ההיסטוריה של המיקרו אלקטרוניקה בישראל

ד"ר יעל נמירובסקי, אחת מראשוני התעשיה בארץ, סיפרה בכנס שנערך בשבוע שעבר על איך הכל התחיל

קיצור תולדות האלקטרו אופטיקה בישראל. ד"ר יעל נמירובסקי

"תעשיית המיקרו אלקטרוניקה הוקמה כדי לספק לישראל יתרון מודיעני וצבאי בעקבות טראומת מלחמת יום כיפור", הסבירה ד"ר יעל נמירובסקי, מהפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה בטכניון – אשר היתה מראשוני מחלקת המיקרו אלקטרוניקה ברפאל, במסגרת כנס שנערך בשבוע שעבר על ידי האיגוד הבין-לאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE. הכנס עסק בנושא ההיסטוריה של ההיי-טק הישראלי ונערך על ידי הסניף הישראלי של הארגון, המונה 1,300 חברים, בשיתוף ICOHTEC – האיגוד לחקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה ומשמעויותיה, ובסיוע אוניברסיטת תל אביב.

נמירובסקי הקדישה את הרצאתה להסטוריה של תעשיית המיקרואלקטרוניקה הישראלית: "התעשייה בישראל הוקמה בראשית שנות השבעים, ובתחילתה היתה מרוכזת בתעשיות הביטחוניות ובעיקר ברפאל. האבולוציה המהירה הונעה בשל הצורך להגביר את האמיניות ולהקטין את המערכות במטוסים וטילים וגם הצורך הנואש בחיישנים מתקדמים. בעקבות מלחמת יום הכיפורים התברר הצורך בהתמחות בתחום חיישני האינפרה אדום, שעל מכירתם הוטל אמברגו על ידי ארה"ב. זה גרם להקמת פרויקט חירום משותף לטכניון ולרפאל, שהניב מערך של חיישנים (Focal Plane Arrays) המשובצים על שבב ייעודי המסוגל לחוש פוטונים (אלקטרו אופטיקה) ושבב CMOS הכולל מעבד אותות (מיקרו אלקטרוניקה)".

נמירובסקי המשיכה וסיפרה על האנשיםהמוכשרים שכבר הצליחו בעמק הסיליקון ובאקדמיה האמריקנית ושבו לישראל כדי להקים את תשתית התעשיה: "בשנת 1971 הקים דן סיני את הפעילות בתחום המיקרואלקטרוניקה ברפאל (הוא גם זה שגייס את נמירובסקי, א.ב.) ומאוחר יותר (ב-1980) את חברת SCD – Semi Conductor Devices, דב פרוהמן הקים בשנת 1974 את מרכז הפיתוח של אינטל (Intel), ומאוחר יותר ב-1981 את המפעל הראשון שלה. בשנת 1984 הקים ד"ר גיורא ירון את המפעל של נשיונל סמיקונדקטור במגדל העמק שבשנת 1993 הפך לטאואר".

עוד ציינה נמירובסקי יזמים כגון ברוך גליק מ-SCD – וחברה בשם סנסו-אופטיק שפיתחה מערכות הדמיה לאינפרה אדום בשנות השבעים: "השילוב של צורך לאומי חיוני והשאפתנות האנשים של אנשים מוכשרים שגילו חזון ומוטיבציה היו המפתח להצלחה. גם מקבלי ההחלטות בממשלה, במשרדי הביטחון, הכלכלה והחינוך וגם תורמים יהודים גדולים שסייעו לאוניברסיטאות הביאו את המימון שאיפשר את ההתפתחות של תחום המיקרו אלקטרוניקה בישראל – הן בתעשיה והן באקדמיה, וגם היום התעשיה הזו מתפתחת וצומחת במהירות, והפעם זה בזכותם של סטודנטים לשעבר של החלוצים הענקים הללו". סיכמה נמירובסקי, שהכינה את המצגת ביחד עם דן סיני.

 

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלמוני ישראלי

    ד״ר יעל. פרופ׳ יצחק קדרון אבי המיקרו-אלקטרוניקה בארץ, חבל שלא בכתבה.

  2. אלמוני

    ד״ר יעל. פרופ׳ יצחק קדרון אבי המיקרו-אלקטרוניקה בארץ, חבל שלא בכתבה.

אירועים קרובים