"אם מדינות לא ישתפו פעולה בסייבר – הן יצטרכו לנחם זו את זו"

"מדינות העולם החופשי חייבות שיהיו להן את יכולות הסייבר, כדי להגן על הדמוקרטיות ולאפשר לאזרחים להמשיך בחיים הרגילים", אמר רא"ל (מיל') בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר המימד החמישי

ראש מפלגת כחול לבן, בני גנץ. צילום ארכיון: המכללה האקדמית ספיר, מתוך ויקיפדיה

“שיתוף פעולה בהגנת סייבר בין מדינות וארגונים, ובין מדינות לבין עצמן, הוא דבר קריטי. נכון שארגונים ומדינות רוצים לשמור על סודיות, וטוב שזה קיים, אבל חשוב מכך לזכור שאם לא נשתף פעולה – נגיע לנחם האחד את השני. אנחנו עומדים בפני רשת של איומים ואתגרים ודרושה רשת של שיתוף פעולה על מנת לנצח את האויבים", כך אמר רא"ל (מיל') בני גנץ, לשעבר הרמטכ"ל וכיום יו"ר המימד החמישי.

גנץ דיבר הבוקר (ד') בכנס "ביטחון המולדת והסייבר", שנערך בגני התערוכה בתל אביב. הוא התחיל את דבריו בציינו את מלחמת יום כיפור ואת ההשפעה של ההפתעה שבה היא נפתחה על החברה הישראלית. "זאת הייתה מלחמה קשה וטראומטית, אבל היא הייתה האחרונה שהתנהלה בשדה הקרב ה-'רגיל' והפשוט יותר. המלחמות בימינו הרבה יותר מתוחכמות ודורשות היערכות בהתאם", אמר.

"טבע המלחמות לא השתנה. גם כיום, חיות נלחמות זו בזו כפי שנלחמו לפני אלפי שנים. הן לא חושבות על ההווה או העתיד, אלא פועלות לפי האינסטינקטים שלהן. בני האדם שדרגו את המלחמה, בהתבסס על היכולות והאינטליגנציה שלהם. לא רק אנחנו עושים את זה, גם האויבים. אפשר לקרוא לזה 'דרוויניזם מקצועי'. גם בסייבר, אם לא תהיה חזק מספיק – לא תשרוד", הוסיף גנץ.

"לצד העובדה שהמלחמה נשארה מוטמעת בטבע, כולל באדם, הדרך שבה האדם מנהל אותה השתנתה לחלוטין. אי היציבות שאנחנו רואים בעולם בכלל ובאזור שלנו בפרט יוצרת טרנד חדש לגמרי. ה-11 בספטמבר מלמד אותנו שלטרוריסטים אין גבולות, אין ערכי אנוש, אין אחריות והם עושים את כל מה שהם יכולים על מנת לערער את הסדר הקיים, כולל במרחב המקוון", אמר.

לדבריו, "לישראל יש גופי ביטחון טובים מאוד, בעולם הפיזי ובעולם הסייבר כאחד, אבל יש הרבה אתגרים בחוץ, שקשה מאוד להילחם אתם. קיימת התפוצצות מידע כך שאי אפשר להגיע לכולו, קשה מאוד לנהל את כל המידע הזה, ודאי בכל הקשור לביטחון אבל גם בתחום המסחרי".

גנץ ציין שכרמטכ"ל, הוא חיזק את פעילות צה"ל בעולם הסייבר וכיום הוא פועל בתחום כאזרח. "יש לכולנו גבולות של תקציב וכוח אדם ולא נוכל להגדיל לנצח את הארגונים שלנו", אמר. "המסקנה היא שאנחנו חייבים להגדיל את היעילות הארגונית שלנו – בין אם זה לצרכי מודיעין או מסחר. כל ארגון גדול או מדינה חייבים להיות בעלי מערכות טכנולוגיות מתאימות, לטפל ב-Big Data ולנתח את הנתונים".

"ייתכן שהסייבר היה מאפשר לאירופים לסכל את הפיגועים"

הוא אמר ש-"בכל אירוע טרור שהיה באחרונה באירופה היה מעורב מידע שלא הגיעו אליו, אפילו אם מדובר ב-SMS פשוט. היה קצה חוט. אם הרשויות במדינות הללו היו יותר יעילות, ייתכן שהן היו יכולות לסכל את הפיגועים האלה. מדינות העולם החופשי חייבות שיהיו לכן את יכולות ההגנה והמתקפה הקיברנטיות, כדי להגן על הדמוקרטיות שלנו. אם אנחנו רוצים להמשיך בחיים הרגילים, אנחנו חייבים שיהיו לנו מערכות וחוקים נגד סייבר".

"בכל יום יוצאות מיליוני נוזקות חדשות וגדודים של האקרים מנסים – ולפעמים גם מצליחים – לפרוץ, בין אם זה לארגונים מסחריים או מדינתיים. עלינו לא להסתפק בהגנה אלא גם להתקיף – כולל בסייבר", סיכם גנץ.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים