הרגולטור בהודו דוחה זמנית את האינטרנט החינמי שפייסבוק מציעה לתת היבשת

שירות Free Basics חווה שבוע קשה ● קמפיין מייל שהשיקה פייסבוק זכה לביקורת על היותו מגושם ומטעה, וריליינס - אחת משותפותיה של הענקית - הסכימה לעצור זמנית את השירות ברשת שלה בהודו, לאחר שהרגולטור ביקש ממנה

פייסבוק. צילום: BigStock

כשמארק צוקרברג ועמיתיו בענקית הרשתות החברתיות פייסבוק (Facebook) הגו את פרויקט Internet.org השאפתני שלהם, הם כנראה קיוו שהעולם השלישי יריע ויקבל את השירות הפילנתרופי בזרועות פרושות לרווחה. אלא שהדברים מתפתחים בדרך שונה כרגע, לפחות בכל האמור בתת היבשת העצומה הודו.

הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט הוא ללא ספק חברתי וראוי במיוחד – לספק גישה בחינם לאינטרנט לאזרחיהן של מדינות מתפתחות. אלא שמבקרים רבים של הפרויקט החלו להשמיע טענות כנגד החברה ממנלו פארק, שלמרות הכוונות הטובות לכאורה שלה היא מאפשרת לגולשים גישה בחינם רק לשירותים מסוימים בטווח מצומצם, עם עדיפות ברורה לשותפותיה לעסקים. בעשותה כן, מאשימים המבקרים, מפרה פייסבוק את הכללים של ניטרליות הרשת, אשר אוסרים על הפלייה בין שירותי התוכן והאתרים השונים.

ה-Times of India היה הראשון לדווח את החדשות, שריליינס (Reliance Communications) אישרה. "כפי שהורה לנו ה-TRAI (הרשות לרגולציית הטלקום הפועלת בהודו, ג"פ), השקתו המסחרית של פרויקט Free Basics הוקפאה לעת עתה, עד שהרשות תשקול ותבחן את כל הפרטים ותספק אישור ספציפי להמשך הדרך", כתב נציג חברת התקשורת ההודית בהודעת דואר אלקטרוני.

פוטנציאל להפוך לשוק השני בגודלו

מידע על פרויקט Free Basics עדיין זמין באתר של ריליינס, שהיא מפעילת הטלקום הרביעית בגודלה בהודו עם רקורד של כ-110 מיליון משתמשים נכון לחודש יוני, ושהפכה את הפרויקט לזמין לכל המנויים שלה בחודש שעבר. לפי הדברים שמתפרסמים באתר, השירות החינמי של הפרויקט המדובר יכלול גישה לפייסבוק ולאפליקציית המסנג'ר של הרשת החברתית, כמובן, וכן יאפשר למשתמשים גלישה לאתרים כמו ויקיפדיה, BBC News, למנוע החיפוש Bing, ל-Dictionary.com ולמספר אתרי חדשות מקומיים.

הודו היא רק אחד מתוך 36 מדינות שבהן הושק פרויקט האינטרנט החינמי, שביניהן נכללות גם מדינות שונות ביבשת אפריקה, בדרום ובדרום-מזרח אסיה ובאמריקה הלטינית. מבין המדינות, הודו, על 130 מיליון תושביה, סומנה כנראה על ידי פייסבוק כפוטנציאל להפוך לשוק השני בגודלו, אחרי ארצות הברית, למוצרי הטלקום שלה.

מדובר בעניין גדול עם השלכות רבות, כי ה-TRAI אמור לקיים בחודש הבא דיון על ההיבטים הרחבים יותר הקשורים לניטרליות הרשת, וזאת לפני מתן החלטתו הסופית בסוגיה. החלטה שעלולה לאלץ את פרויקט Free Basics לעבור שינויים גדולים על מנת להמשיך ולפעול בהודו.

דובר פייסבוק אמר בתגובה: "אנו מחויבים לפרויקט Free Basics וכן לעבודה מול ריליינס והרשויות הרלוונטיות בכדי לעזור לאנשים בהודו להתחבר לרשת". כחיזוק לדברים אלו, פייסבוק מאותתת שהיא בהחלט לא מוותרת על הפרויקט בהודו ומנסה להגדיל את ההתלהבות ממנו ומהאפשרות לאספקת אינטרנט בחינם לתושבי חצי היבשת, וזאת בטרם הדיון ב-TRAI. החברה החלה לנקוט בצעד חריג ולרכוש שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה ובעיתונות שבאמצעותם היא מנהלת קמפיין לטובת התכנית, מה שיכול להוות הוכחה בפני עצמה לכך שהנתינה לכאורה של צוקרברג אולי אינה כה פילנתרופית אחרי הכל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים