טסלה מאשרת: תאונה קטלנית התרחשה במצב נהיגה אוטומטית

הודאתה של החברה שבתאונה - שארעה בשבוע שעבר בקליפורניה ושבה נהרג מהנדס אפל - הייתה מעורבת מכונית שלה שפעלה על התכונה Autopilot, מעלה שאלות נוספות על בטיחות טכנולוגיית הנהיגה העצמית

פרצה שבינתיים כבר טופלה. טסלה. צילום: נאדג, BigStock

יצרנית כלי הרכב טסלה (Tesla) בישרה ביום ו', בפוסט שפרסמה בבלוג שלה, כי כלי רכב שלה, שהיה מעורב בתאונה קטלנית בשבוע שעבר במאונטיין וויו שבקליפורניה, פעל בזמן האירוע על התכונה טייס אוטומטי (Autopilot).

כלי רכב שמציגים טכנולוגיה מתקדמת, שלוקחת את תפקיד הנהיגה מידי בני האנוש ומעבירה אותו לידי המכונית, כבר נמצאת על הכבישים. ענקיות היי-טק רבות בוחנות מכוניות אוטונומיות לחלוטין, ואילו יצרניות אחרות כבר משווקות מכוניות שמצוידות במערכת ניווט ונהיגה אוטומטית.

מנגנונים אלו מספקים נהיגה בשליטה ממוחשבת, בגיבוי האדם שיכול להשתלט על ההגה אם הוא מעוניין לנהוג ברכב, או כשאירוע חמור מצריך את התערבותו.

לפני כשבועיים אירעה תאונה קטלנית, שבה הייתה מעורבת מונית אוטונומית שעל פיתוחה אמונה חברת אובר (Uber). המונית פגעה ברוכבת אופניים בטמפה שבאריזונה, ארצות הברית, והרגה אותה. המקרה הטרגי הביא את החברה לעצור את הפיילוט שלה לכלל צי הרכבים האוטונומיים, ואת עולם הטכנולוגיה ורשויות החוק להרהר לעומק על היבטיה המסוכנים של הקדמה בתחום התחבורה.

התאונה הקטלנית של מכונית טסלה משבוע שעבר מעלה עוד שאלות מהותיות בנושא, שכן שוב מתברר שהטכנולוגיה החדשנית הביאה שוב למוות על הכביש.

במהלך התאונה נהרג מהנדס של חברת אפל (Apple) שנהג ברכב ה-Model X שלו מתוצרת טסלה. החברה אישרה שהרכב התנגש בקיר בטיחות בעצמה, ושוולטר הואנג, גבר בן 38 ואב ל-2, שהיה בדרכו לעבודה, נהרג כתוצאה מהאירוע החמור.

למרות האזהרות – הנהג האנושי לא התערב

טסלה פרסמה את פרטי האירוע בפוסט שבו אישרה כי המכונית שלה הייתה במצב Autopilot בזמן התאונה, והודתה כי "ידיים לא זוהו על ההגה במשך שש שניות לפני ההתנגשות". טסלה הוסיפה וטענה כי "לנהג היו כחמש שניות ו-150 מטרים של שטח פתוח ללא הפרעת ראייה עד מחיצת הבטון", אולם לדבריה, למרות כמה אזהרות שנתן הרכב לנהג, "יומני הרכב לא הראו שום פעולה".

טסלה הדגישה כי התאונה הייתה כה חמורה מכיוון שקיר הבטיחות "נמחץ בתאונה קודמת". לפי כלי המפות של גוגל (Google), ה-Google Maps, הקיר אכן היה במצב זקוף יותר בעבר אבל נראה פגוע כבר יום לפני שהואנג התנגש בו.

טסלה מחלקת לנהגי המכוניות שלה הוראה שלמרות שמערכת הטייס האוטומטי יכולה לשמור על מהירות, לשנות נתיבים ולחנות באופן עצמי, היא עדיין דורשת מהם לשמור על עיניהם על הכביש ולהשאיר את ידיהם על ההגה, בכדי להשתלט על הרכב ולמנוע תאונות.

מתמונות של הרכב לאחר התאונה ניתן ללמוד כי חלקו הקדמי נהרס כליל, מכסה המנוע נקרע ממנו, וחלקי הגלגלים הקדמיים נותרו מפוזרים על הכביש המהיר. לפי הדיווחים והתמונות, הרכב גם עלה באש, למרות שטסלה קבעה כי השרפה אירעה רק לאחר שהנהג ההורג הוצא מהמכונית ההרוסה.

חוקרים של הרשויות האמריקניות בוחנים אף הם את התאונה מהחודש שעבר, כמו גם תאונה נוספת שאירועה בינואר ושבה היה מעורב דגם Tesla S, שאולי פעל גם הוא במצב הטייס האוטומטי.

המועצה הלאומית האמריקנית לבטיחות התעבורה, ה-NTSB, הודיעה כי גם היא מתכננת לחקור את האירועים, בתוך התמקדות בשריפות שנוצרו כתוצאה מהאירועים, וזאת בכדי ללמוד כיצד להתמודד טוב יותר עם מקרים דומים, ואיך להוריד בבטחה את הרכב מהכביש לאחר תאונה, כך על פי Ars Technica.

משפחתו של הואנג סיפרה ל-KGO-TV כי הוא לקח את הרכב למוסך של טסלה בכדי להתלונן על בעיות שנתקל בהן בפעולת תכונת הטייס האוטומטי זמן לא רב לפני התאונה הקטלנית, כך על פי Ars Technica, אבל החברה טוענת שאין לה רישום על תלונה שכזו מטעם הוואנג.

הטייס האוטומטי – פחות סיכויים להתרחשות תאונות

יצרנית הרכב הגנה על תכונת Autopilot שלה, ואמרה כי למרות שהיא לא מונעת את כל התאונות, היא בהחלט מביאה לפחות סיכויים להתרחשותן של כאלו מאשר בכלי רכב שבהם היא אינה מותקנת. "אף אחד לא יודע על התאונות שלא קרו, רק על אלה שהתרחשו", אמרה חברת הרכב. "לפני יותר משנה, מצאה ממשלת ארה"ב כי האיטרציה הראשונה שלנו של Autopilot הפחיתה את שיעורי התאונות ב-40%".

בפסקה האחרונה של הפוסט שלה החברה כתבה כי דבר מכל הסבריה אודות נסיבות התאונה "לא משנה את מידת ההרסניות של אירוע כזה, או את מידת הזדהותנו עם רגשות המשפחה של הלקוח שלנו ושל חבריו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים