72 שנים למהפכה הניידת, ששינתה את העולם

האכזבה ממכשיר הסלולר הראשון של אמזון, המדידה הראשונה של היקף כדור הארץ, שהחזיקה מאות שנים, ושיחת הטלפון הסלולרית הראשונה ● השבוע בהיסטוריה של עולם הטכנולוגיה

שמרו על הסביבה - יש לנו רק כדור ארץ אחד. צילום: BigStock

240 לפני הספירה

ב-19 ביוני בשנת 240 לפני הספירה, כך אומרים ספרי ההיסטוריה, הצליח האסטרונום-גיאוגרף-מתמטיקאי-ספרן ארטוסתנס למדוד את היקף כדור הארץ לראשונה.

חישוביו היו מבוססים על אורכי צל במיקומים שונים ועל גיאומטריה בשילוב עם דיווחי הנוסעים בשיירות המסחר. החישובים שלו קבעו שהיקף כדור הארץ הוא 250-252 סטדיות, כשכל סטדיה שווה ל-185 מטרים ולפיכך היקף כדור הארץ לפי חישוביו היה 46,250 קילומטרים – סטייה של 15% בלבד מן ההיקף האמיתי. התוצאה שקיבל ארטוסתנס התקבלה בהערכה בין בני דורו, ונחשבה אמינה גם במשך מאות שנים אחר-כך.

2014

ב-18 ביוני 2014 הכריזה אמזון (Amazon) על מכשיר הסלולר הראשון שלה, ה-Fire. ג'ף בזוס בדרך כלל רואה הצלחה במעשה ידיו ולאחר הצלחת מכשיר הקינדל, הציפיות מהמכשיר בשוק היו גדולות,

ואולם, כגודל הציפיות – גודל האכזבות. המכשיר הציע תכונה של פרספקטיבה דינאמית תוך שימוש בארבע מצלמות קדמיות וג'ירוסקופ, שניטרו את תנועות המשתמש והעניקו רושם של עומק ותלת-מימד. תכונות ייחודיות נוספות שהוא כלל היו גם חיבור לשירות הלקוחות של החברה, ו-Firefly – כלי שזיהה אוטומטית טקסט, צלילים וחפצים והציע למשתמש דרך לרכוש חפצים מזוהים מהחנות של ענקית המסחר.

זה לא הצליח, ואפשר להתייחס לכך כאל אחד הכישלונות המהדהדים של אמזון. החברה מעולם לא סיפרה כמה מכשירים נמכרו ממנו ועצרה את ייצורו באוגוסט 2015, ומיד לאחר מכן הופסקה מכירתו.

ג'ף בזוס, איור: BigStock

ג'ף בזוס. איור: מתוך BigStock צילום: BigStock

1946

שיחת הטלפון הסלולרית הראשונה אירעה ממש מזמן: ב-17 ביוני 1946 נהג בסנט לואיס משך שפופרת מתחת ללוח המחוונים של מכוניתו וביצע את שיחת הסלולר הראשונה בהיסטוריה, הודות למערכת שהושקה על ידי Southwestern Bell, אחת המפעילות המקומיות של AT&T, לאחר יותר מעשור של עבודה.

השירות הסלולרי היה זמין בכמעט 100 ערים ודרכים מהירות. לקוחות המערכת היו בעיקר ציי משאיות, מפעילות ועיתונאים, אבל 5,000 לקוחות שביצעו 30 אלף שיחות מדי שבוע לא סיפקו סיבה להמשיך את השירות. מעבר לכך, השירות היה מוגבל מאוד: הרשת הייתה מסוגלת לשאת נפח קטן מאוד של שיחות באופן כללי, בטווח כיסוי מוגבל לאזור מסוים ולכל היותר שלוש שיחות בו זמניות על משדר אחד, כשכל משתמש נאלץ להקשיב קודם לקו ורק אם היה פנוי יכול היה לפנות למרכזייה שתבצע בשבילו את החיוג.

גם הציוד לא היה ידידותי: גוש של שפופרות ריק, במשקל של כמעט 50 ק"ג, שתפס כמעט את כל תא המטען של הרכב ומשך כל כך הרבה חשמל, שיכול היה לגרום לכיבוי האורות של הרכב. זו ההתחלה של המהפכה ששינתה את העולם כשהפכה לנפוצה באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים