חוקרים חשפו במזיד פרטי פרופילים של 70 אלף משתמשי OkCupid

צוות החוקרים העסיק תוכנה אוטומטית שתפקידה היה "לגרד נתונים" מהפרופילים של כמה עשרות אלפי אנשים ● לאחר שכריית הנתונים הושלמה, העלו השלושה לרשת את תוצאות ה-"מחקר" שלהם לרשת

בויכוח על מהימנות הניסוי חשוב לזכור את נושא הפרטיות. OKcupid

קבוצת חוקרים דנים אספה וחשפה נתונים של 70,000 פרופילי OkCupid, מילאה בהם גיליונות נתונים, ופרסמה אותם באינטרנט כך שכל העולם יוכל לראות את תוכנם (ואולי למצוא סופסוף שידוך). למרות שבתאוריה אתר ההיכרויות הוא ציבורי, מומחים טוענים כי הנוהג של איסוף מידע אישי על הבסיס המוני ללא ההסכמה של כל אדם ואדם מבעלי הנתונים הוא הפרה יסודית של זכות האדם לפרטיות, שלא לדבר על הפרה מביכה למדי של האתיקה המקצועית של תחום מדעי החברה.

צוות של המדענים המונה את אמיל קירקגארד, יוליוס בג'ארקיר ואוליבר נורדביורג העסיק תוכנה אוטומטית שתפקידה היה "לגרד נתונים" מהפרופילים של כמה עשרות אלפי אנשים. לאחר שכריית הנתונים הושלמה, העלו השלושה לרשת את תוצאות ה-"מחקר" שלהם ל-OSF (ר"ת Open Science Framework), המתפקד כלוח למאגר ולדיון למדענים שרוצים לחלוק מידע רלוונטי עם הקהילה. למרות שהפרסום הפיץ ברבים פרטים של קהילת אתר השידוכים וההיכרויות, לנחשפים נשארה בכל זאת אנונימיות מסוימת, וזאת מכיוון שהשמות במאגר לא היו שמותיהם האמיתיים של משתמשי OkCupid אלא כינוייהם. עם זאת, שם המשתמש ומיקומו הוצגו במלואם ברשימה, כמו גם תשובות המשתמשים למספר העצום של שאלות הזמינות בתוך האפליקציה.

אחדים מהמשתמשים כנראה לא יתרגשו אם העולם ידע את דעתם על נושאים פוליטיים או את פרטי התנהגויותיהם המיניות השונות, ולפעמים המשונות, אבל יש להניח כי מרביתם לא תכננו בדיוק את התסריט הזה כשנרשמו לאפליקציית ההיכרויות. קירקגארד התייחס לדברים בציוצים חוזרים ונשנים אודות הרשימה, והדגיש כי הנתונים היו זמינים לציבור. עם זאת, "גירוד הנתונים" באופן שבו בוצע מפר את תנאי השימוש של אתר ההיכרויות, ויתכן אף שיאפשר פעולות משפטיות כנגד שלושת החוקרים. "זוהי הפרה ברורה של תנאי השירות שלנו – ושל ה-Computer Fraud and Abuse Act (החוק כנגד תרמית וניצול במחשבים) – ואנחנו בוחנים את האפשרויות המשפטיות", אמר דובר OkCupid לאתר Vox.

איגוד הפסיכולוגים האמריקאי (American Psychological Association) קבע אף הוא כי בכדי שנתונים יהיו זמינים בצורה מדעית, המשתמשים חייבים להסכים להשתתף במחקר הספציפי. אוניברסיטת ארהוס שבדנמרק, שקירקגארד נמנה בין תלמידיה, הקפיד לגנות במוצהר את הפעולה וציינה כי הנתונים לא היו חלק מהמחקר של האוניברסיטה. בינתיים מדווח Vox כי הנתונים הורדו כבר 500 פעמים, ושישנם כבר דיווחים שניתוחים המבוססים על הדטה המסוים החלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים