היזם שרוצה "לעצור את הידרדרות האינטרנט"

לישי גרין יש משימה - לבנות אלטרנטיבה אמיתית לפייסבוק ולהפסיק את ההגמוניה שלה ברשת - והוא לא מתכוון לעצור עד שזה יתממש ● נראה דבר גדול מדי? אשליה שתתנפץ לו בפרצוף? חכו עד שתקראו מה יש לו לומר

ישי גרין, מייסד ספוטים. צילום: פלי הנמר

שאלה שעולה לא פעם בתעשייה, וגם באמצעי התקשורת, היא: האם אפשר לערער את המעמד של פייסבוק (Facebook)? הרי לא ייתכן שחברה אחת, מקסימום שתיים (גם גוגל), תשלוט ללא מצרים באינטרנט, על כל המשתמע מכך – פרסום, טראפיק וכסף, כסף ושוב כסף.

כדי להיווכח בכך, די להביט במספר המשתמשים הבלתי נתפס של המדינה הכי גדולה בעולם – 1.7 מיליארד – ובנתונים הכספיים שלה, שרבעון אחר רבעון הולכים ונוסקים. והיא לא עוצרת – מיזם Internet.org כובש עוד ועוד אזורים בעולם, הפופולריות של Facebook Live בשמיים ויש לה עוד דברים רבים בקנה, שרק על מיעוטם (מציאות וירטואלית, למשל) יש לנו בכלל מושג.

בדרך לפסגה שהיא נמצאת בה עכשיו, פייסבוק הפילה כמה מתחרות, רשתות חברתיות שהיו חזקות בעידן הטרום לייקים, עוד לפני שקראו לזה בכלל רשתות חברתיות. מישהו זוכר את MySpace? זאת גם אולי הסיבה שחברות שבעבר ניסו לתת פייט לפייסבוק כבר לא עושות את זה ואפילו לא מתכוונות – ראו את המצב המדשדש של טוויטר (Twitter) ואת גוגל פלוס (+Google), שאמנם עוד קיימת אבל מי בכלל נמצא שם. הסוג השלישי הוא מתחרות פוטנציאליות של פייסבוק שאותן היא קנתה – ווטסאפ (WhatsApp) ואינסטגרם (Instagram). בחזיתות האלה היא הרגה את המתחרות לפני שיהוו איום ממשי עליה.

המסקנה היא שמי שיוצא ראש בראש נגד האתר של מארק צוקרברג, או מנסה להתחרות בו גם אם הוא לא מצהיר על כך בפומבי – נופל. האמנם?

תכירו את ישי גרין. בעצם, אולי אתם כבר מכירים אותו – לפני כמה שנים הוא השתתף בריאליטי מחוברים של HOT 3, שבו הוא תיעד את החיים שלו. גרין הוא מאלה שאפשר לכנות "יזמים בנשמה". בימי מחוברים הוא עוד היה בסולוטו (Soluto), הסטארט-אפ שהיה בין מקימיו (ושאחד המנכ"לים שלו היה נפתלי בנט), שאותו עזב קצת אחרי ההשתתפות בתוכנית הטלוויזיה. בהמשך הוא נמכר תמורת 120 מיליון דולר. לפני כן הוא היה בין מקימי אוניגמה, שנוסדה ב-2004 ופיתחה תוכנה למניעת זליגת מידע מארגונים. שם הוא עשה את האקזיט הראשון שלו: אוניגמה נמכרה אחרי שנתיים בשוק תמורת 20 מיליון דולר לחברה "אלמונית" בשם מק'אפי (McAfee).

"לחבר את הרשת הלא חברתית"

לפני ארבע שנים הוא הקים את ספוטים (Spot.im). מדובר בחברה שלדבריו רוצה "לחבר את הרשת הלא חברתית, את החלקים הלא חברתיים של הרשת. לקחת את כל מה שמחוץ לפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, ולמשוך מפרסמים שלא עומדים מול העוצמה של החברות האלה". כלומר: לא תחרות ראש בראש עם הרשתות החברתיות, אבל גרין ושותפיו לספוטים בהחלט מציבים להן אלטרנטיבה משמעותית.

ספוטים מסייעת לאתרים להחזיר את הגולשים אליהם, שחלקם צורכים את התוכן שלהם בפייסבוק ובגלל זה לא נכנסים לאתרי התוכן. איך היא עושה זאת? היא מציעה להם להטמיע את הרכיב שלה, שמאפשר להעלות את המעורבות (אנגייג'מנט) של הגולשים באתר. לא רק להגיב – את זה ניתן לעשות גם בלעדיה – אלא גם לשוחח ביניהם, להחליף רעיונות ועוד דברים שיכולים להגביר את תחושת השייכות שלהם לאתר וההזדהות שלהם אתו. וזה מה שיחזיר אותם אליו.

"פייסבוק מהווה סכנה לאתרים", לדברי גרין. "היא הורידה את הפרסום באינטרנט ב-30%. היא השתלטה על פרסום המותגים ברשת ורבים מאוד מתקציבי הפרסום עוברים אליה. למוציאים לאור נשארים פירורים, שהולכים וקטנים. הניסיון שלנו הוא להפוך את הקערה על פיה, לנסות לעצור את הידרדרות האינטרנט. אנחנו עושים את זה על ידי מערכת שהופכת את האתר לקהילתי. היא מאפשרת ליצור שיח קהילתי, להגביר את המעורבות של האנשים ולהביא את האתר להיות דף הנחיתה שלהם".

לבלום את הצניחה של האפינגטון פוסט

גרין לא מדבר באוויר, אלא מביא איתו קבלות. עובדה שיש לספוטים כיום 5,000 לקוחות ואתרים בולטים בארץ, וגם בעולם, בחרו להטמיע את המוצר שלה. ניתן למנות בין הלקוחות הישראליים של החברה את וואלה!סלבס, כלכליסט, גלובס, מעריב, NRG וג'רוזלם פוסט. כבר כיום חולשת ספוטים על מיליארד עמודים נצפים מדי חודש, והיד עוד נטויה.

שני אתרים גדולים הצטרפו לרשימת הלקוחות של ספוטים לא מזמן. אחד מהם הוא RT (ר"ת Russia Today), תאגיד התקשורת הרוסי העולמי הגדול, שחציו בבעלות הקרמלין. גרין לא מוכן לחשוף מספרים, אבל טוען שמאז שהמוצר של ספוטים הוטמע באתר, מספר הגולשים והמעורבות שלהם בו גדלו עד מאוד. "נכנסנו ל-RT לפני חודשיים וכבר אנחנו רואים שינוי בכל הפרמטרים: כמה זמן המשתמשים נמצאים באתר, כמות הדפים הנצפים באתר וכמות העמודים שאנשים קוראים בכל פעם שהם נכנסים אליו".

עכשיו מתכוונים אנשי החברה הישראלית להציל ענק בינלאומי אחר – האפינגטון פוסט (Huffington Post), שהרייטינג שלו, איך לומר בעדינות, צונח. "לפני שנתיים היו להם חצי מיליארד עמודים נצפים בחודש, לפני שנה 250 מיליון, לפני שלושה חודשים 100 מיליון ועכשיו הם עומדים על 60 מיליון", לדברי גרין. בינתיים נכנס המוצר של ספוטים להאפינגטון פוסט הודו וקנדה, אבל בעתיד ניתן יהיה למצוא אותו גם ב-Huffingtonpost.com.

גרין לא מתכוון לעצור עד שתיווצר אלטרנטיבה אמיתית לרשתות החברתיות ולא תהיה הגמוניה לפייסבוק, בטח שלא כמו היום. "המטרה שלנו היא להביא למעורבות אמיתית ורבה של הקוראים", לדבריו. "אנחנו רק בהתחלה ומתכננים עוד הרבה מאוד פיצ'רים שמאפשרים קהילתיות – שיחות אחד על אחד ושיחות קבוצתיות, גם לפי נושאים ולא רק סביב תוכן של כתבה ספציפית. השמיים הם הגבול".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שרון גרינברג

    צודקים בכל מילה. יש לי רעיון שהוא ממש סטארט אפ. כתבתי פורמט לתכנית מציאות ברמה פי מיליון מהאח הגדול. אפילו את חברת ההפקה יש לי, אם תרצו. אשמח מאד לשלוח לכם את הפורמט. איני מוצאת את האי מייל של נדב שובל וישי גרין. כיתבו לי בבקשה לאן לשלוח את הפורמט.

  2. יובי

    להפגיש חבורה של זרים שהדבר היחיד שמקשר בינהם זה התוכן שהם צורכים ברגע ספציפי זאת לא באמת אלטרנטיבה לפייסבוק. אנשים נכנסים לפייסבוק בגלל שהחברים שלהם שם. כך זה היה מבפלטפורמה וכל המסביב מבוסס על נוכחות המשתמשים בפלטפורמה. הפתרון שלכם מעניין ובהחלט בעל פוטנציאל אבל ממש לא בנישה של פייסבוק

  3. Moti

    הכתבה הזו היא פרסום מבוסס תוכן. ואת התוכן הזה אתם מפרסמים בפייסבוק ומשתתפים בעצם במונופול הזה. חוץ מזה הכל נכון, וחשוב לשבור את המונופולים. בעדיפות על המונופולים במדינתנו.

אירועים קרובים