, התפוקה שלו, מספר העובדים בו וחלקו בייצוא גדלים בהתמדה ● התחזית: המגמה החיובית תימשך בשנה הנוכחית

הייצוא של ההיי-טק הישראלי מרקיע שחקים. אילוסטרציה: BigStock

ענף ה-IT הישראלי ממשיך לעלות, בתפוקה ובמספר העובדים בו, וחלקו בייצוא מהארץ גדל בהתמדה – כך עולה מדו"ח שפרסם בנק לאומי. על פי הנתונים, התפוקה של הענף עומדת על 64 מיליארד שקלים והוא מהווה 19.2% מהייצוא הישראלי. עם זאת, התחרות בענף חריפה מאוד, מה שמוריד את המחירים.

לפי עורכי הסקר, סך המכירות בענף ה-IT צפוי לעלות בשנה הנוכחית ב-4.6%, כשתחומי השירותים והתוכנה יובילו אותו. הסיבה העיקרית לתחזית זו היא ביקושים גבוהים מהמגזרים הפיננסי והממשלתי והתרחבות הפעילות בתחומים הצומחים, כגון מחשוב ענן ו-BI. בדו"ח נכתב עוד כי "אולם, התחרות הגבוהה בין הקבוצות הגדולות צפויה להימשך ולדחוק את מחירי השירותים כלפי מטה. כל זאת, בד בבד עם עלייה בשכר העובדים וביקוש לעובדים הגדול מההיצע".

כמו כן, הקונסולידציה בענף שירותי ה-IT נמשכת. ב-2016, בדומה לשנים קודמות, המשיכו הקבוצות הגדולות לרכוש חברות קטנות ולהתרחב לתחומי פעילות חדשים. זאת, כחלק מענף ראשי שבו 86% מהפדיון מרוכז בידי 6% מהעוסקים.

ההשקעה במו"פ בישראל – השלישית בגודלה בעולם

במקביל לגידול בפעילות ולתחרות החריפה, הדו"חות הכספיים של החברות בענף מצביעים כי אשתקד חלו עלייה בשיעורי הרווחיות התפעולית והנזילות לעומת ירידה ברמת המינוף. גם כאן, מדובר במגמה חיובית. הדו"ח מציין עוד שההשקעה במו"פ בענף היא השלישית בגודלה בעולם, כשרק טייוואן ודרום קוריאה משקיעות יותר.

העלייה בפעילות של הענף מוסברת גם ביכולת של ה-IT למשוך לארץ קבוצות בינלאומיות גדולות כמו אינטל (Intel), יבמ (IBM) וגוגל (Google), שבזכות היכולות הגבוהות של הענף בישראל ויתרונותיו, מקימות כאן שלוחות ומרכזי מו"פ ומשקיעות במגזר ההיי-טק הישראלי. על פי ה-OECD, החברות הבינלאומיות הגדולות אחראיות לכ-51% מסך ההשקעה במו"פ בישראל בענפי ה-ICT.

בהקשר זה, יצוין שהשינויים במדיניות מיסוי החברות המוצעים על ידי ממשלו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עשויים לשנות את התמונה. זאת, בהנחה שהרפורמה המתוכננת במערכת המס תתקבל – רפורמה שבמסגרתה יוכלו חברות ענק אמריקניות, ובראשן תאגידי טכנולוגיה, להשיב לארצות הברית "רווחים כלואים" ממדינות אחרות בשיעור מס נמוך יחסית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים