תוכן שיווקי
לקראת אירוע - Finance club 2017, יום ה' 26 באוקטובר, מרכז כנסים אווניו, קרית שדה התעופה

"יש ירידה בכמות העסקאות ברכישת דירות בישראל ברבעון השלישי השנה"

23/10/2017 11:52
רו''ח בני קרת, מנכ''ל אזימוט פרסום ושיווק. צילום: יח"צ

כתב: הילל יוסף

"ניתן לראות שיש ירידה בכמות המכירות ברכישת דירות בישראל ברבעון השלישי השנה. המדובר בירידה מובהקת", כך אמר רו"ח בני קרת, מנכ"ל אזימוט פרסום ושיווק.

רו"ח קרת, יועץ אסטרטגי ליזמי נדל"ן, התראיין לקראת כנס נושאי המשרה והדירקטורים השנתי, של לשכת רואי החשבון בישראל. כנס המועדון הפיננסי, בהפקת אנשים ומחשבים, נושא את הכותרת "השדרה הניהולית – מנהלים היום, מעצבים את המחר", וייערך ביום ה' ה-26 לאוקטובר, במרכז כנסים אווניו, קרית שדה התעופה. קרת ישתתף בפאנל שייערך בכנס, של יזמים ואנשי מקצוע שינתחו את המגמות בשוק הנדל"ן.

רו"ח קרת יציג בכנס סקר עדכני, שהתבסס על מגוון מקורות מידע, ועליו ינהלו משתתפי הפאנל דיון בשלוש סוגיות עיקריות: כל הקשור להשקעות נדל"ן, לרבות כל ההשלכות של הנזקים שנגרמו בשל הדרת משקיעים מחו"ל והרחקת משקיעים מהארץ – ודחיקתם לחו"ל; התייחסות אקטואלית לפתרונות אותן ניתן לממש, על מנת להפשיר את השוק הנכנס לקיפאון בחודשים האחרונים; מה צופן העתיד לשוק הנדל"ן.

"מהסקר שנציג עולה כי יש ירידה בהיקף העסקאות לרכישת דירות בישראל בתקופה האחרונה", ציין רו"ח קרת. "הירידה של כמות העסקאות היא גם במכירות של דירות חדשות וגם דירות יד שניה. אחת מהסיבות לכך היא בשל דיור למשתכן, שהיה מיועד ל-10-15% מהקהל – וכעת נפתח מעט למשפרי דיור. אבל סיטואציה זו מנעה מהגלגל להסתובב, כי זוגות צעירים קונים בדרך כלל דירות יד שניה, וזה מביא לשיפור מצבם של המוכרים".

לדבריו, "ההתערבות הבוטה של הממשלה, מסיבות פופוליסטיות לחלוטין, היא התערבות בכלכלה חופשית ומשמעה הוא אובדן הדמוקרטיה. נכון שממשלה צריכה לערוך תיקונים ולתת פתרונות – אבל ברגע שהיא מתערבת יותר מדי, אז השוק הוא לא שוק – כי אם שוק אובד עצות, בו איש לא יכול לתכנן את צעדיו. שוק הנדל"ן הוא ספינה ענקית – לא ניתן להזיזו בהינף יד, זה לא עובד ככה ולא יכול לעבוד ככה. יש לקבל החלטות לטווח הקצר, הבינוני והארוך – ולתת לשוק להתנהל ולהגיב בצורה נכונה".

"אנו אמנם ניזוקים כי אנו נמצאים בענף", ציין רו"ח קרת, "אולם המדינה היא הניזוקה העיקרית, כי תקציבה מתבסס על הכנסות ממסים, בין השאר הכנסות ממסים המוטלים על שוק הנדל"ן. בסופו של יום, מה שאנו רואים הוא שלמרות הפופוליזם, כאשר לכאורה ניסו להוריד את מחירי הדירות בשוק הנדל"ן – המהלך לא צלח. הוא גם לא יצלח, השוק הוא שוק חופשי, וכאשר יזם רואה שאין מכירות, הוא לא בונה ולכן יש ירידה בהתחלות של בניה. אני מאמין שהשוק חזק יותר מהמהלכים הפוליטיים, והוא יביא את עצמו לאיזון במהירות יחסית. זאת כי בעיית הדיור בישראל היא בעיה פיזית, אמיתית – ולא בועה".

"שוק הנדל"ן יודע כיצד להתנהג", סיכם רו"ח קרת. "ניסו להוריד מחירים בכוח – לא הצליחו. ניסו פתרונות קסם ולא הצליחו. זהו שוק מורכב, עם הרבה גורמים ואינטרסים ובסוף הוא יאזן את עצמו".

"אני כולי תקווה שעליית המחירים הצפויה בגלל ההיעדר ההיצע, תהיה מתונה יחסית ולא אגרסיבית, כמו קפיצת המחירים שהייתה ב-2010. יש לזכור שידענו תקופות של עלייה וגם של שפל אבל בסופו של דבר, בנדל"ן, כמו בכל היבט כלכלי – דינם של הדברים להגיע לאיזון, ולשם אנו חותרים. כיוון שהנושאים עמם מתמודדים מנהלי הכספים והחשבים בארגונים הם רבים ומגווניםף הרי שהחיבור המקצועי בין רו"ח שנמצאים בחברות, ובין הלשכה הינו חשוב לאין ערוך. הלשכה משקיעה מאמצים כבירים על מנת לייצר פעילויות רלוונטיות עבורם".

אירועים קרובים